در اغتشاشات سال 1401 که از 25 شهریور شروع شد، و به نوعی بهعنوان جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران از آن تعبیر میشود، بازیگران، اهداف و روشهای متنوعی داشت.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی مسئول سابق دفتر اجتماعی سیاسی حوزههای علمیه در گفتوگو با خبرگزاری حوزه، به بحث و تحلیل جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، ماهیت، اهداف و روشهای آن پرداخت که متن این مصاحبه را در ادامه میخوانید:
برای بررسی این جنگ ترکیبی به چند محور کلان باید توجه کنیم. اول اینکه چرا رهبر انقلاب این جریانات را به جنگ ترکیبی تعبیر کردند. در خصوص اینکه چرا این جنگ را ترکیبی مینامند، در چند وجه قابل مطالعه است. جنگ غیرترکیبی، جنگهای بسیط است که دشمن در یک عرصه، با کشور وارد جنگ میشود؛ ولی جنگ ترکیبی چند دشمن از وجوه مختلف با ما وارد جنگ میشوند.
این جنگ از منظر عوامل و بازیگران و اهداف و روشها، ترکیبی است و دشمنان از چند بخش به ما حملهور شدند.
در بخش اول، عوامل و بازیگران مختلف را ذکر کردیم[ که در شماره 742 نشریه افق حوزه چاپ شد].
اهداف جنگ ترکیبی دشمن
دشمن در این جنگ ده هدف را در نظر گرفته است.
هدف اول، تخریب باورهای ایمانی و اخلاقی و اسلامی جامعه؛ دشمنان در زمینه وجود خدا تردید ایجاد کردند. عدهای از دانشآموزان جامعه ما را تحریک میکردند که بهدلایل مختلف، اعتقادات مذهبیشان را بگیرند. خطرناکترین هدف دشمن همین است. آنها تلاش میکنند، در چند سال آینده باورهای مذهبی جوانان را بگیرند و ما را با جامعهای مواجه کنند که هیچ اعتقادی به دین و اسلام ندارند. ما طلاب باید این مسائل درک کنیم و به داد نسل جوان برسیم.
بیش از ۱۳ میلیون دانشآموز در کشور داریم و باید آنها را در این جنگ دریابیم. طلاب باید در مدارس حضور یابند و با نسل نوجوان صبحت کنند و پای حرف دلشان بنشینند. سخنرانی لازم نیست؛ بلکه باید اول آنها را درک کنند. برخی طلبهها مثل پزشکانی هستند که معاینه نکرده به بیماران خود نسخه میدهند. آیه و حدیثی را که از پیش بلد هستیم، به همه نمیتوان گفت. دانشآموزان دردهای دیگری دارند که باید به آنها فکر کرد.
وقتی یک دانشآموز اصلاً نماز را قبول ندارد، نیازی به شنیدن شکیات نماز ندارد. وقتی مدیران ما هم نمیدانند که در مدارسشان چه خبر است، چنین میشود که از ما هم میخواهند که احکام وضو را بگوییم! این مسائل مرتبط به دولت نیست؛ بلکه کار اهالی فرهنگ است.
هدف دوم: ترویج رذایل در فضای مجازی؛عکسها و تصاویر و ویدئوها و کلیپهایی که امروز در فضای مجازی منتشر میشود، مروج فساد اخلاقی است که واقعاً بیداد میکنند.
هدف سوم: القای ناکارآمدی نظام اسلامی؛دشمنان تلاش میکنند که نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند و بگویند که نظامهای دیگر موفقتر بودهاند. اگر جامعه به این نتیجه برسد، بسیار بد است.
حال راهکار چیست؟
یکی از این راهکارها، آن است که دستاوردهای نظام اسلامی را باید بهشکل مستند و شفاف و یقینی به جامعه منتقل کنیم. اطلاعات مردم و حتی بسیاری از نخبگان کم است که باید این اطلاعات گستردهتر شود. طلاب میتوانند از خبرگزاری حوزه و مرکز رسانه حوزه و . . . اسناد لازم را استخراج کنند و به جامعه ارائه کنند.
