printlogo


printlogo


به‌مناسبت بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی  صافی گلپایگانی برگزار شد
همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت»
همایش نکوداشت علمی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) و آیین رونمایی از کتاب: «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، 13بهمن در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) برگزار شد.

  حضرت آیتالله صافی در راه حفظ و نشر میراث شیعه قدمهای بزرگی برداشت
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری در همایش نیمروزه، نکوداشت علمی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) گفت: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) تا آخر عمر در خدمت روحانیت شیعه بود و بالاترین درس‌ها را از آن‌ها گرفت؛ آن مرجع فقید علاوه بر بهره‌‌گیری از پدر بزرگوار خود مرحوم ملا محمدجواد صافی، از سایر بزرگان روحانیت نیز بهره بردند.
رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه افزود: حضرت آیت‌الله صافی(قد) قبل از طلبگی با علمای تشیع مانند آیت‌الله‌العظمی حائری(ره) رفت و آمد داشت و در طلبگی نیز، پس از استفاده از علمای نجف، با حضور در قم، ۱۵سال از محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) استفاده کرد و حسرت می‌خورد که چرا آن ۱۵ سال را به‌طور کامل مکتوب نکرده و بخشی از خاطرات خود با آیت‌الله بروجردی(قد) را از یاد برده است.
وی با بیان اینکه آن‌مرجع فقید، حتی با علمای خارج از ایران نیز ارتباط داشتند، تصریح کرد: حضرت آیت‌الله صافی خدماتی بزرگ به میراث مکتوب شیعه داشت و ارادت وی به شیخ آقابزرگ تهرانی نیز، از این جهت است؛ ایشان در راه حفظ و نشر میراث شیعه، قدم‌های بزرگی برداشت؛ آن‌مرحوم متوجه شد، در یکی از کتابخانه‌های بزرگ هندوستان در شهر لکهنو نسخه‌های خطی ارزشمندی وجود دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه، تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت‌الله صافی(قد) پیش‌قدم شد تا این نسخ خریداری شود و ۱۲سال پیش، ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرد و تصویر نسخه‌های خطی کتابخانه ممتازالعلما را خریداری کرد که در میان آن آثار، نامه‌های علامه میرحامد حسین هندی، سلطان‌العلما، نامه‌های صاحب جواهر هم وجود داشت.
وی تأکید کرد: یک دلال نسخه‌های خطی، گنجینه‌ای از نسخه‌های زیادی داشت و قصد داشت، آن را به اروپا منتقل کند؛ همان‌گونه که بسیاری از کتب دست اول شیعه و نسخه‌های معتبر آن، در اختیار ما نیست. ما به حضرت آیت‌الله صافی(قد) گفتیم، این نسخه‌ها به میراث علمی تشیع کمک می‌کند و از این‌رو، این نسخ با پول ایشان خریداری شد؛ همایشی برای آقا‌بزرگ تهرانی گرفتیم که حضرت آیت‌الله صافی با آن کهولت سن شرکت کردند؛ زیرا به میراث تشیع بسیار احترام می‌گذاشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، با بیان اینکه تواضع و فروتنی آن مرجع فقید مثال‌زدنی است، اظهار کرد: هرگاه تقاضای ملاقات علمی داشتیم، قبول می‌کرد و کتب لازم را تهیه می‌کرد و به ما نشان می‌داد تا پاسخ خود را بگیریم؛ طلاب و فضلا را همیشه تشویق می‌کرد و بسیاری از اوقات خود وی تماس می‌گرفت و به طلبه‌ای که کار خوبی انجام می‌داد، تبریک می‌گفت و مورد تشویق قرار می‌داد.
وی افزود: شیخ جعفر مهاجر از علمای لبنان به قم آمد و درخواست داشت، با مدیران و بزرگان حوزه ملاقات کند که وقتی به حضرت آیت‌الله صافی(قد) گفتیم، چنین فردی از لبنان آمده‌ است، گفتند: هر زمان خواست، می‌تواند به دفتر بیاید و وقتی آن عالم لبنانی وارد مجلس شد، حضرت آیت‌الله صافی بلند شد و از وی استقبال کرد.
این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: همایش میرحامد حسین هندی در قم برگزار شد و بنا شد، از علمای هندوستان دعوت شود که به حضرت آیت‌الله صافی(قد) پیشنهاد شد، برای اینکه علمای هند قبول کنند در قم حضور پیدا کنند، دعوت دست‌اندرکاران کافی نیست و باید خود ایشان دعوت کند که با آغوش باز پذیرفت و آن نامه را نوشت.

