عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دهه اول شکلگیری خود، پایان اتحاد جماهیر شوروی کمونیست را اعلام کرد، دهه پنجم انقلاب اسلامی را دهه شکست لیبرال دموکراسی دانست.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيتالله عباس كعبي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع روحانیون دوره آموزش رزم مقدماتی طلاب وظیفه سراسر کشور که در تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و تمدنسازی نوین اسلامی برای رسیدن به حکومت صاحبالعصر(عج)، اظهار کرد: روحانیت، سپاه آماده حضرت بقیةاللهالاعظم(عج) است و طبعاً از آغاز عصر غیبت تاکنون، مأموریتهای فراوانی را به دوش گرفته است که این مأموریتها، امتداد مأموریتهای بزرگ نبی مکرم اسلام(ص) و اهلبیت عصمت و طهارت(ع) است.
وی در ادامه افزود: روحانیت در واقع چند دوره را پشت سر گذاشته است که دوره اول آن، تأسیس اسلام برای ساخت تمدن نوین اسلامی و انسانی است؛ چراکه پیامبر گرامی اسلام(ص) توانست، ظرف ۲۳ سال، جامعه عقبمانده را به جامعه پیشرفته و جامعه جاهلی را به جامعه فرزانه تبدیل کند و دوره دوم، دوره حفظ، تداوم و صیانت از اسلام ناب محمدی(ص) است که قهرمانهای این دوره، حضرت امیرالمومنین، امام حسن، امام حسین و همه ائمه اطهار(ع) تا عصر امام زمان (عج) هستند.
اهلبیت(ع)، زمینه اجرای جامع اسلام را نداشتند
آیتالله کعبی با اشاره به زیست ائمه معصومین(ع) در دوران حکومتهای طاغوتی بنیامیه و بنیعباس، ابزار کرد: با وجود حکومتهای طاغوتی، اهلبیت(ع) زمینه برای اجرای جامع اسلام را نداشتند و با وجود حکومتهای بنیامیه و بنیعباس، برش انحرافی بزرگی در اسلام ایجاد شد و اگر مجاهدتهای ائمه معصومین(ع) نبود، چیزی از اسلام باقی نمیماند و بعد از غیبت کبری امام زمان(عج)، روحانیت در تداوم راه پیامبر و آلمحمد(ص)، ادای وظیفه و نقش ایفا کردند.
وی در ادامه افزود: وظایفی که روحانیت از همان آغاز برعهده گرفتند، بازتولید اسلام و میراث پیامبر اکرم(ص) و آل او(ع) و تبیین آن برای جامعه تا تشکیل حوزههای علمیه بزرگ در طول تاریخ بود و دوره سوم روحانیت و اسلام، متأسفانه همزمان شد با دوره نهضت فکری و صنعتی اروپا، آغاز سکولاریسم و تفکیک دیانت از سیاست و ساحتهای اجتماعی و به حاشیه کشیدن دین در جهان که این دوره، اگرچه در اروپا آغاز شده و همزمان با پیشرفتهای صنعتی و مادی در مغرب زمین شد؛ اما تأثیر آن در شرق جهان، موجب بیماری، افول و عقبگرد نسبت به تعالیم دین بود تا اینکه در ۲۵۰ سال پیش، با پیشگامی سید جمالالدین حسینی اسدآبادی، دوره جدیدی در عصر روحانیت شروع شد.
شکلگیری دوره جدید نقشآفرینی روحانیت با انقلاب اسلامی
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دوره بعدی و شکلگیری حرکت روحانیت را با میدانداری مرجع والامقام و بیدار، عارف و مجاهد، حضرت امام خمینی(قد) در انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: در این دوره گویی خورشید تابناک اسلام، اینبار بهجای مکه مکرمه، در ایران طلوع کرد و با الگوگیری از رسولالله(ص) و اهلبیت(ع) در قامت و شخصیت رهبری امام راحل(قد)، ظهور و بروز پیدا کرد و پرچم ناب اسلام و مکتب اهلبیت(ع) برای ساخت تمدن نوین اسلامی در پرچم سهرنگ جمهوری اسلامی با ۲۲ اللهاکبر و با نقش بستن لا اله الا الله تبلور پیدا کرد و ملت بزرگ ایران، حامل رسالت بزرگ پیشرفت و عدالت، صلح و امنیت، تحقق تمدن نوین اسلامی و انسانی و بسترسازی برای ظهور امام زمان(عج) در دوران معاصر شد.
وی در ادامه افزود: با گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، این انقلاب مراحلی را پشت سر گذاشته است که مرحله اول آن، تثبیت انقلاب اسلامی بود که در این مرحله، هشت سال دفاع مقدس بهمثابه قطعه تابناک، نورانی و هویتساز ملت بزرگ ایران در تاریخ ثبت شد و شهدای روحانیت و فرمانده در سطوح مختلف و حضور رزمی و تبلیغی روحانیت در این دفاع، تاریخساز شد.