هدف چهارم: سلب اعتماد مردم از صداقت گفتاری مسئولان نظام؛دشمنان میخواهند، مردم از مسئولان قطع اعتماد کنند. امروزه در رسانهها تلاش میکنند که این سلب اعتماد صورت بگیرد. اگر این سلب اعتماد صورت بگیرد، جامعه به هیچ چیزی گوش نمیدهد.
هدف پنجم: ایجاد ناامنی؛دشمنان به دنبال ناامنی در منطقه هستند. این ناامنی را نیز میخواهند به کشورها منتقل کنند که از جمله مهمترین اهداف آنها ایران است. ایران در میان این دریای متلاطم ناامنی، یک کشور امن است. دشمنان میخواهند در ایران امنیت نباشد.
هدف ششم: گسست وحدت ملی؛ایران یک ملت کاملاً متحد بود و دشمنان در پشت دیوار این اتحاد ماندند. فارس، کرد، ترک، عرب، بلوچ و همه در کنار هم ایستادند و کشور را حفظ کردند. شیعه و سنی و ارمنی و آشوری و یهودی پای کار وحدت کشور ایستادند. در دفاع مقدس، شیعه و سنی و ارمنی حضور داشتند. شهدای کرد و بلوچ و ترکمن در کنار هم، این انقلاب را حفظ کردند. ایجاد تفرقه مذهبی یعنی جنگ سنی و شیعه و از مهمترین اهداف دشمن در این جنگ بود. مولویهای شرق کشور و ماموستاهای کرد را تحریک میکردند که به میان بیایند و با دامن زدن به مسائل مختلف در آتش فتنه بدمند.
تفرقه سیاسی بین جناح اصلاحطلب و اصولگرا و. . . از اهداف دشمن بود. همچنین دشمن میخواست، اختلاف بین اقوام را در ایران به حداکثر برساند تا ایران را به مرز جدایی و تجزیه ببرد. این تفرقهها بسیار خطرناک هستند. قرآن کریم در سوره انفال در این زمینه میفرماید :«. . . ولاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم واصبروا إنالله معالصابرین»؛ یعنی اگر به نزاع با هم بپردازید، قطعاً از بین خواهید رفت.
هدف هفتم: تضعیف پایگاه رهبری ولایت فقیه و روحانیت؛دشمنان در این مدت یکی از مهمترین تلاشهای خود را مصروف ایجاد و القای شبهه به مفهوم و معنای ولایت فقیه و جایگاه و پایگاه روحانیت کردند. با رصدی که انجام شد، نزدیک ۳۰۰ شبهه علیه ولایت فقیه را در جامعه منتشر کردند. دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه با همکاری مجلس خبرگان دوره تربیت مدرس درس ولایت فقیه را راهاندازی کرده است. این فعالیت در حوزه فضای مجازی هم برگزار میشود. ۹۰۰ نفر در حال حاضر در حال آموزش هستند. طلاب جوانتر هم میتوانند، از این مباحث استفاده کنند.
کتاب «خون دلی که لعل شد» و کتاب «شرح زندگینامه مقام معظم رهبری» که توسط وزارت اطلاعات منتشر شده، از مهتمرین منابعی است که طلاب باید برای شناخت بیشتر از ایشان، مطالعه کنند و این مطالب را به جامعه ارائه کنند.
هدف هشتم: تضعیف روحیه وطندوستی و ترویج غربگرایی؛دشمنان با نشان دادن جذابیت کشورهای غربی سعی کردند که در مردم نسبت به کشور خود حس تضغیف و بیگانهپرستی ایجاد کنند. مثل کاری که در بازی ایران و انگلیس داشتند و وطنفروشی را به منصه ظهور رساندند. اینها نتیجه این تبلیغات است. طلاب باید در این زمینه در بین ورزشکاران و مردم حضور یابند. ورزشکاران جوانان ما هستند و باید آنها را دریافت.
