printlogo


printlogo


آیت‌الله کعبی
حضور روحانیت در کنار مردم خنثی‌کننده نقشه‌های دشمنان است
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برنامه شوم دشمنان ایجاد جدایی بین مردم و روحانیت بوده و لذا به‌میزانی که روحانیت بتواند، اعتماد مردم را جلب کرده و نسبت به هدایت، حمایت و خدمت صادقانه به مردم و مواسات مومنانه تلاش کند، توطئه‌های دشمن شکست می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ۷ اردیبهشت در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان که در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه این استان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های مخلصانه مدیران مدارس علمیه استان، با اشاره به آیه ۶ سوره مزمل «إن ناشئة اللیل هی أشد وطئًا وأقوم قیلًا»، بیان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، باید همیشه خود را برای انجام رسالت سنگینی که بر عهده دارند، بازپروری روحی، فکری و اخلاقی کرده و همواره بر ایمان و نورانیت خود بیفزایند و به این مطلب توجه داشته باشند که از رهگذر تکلیف‌شناسی و نعمت‌شناسی است که نورانیت دل بیشتر می‌شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به بیان مأموریت و وظایف یک مدیر در درون حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، دارای دو نوع ماموریت و وظیفه درونی و بیرونی هستند که منظور از مأموریت‌های درونی، مأموریت‌های مرتبط به طلاب، اساتید، کادر و محیط داخلی مدرسه علمیه و منظور از مأموریت‌های بیرونی، مأموریت‌های بیرون از حوزه و مدرسه علمیه است.
وی افزود: یکی از مأموریت‌های درونی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، تبیین مستمر گذشته، حال و افق‌های آینده حوزه‌های علمیه است و باید این مطلب به طلاب تبیین شود که حوزه‌ها و مدارس علمیه تداوم راه انبیاء، رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است و جایگاه طلاب در واقع، همان جایگاه انبیاء(ع) است.
عضو جامعه مدرسی حوزه علمیه قم اظهار کرد: دومین وظیفه درونی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، تربیت طلاب است و به بیان دیگر، یک مدیر نباید به استاد اخلاق، معاون تهذیب و یا مشاور مدرسه علمیه خود اکتفا کند، بلکه باید خود عهده‌دار مسائل تربیتی طلاب شده و برای آنها برنامه‌ریزی کند.
آیت‌الله کعبی یکی دیگر از وظایف درونی مدیران را، تصحیح نیت طلاب دانست و گفت: مدیر باید همواره نیت طلاب را که همان خدمت و سربازی برای امام زمان(عج) بوده، به آنها یادآور شود.
وی یادآور شد: اگر مدیر، این سه مأموریت را به‌نحو احسن انجام دهد، نیت، شوق، عزم، اراده و نشاط علمی طلاب تقویت خواهد شد و یک تحول روحی و معنوی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اهتمام به رشد علمی کلان مدرسه و تک تک طلاب بر اساس استعدادهای متفاوت آنها، تشویق، ایجاد بصیرت و امید، تقویت روحیه انقلابی و ولایت‌مداری، تقویت روحیه تبلیغ دینی و تقویت روحیه خدمت به مردم و مسئولیت‌شناسی در طلاب، از دیگر وظایف درونی مدیران مدارس علمیه است.
وی در ادامه، رسیدگی به خانواده و مسجدداری را از مأموریت‌های بیرونی مدیران مدارس علمیه عنوان کرد و افزود: از دیگر مأموریت‌های مهم بیرونی مدیران، ارتباط با اقشار مختلف مردم است. اگر یک حوزه و یا مدرسه علمیه بخواهد موفق باشد، باید مدیرش با اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان، دانشجویان، اساتید، نخبگان، بازاریان، رزمندگان و نهادهای انقلابی، معتمدین، متنفذین، بزرگان شهر و خیرین ارتباط داشته باشد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه راهبرد دشمنان اسلام و ایران ایجاد شکاف، تفرقه و گسست اجتماعی است، اظهار کرد: دشمنان اسلام و ایران از یک‌سو به دنبال ایجاد شکاف نسلی، جنسیتی، مذهبی، قومیتی، اقتصادی و دامن زدن به مشکلات بوده و از سوی دیگر، به دنبال تخریب روحانیت، حوزه‌های علمیه، تضعیف دین و مذهب مردم و در نهایت، جدایی بین اسلام و ایران هستند.
وی افزود: این خواب پریشانی است که دشمنان از آغاز استقبال ایرانیان از اسلام تا‌کنون برای ما دیده‌اند؛ ولی باید بدانند که ایران و اسلام بر پایه مکتب اهل‌بیت(ع) به هم پیوند خورده‌اند و ایران منهای اسلام و اهل‌بیت(ع)، ایران نخواهد بود؛ کما اینکه اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) بدون ایران و انقلاب اسلامی در دوران حاضر پیش نمی‌رود.
آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برنامه شوم دشمنان، ایجاد جدایی بوده و لذا به‌میزانی که روحانیت بتواند اعتماد مردم را جلب کرده و نسبت به هدایت، حمایت و خدمت صادقانه به مردم و مواسات مؤمنانه تلاش کند، توطئه‌های دشمن شکست می‌خورد.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «یأیها ٱلذین ءامنوا إن‌تنصروا ٱلله ینصرکم ویثبت أقدامکم»، یادآور شد: نصرت دین باعث نورانیت دل می‌شود، نصرت دین به قلب (تنفر از گناه)، زبان (جهاد تبیین) و دست (اعم از جهاد و هرگونه تلاش و کوشش برای نصرت دین) است.