آیتالله کعبی دوره دوم انقلاب اسلامی را دوره تدوین ساختارهای حکومت دینی و تثبیت ساختارها و مؤلفههای نظام اسلامی و قانون اساسی مترقی بر پایه اهلبیت(ع) دانست و ابراز کرد: این نیز ارمغان روحانیت بر اساس اجتهاد و توجه به مقتضیات زمان، ضرورت پیشرفت و تمدنسازی بود و در دوره رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسیر امام و شهدا، پیشرفت و تمدن اسلامی تداوم پیدا کرد؛ بهگونهای که علیرغم همه فرازها و فرودها و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب، آمادگی دفاعی و نظامی ایران اسلامی را در کسوت و قامت فرماندهی کل قوا، در حد قدرت بازدارندگی و به قدرت ضربه اول تبدیل کرد.
7 راهبرد در گام دوم انقلاب اسلامی
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ۷ راهبرد در گام دوم انقلاب اسلامی برای رسیدن به قلههای رشد و معنویت، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی، ۷ راهبرد، پایه کشور را به قلههای رشد و معنویت میرساند که عبارتند از: «اقتدار علمی و فناورانه، اقتصاد قوی، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و خودکفایی، مصلحت، عزت و حکمت در سیاست خارجی و ترویج سبک زندگی اسلامی» که پیشرانه این ۷ راهبرد گام دوم انقلاب اسلامی، جوانان بهمثابه موتور محرک انقلاب اسلامی هستند و در این میان، روحانیت، بهویژه روحانیت جوان و نسل سوم و چهارم در مسیر علم و دانایی، تزکیه و خودسازی، توانمندسازی خود، مهارتآموزی و خدمترسانی مجاهدانه و جهاد تبیین جزء پیشگامان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جهت رشد و شکوفایی کشور هستند.
دهه پنجم انقلاب اسلامی، دهه شکست لیبرال دموکراسی است
آیتالله کعبی ابراز کرد: انقلاب اسلامی در دهه اول شکلگیری خود، پایان اتحاد جماهیر شوروی کمونیست را اعلام کرد و امروز در دهه پنجم، صدای شکستن استخوانهای لیبرال دموکراسی به گوش میرسد؛ چراکه قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است و کانون اصلی قدرت، غرب آسیا و آسیای غربی است و بهلطف الهی، عصر ما، عصر ولایت محمد و آلمحمد(ص) خواهد بود و اگرچه روحانیت در این عصر، همچنان آماج حملات سهمگین و تخریب دشمنان بوده و مظلومانه شهید میشوند؛ اما این قشر همچنان راستقامتان جاودان تاریخ خواهند بود و لباس روحانیت، لباس علم، خدمت، هدایت، حمایت از ملت و ایستادگی و مقاومت و پرچمداری رسالت اسلام ناب محمدی و مکتب اهلبیت(ع) است.
مأموریتهای روحانیت در عصر حاضر
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان برخی از مأموریتهای تاریخی روحانیت در عصر حاضر خاطرنشان کرد: امروز باید مأموریتهای تاریخی روحانیت بازتولید شود؛ تربیت نیروی انسانی، تهذیب نفس، توانمندسازی در بُعد دانایی و توانایی، هوشمندی و حضور در میدان، وجود ارتباط نظاممند و هوشمندانه بین سازمان روحانیت و نظام اسلامی در عین استقلال روحانیت، از جمله مأموریتهای روحانیت است و استقلال روحانیت بهمعنای بیطرفی، بیتفاوتی و بیتوجهی به انقلاب اسلامی و تلاش برای حفظ آن نیست؛ بلکه روحانیت نمیتواند بیتفاوت بوده و خود را به کنار کشد.
نظام اسلامی مولود روحانیت است
آیتالله کعبی در پایان، با بیان اینکه نظام اسلامی مولود روحانیت است، سخنان برخی از افراد که جدایی روحانیت از نظام اسلامی را مطرح میکنند، نادرست خواند و اظهار کرد: متأسفانه امروز صداهایی از برخی از افراد روحانی شنیده میشود که میخواهند، تفکر شوم جدایی روحانیت از نظام اسلامی و خدمت را سر دهند؛ درحالیکه نظام اسلامی، مولود روحانیت است و روحانیت نمیتواند نسبت به نظام اسلامی بیتفاوت باشد؛ چراکه تغذیه فکری نظام اسلامی و تداوم آن، در سایه میدانداری روحانیت محقق میشود و نظام اسلامی نیز، بهشکل متقابل، وظیفه حمایت و پشتیبانی سختافزاری از روحانیت را دارد.