هدف نهم: قطع نفوذ ایران اسلامی در کشورهای منطقه و جهان؛جمهوری اسلامی ایران در منطقه بهعنوان قدرت اول مطرح است. عراق، افغانستان، سوریه، بحرین، لبنان و یمن از ما الهام میگیرند. ما هستیم که منطقه را مدیریت کنیم. ما قصد ریاست نداریم؛ ولی میخواهیم فرهنگ انقلاب اسلامی که فرهنگ عزت و استعمارستیزی است، به همه دنیا برسد. فرهنگ مقاومت در مقابله با سلطه دشمنان اسلام و منطقه را ما یاد دیگران دادیم. دشمنان با این نفوذ میخواهند روح فرهنگ مقاومت را کم کنند. از این طریق که دائما میگویند: چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است و چرا پولهای مردم را به سوریه، عراق و لبنان میدهید.
ایران که پولی به آنها نمیدهد و بیشتر رواج فرهنگ و روح مقاومت و همچنین ارائه خدمات مستشاری است. اگر پولی هم داده شده است، قراردادهای اقتصادی بسته شده است. ایران پول زیادی خرج نکرده است. آنچه تأثیر کرده، فرهنگ ماست و فرهنگ ما مورد قبول آنها قرار گرفته است.
هدف دهم: براندازی جمهوری اسلامی ایران۴۳ سال است که دشمنان برای براندازی تلاش میکنند. هرچه حکومت اسلامی درست کردند، در همه کشورها سرنگون شده یا از بین رفته است و ایران، تنها حکومت اسلامی است که سال به سال مقتدرتر شده است. دشمنان در این زمینه، کارهای بیشتری کردند؛ ولی روز به روز خوشبختانه قدرتمند شدیم.
روشهای دشمن در این جنگ ترکیبیروش اول: ترور و انفجار؛ترور و انفجار از اول انقلاب شروع شد. ۱۷هزار شهید ترور در کشور ما ثبت شده است.
ترور دارای چند مدل است.
گاهی یک شخصیت را ترور میکنند و به شهادت میرسانند.
مدل دوم آن است که ترور کور انجام میدهند.
مدل سوم، کشتن افراد عادی در شلوغیها و انداختن آن به گردن نظام. در این روزها بارها شاهد چنین مسائلی بودیم.
مدل دیگر، به خشم آوردن نیروی انتظامی برای کشتن این مخالفان؛ از جمله جریان خاش. کاری کردند که نیروی انتظامی ناچار به عکسالعمل خشن شد.
مدل پنجم، کشتهسازیهای کاذب بود؛ یعنی یک کسی میمیرد و میگویند که او را نظام کشته است. مثل مهسا امینی و دیگران.
مدل ششم آن است که زندهها را کشته معرفی کرد.
روش دوم: فشار اقتصادی به پیکره جامعه و ملت؛این فشارها از راه اختلالات اقتصادی و ایجاد شرایط خاص از جمله گرانی و تورم و ندادن مواد اولیه و تعلل در تولید در کشور و گرانی و تورم ایجاد شد.
روش سوم: ایجاد تفرقه؛در اینجا تفرقههای خاص قرار دارد. این مسائل کار عادی نیست. در این میان پای توطئه در میان است. تیمی را که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) آن جنایت را انجام داد، مورد تعقیب قرار دادند. یک نفر ناشناس عدهای را کشت و خودش هم کشته شد. حتی وقت نشد که مشخص شود کی بود و چگونه کشته شد. این تیم از کجا آمد و چه برنامهای داشت؟ اقتدار اطلاعاتی ما این چنین بود که مسیرهای آن شناسایی شد و رد پای خود و پشتیبان آن را پیدا کردند و مبدأ آن را نیز شناسایی کردند و کل تیم را گرفتند.