  اگر تلاشهای آیتالله صافی و دیگر علما نبود، انقلاب همچنان دست مارکسیستزدهها میماند
به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر موسی نجفی استاد دانشگاه نیز در این همایش گفت: اگر تلاش‌های حضرت آیت‌الله صافی(قد) و دیگر علما نبود، انقلاب همچنان دست مارکسیست‌زده‌ها و لیبرال‌ها می‌ماند.
 رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی می‌توانیم، تحلیل تاریخی داشته باشیم که به جزئیات تاریخ اشراف داشته باشیم، عنوان کرد: مرحوم حضرت آیت‌الله صافی به من نقل کرد: یکی از رجال مشروطه، سر میز قمار کشته شد و از دنیا رفت و این حرف در هیچ سند تاریخی نیست؛ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) اصرار داشت که به حضرت آیت‌الله خمینی امام بگوید و ارادت ویژه‌ای به حضرت امام داشت و این مهم، در کنار ارادت وی به اهل‌بیت(ع) و حریم امامت و تشیع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه حضرت آیت‌الله صافی(قد) در همراه کردن افکار عمومی متدینین با امام خمینی(قد) بسیار نقش داشت، افزود: این ویژگی یک فرد انقلابی است؛ پدر حضرت آیت‌الله صافی در مشروطه و بیداری اسلامی اصفهان نقش داشته است و به‌همین جهت سنخیتی با انقلاب اسلامی داشت و از همانجا تا آخر پای امام خمینی و انقلاب اسلامی ایستاد.
وی با اشاره به مبارزه حضرت آیت‌الله صافی با بهائیت، گفت: اغتشاشات اخیر بسیار به جریان بهائیت نزدیک است و در بسیاری از شعارها و حرکت‌ها نمود دارد؛ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) می‌فهمید که وقتی بهائیت از انقلاب اسلامی  ضربه بزرگی خورده است، به دنبال ضربه به انقلاب است و به تداوم علیه این‌ها مبارزه می‌کرد.
دکتر نجفی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله صافی(قد) تلاش‌های بزرگی برای پیشبرد اهداف انقلاب صورت داد، افزود: غیرت دینی عجیبی در وجود ایشان نهفته بود؛ روزی پس از مرخص شدن از بیمارستان با من تماس گرفت و اشاره‌ای به مقاله‌ای از اکبر ثبوتی داشت که در آن مقاله، به آخوند خراسانی پرداخته شده بود و مرحوم آخوند را موافق برخی اندیشه‌های روشن‌فکرانه معرفی کرده بود؛ از همین رو از من خواست، مقاله‌ای بنویسم و پاسخ بدهم.
مدیر گروه اندیشه سیاسی ‏دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: خانه مشروطه‌‌شناسی اصفهان را راه انداختیم که حضرت آیت‌الله صافی(قد) نسبت به واژه «مشروطه» و ترویج آن نقد داشت که در پاسخ گفتم: در این خانه موزه، آثار مشروعه‌خواهی تبلور یافته است و ایشان از این حرکت خوشحال شد؛ مرحوم حضرت آیت‌الله صافی قدر مشترک‌های زیادی با انقلاب داشته و تاریخ، به‌خصوص تاریخ سیاسی را می‌شناخت و متوجه بود که ذات وقایع تاریخی را از اعراض جدا کند.
گزارش: رحیم کریمی