در زاهدان، تهران، قم و. . . نیز این تفرقهافکنی را مد نظر قرار دادند. در زاهدان سعی کردند که با ترور علمای اهلسنت، آنها را علیه شیعیان تحریک کنند. وقتی از بصیرت سیاسی سخن میگوییم، در اینجا خود را نشان میدهد. سالها پیش انفجاری در حرم امام رضا(ع) انجام شد وقتی منفجرکننده بمب را دستگیر کردند، گفت که هدفش چه بود؟ وی گفت که دوستان من به زاهدان میروند که مسجد مکی را منفجر کنند. ما یک تیم هستیم و هیچ دشمنی با امام رضا(ع) و مسجد مکی نداریم. مأموریت ما این است که حرم را منفجر کند تا شیعیان را علیه اهلسنت تحریک کند. زمام دست یک نفر است و آن هم استکبار جهانی است.
چند وقت پیش در نماز جمعه قم یک نفر بهشکل ممتد علیه خلفا شعار میداد. ما به ایشان گفتیم که بنشین و نباید اینگونه فریاد بزنید؛ ولی او رها نمیکرد. این فرد یا مزدور است یا احمق!
اهلسنت و شیعه ممکن است. برخی از عقاید هم را قبول نداشته باشند؛ ولی باید با هم در جریان اهداف اسلامی و ملی متحد باشند. معنی ندارد این چند صداییها. چه یک روحانی شیعی یا یک مولوی اهلسنت که بخواهد، علیه این اتحاد قدم بردارد، قطعاً دشمنی و مزدوری میکند.
روش چهارم: ایجاد درگیری بین جریانات سیاسی داخلی؛چهلنفر از اصلاحطلبان چند وقت پیش برای مهسا امینی بیانیه دادند. مگر مهسا که یک دختر معمولی بود، کار سیاسی میکرد؟ این همه انسان کشته میشود؛ ولی هیچکدام بیانیه ندادند و مردم مردم نکردند. وا اسلاماهایی که این مدت سر داده شد، از سر تحریک دشمنان صورت گرفته است. این چنین ملت را وارد خیابان کردند.
روش پنجم: محصور کردن منبع اطلاعاتی مردم به فضای مجازی و بلندگوهای استبکاری؛امروز درصد بسیاری از نسل جوان و نوجوان به دنبال فضای مجازی هستند؛ ولی اصلاً توجهی به رسانه ملی ما ندارند. این ماهوارهها منابع اطلاعاتی ما را محصور میکنند. این ابزارها خیلی خطرناک هستند.
روش ششم: تطمیع و جذب اشرار جامعه؛ در این زمینه قول پول زیاد به اشرار داده شد. تعدادی از لیدرهای جریان اغتشاشات برای پول راه افتادند. برخی پول گرفتند و راه افتادند و برخی نیز قول گرفتند و به دشمنی پرداختند.
روش هفتم: تضعیف توان انتظامی و امنیتی؛در این مدت دشمنان نیروی انتظامی ما را اذیت کردند و روزانه و شبانه به دنبال آشوبگری بودند. نیروی انتظامی نیز، بهدلیل مصالحی مدارا میکرد تا آسیبی به کسی نرسد؛ ولی مظلوم واقع شد. حوزویان باید از این نیروهای عزیز و خدوم حمایت کنند. اگر این نیرو تضعیف شود، چه کسی میخواهد جلوی دزدی و خلاف را بگیرد؟ راهکار دیگر آن است که باید بسیج را در میدان وارد کرد. باید ۳۰ میلیون بسیجی داشته باشیم. امام جماعتها باید جوانان را به سوی بسیجی شدن سوق دهند. در این زمینه، قدرت نیروی نظامی و انتظامی و امنیتی توسعه مییابد.
روش هشتم: طرح رفراندوم؛این حرف بسیار خطرناک است. برخی از سیاستمداران و چهرههای ضربهخورده و برخی مولویها چنین گفتند. رفراندوم یعنی حکومت غیراسلامی بهجای حکومت اسلامی؛ این حرف، حرف خطرناکی است که از رفراندوم سخن میگویند. دلیل علمی و منطقی میآورند و میگویند که نظام جمهوری اسلامی، نسل قبل از ما بوده است که او را برگزیده است و ما که نباید آن را حمایت کنیم. سؤال ما این است که اگر شما حاکمیت اسلامی را میخواهید که میشود، همین جمهوری اسلامی. اگر میخواهید حکومت غیراسلامی بشود، قطعاً چنین نخواهد شد. ۲۵۰هزار شهید دادیم که حکومت غیراسلامی بیاید؟ تمام عاشورائیان شهید شدند که حکومت اسلامی بیاید. باید با این افراد برخورد جدی شود. طرح رفراندوم برای بیثباتسازی کشور است.
روش نهم: طرح اتهامات نقص حقوق بشر؛مگر جمهوری اسلامی چه کرده است؟ اگر منظور آنها از ظلم علیه زنان در ایران این است که جلوی بیبند و باری و فساد جنسی و به بردگی کشیدن زنان را گرفته است، معنیاش نقض حقوق بشر است؟! میگویند که همجنسبازان را آزاد بگذارید! آزادی زندانیان سیاسی یعنی چه؟ یعنی دولتهای اروپایی با گروههای برانداز مماشات میکنند؟ در ایران هم اگر کسی نظر خاص سیاسی دارد؛ ولی کاری انجام نمیدهد، آزاد است. در ایران اساتید دانشگاه علیه نظام اسلامی حرف میزنند و دهها میلیون تومان پول میگیرند.
روش دهم: تولید بازیهای رایانهای فاسد؛یکسری از بازیهای رایانهای فاسد است. ۴۰ میلیون کاربر بازیهای رایانهای در کشور ما فعالیت دارند. این بازیها توسط آمریکا و استعمار تولید شده است. اولین کاری که آنها میکنند، تولید هیجان و سپس خشونت است و سپس به فساد و ترور تحریک میکند.
روش یازدهم: بزرگنمایی کاستیهای نظام و کوچکنمایی دستاوردها؛دشمنان ضعفهای کوچک را بهشدت بزرگنمایی میکنند. وقتی تخممرغ گران میشود، بهشکلی بزرگنمایی میکنند که گویی چه اتفاقی افتاده است. واقعاً گران شدن تخم مرغ باید به این بازیها مبدل شود؟! پس از گران شدن بنزین مشاهده کردید که چه بلوایی شد. مگر بنزین در بقیه کشورها گران نیست؟ آمار قیمت بنزین در کشورها را باید مطالعه کنیم.
نظام ما دستاوردهای عظیم و شگفتآوری داشته است که طلاب باید فهرستی از این دستاوردها تهیه کنند و ارائه دهند.
روش دوازدهم: ایجاد چالش در روابط دیپلیماتیک دیگر کشورها با ایران؛روش سیزدهم: ضعیف نشان دادن اقتدار نظام و بزرگنمایی قدرت دشمنان و ایجاد رعب در مسئولان و نیروهای انقلابی؛راهکار آن است که اخبار واقعی را بدانیم و به جامعه منتقل کنیم. ماجرا به عکس است و ایران یک کشور بسیار مقتدر است.
روش چهاردهم: نفوذ؛دشمنان در بخشهای مختلف کشور به دنبال نفوذ هستند. اولین گروهی که دشمنان به دنبال نفوذ در میان آنها هستند، قشر جوان و دانشجو هستند. در این بین سعی دارند که افراد مختلفی را بیابند و آنها را در این مسیر قرار دهند. گاهی این نفوذ در میان شخصیتهای سیاسی انجام میشود و گاهی نیز ممکن است، طلاب را نیز درگیر کنند.