printlogo


printlogo


خدمات اجتماعی

   منزل یا پایگاه مردمی
 یکی از شاگردانش در این‌باره می‌گوید: ایشان از اذان صبح تا شب در مسجد نزدیک منزل خودشان حضور داشت و مرتب به مراجعات مردم پاسخ می‌‌‌داد و این کار حدود ۴۰ سال تداوم داشت و حتی ساعاتی از شب در خدمت مردم بود و به امور مردم از قبالجات، نوشته‌جات، دعاوی مردم و به همه مسائل و احتیاجات‌شان پاسخ می‌‌‌داد.
منزل ایشان هم دادگاه بود هم سازمان تبلیغات بود و هم محل بررسی زندگی فقرا، هیچ استراحتی نداشت؛ حتی وقتی که به محلات و اطراف شهر می‌‌‌رفت و ما در خدمت ایشان بودیم، ایشان تا آخرشب بود و کار می‌‌‌کرد. مشکلات مردم را در اولویت قرار داده بود. مردم نیز در همه مشکلات به ایشان مراجعه می‌کردند و ایشان را پناهگاه و ملجأ خود می‌‌‌دانستند.

   خدمات مردمی، رونق و آبادانی منطقه
مرحوم آیت‌الله اعرافی اموال موروثی و نیز وجوهات مردمی و خیرات خیرین را که در اختیارش بود، جهت عمران و آبادانی منطقه مصرف می‌کرد و خدماتی که ایشان در راه ساختن مدارس و مساجد و امثال آن انجام داده، ‌ فراوان است که می‌‌‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. ساخت مسجد انقلاب؛
2. ساخت مسجد امام؛
3. ساخت مسجد خواجه خضر؛
4. ساخت مسجد قدس (مجیدآباد)؛
5. ساخت مسجدى جنب مزار شهیدیه؛
6. ساخت مسجد سیدالشهداء(ع)؛
7. ساخت حمام جنب منزل خود؛
8. ساخت حمام جنب مسجد امام؛
9. ساخت حمام جنب آب‌انبار حفیظ؛
10. ساخت مدرسه علمیه طوسى در شهیدیه؛
11. ساخت مدرسه علمیه حجت‌بن الحسن(عج) میبد؛
12. ساخت مدرسه راهنمایى دخترانه؛
13. ساخت درمانگاه؛
14. تأسیس صندوق قرض‌الحسنه؛
15. حفر چاه مجیدآباد؛
16. حفر چاه آب آشامیدنى شهیدیه؛
17. حفر چاه شهرک آیت‌الله اعرافى؛
18. ساخت آب‌انبار نو؛
19. آب‌انبار مجیدآباد و رمضان؛
20. احداث غسالخانه و...

  تأسیس بانک اسلامی با هدف مبارزه با ربا 
​​​​​​​از جمله خدمات ارزنده ایشان تأسیس صندوق قرض‌الحسنه قائم آل‌محمد(عج) میبد است. مسئول صندوق قرض‌الحسنه می‌‌‌گوید: «سال ۱۳۵۳ من کارمند بانک ملی بودم. روزی برای حساب سال حضور ایشان رسیدم. به من گفتند: بیا برای خدا یک بانک اسلامی راه بیندازیم تا ربا را از جامعه براندازیم. بنده عرض کردم: در این مورد فکر می‌کنم و نتیجه را به شما اطلاع می‌‌‌دهم. فردای آن‌روز خودشان شخصاً برای پیگیری تأسیس بانک اسلامی به محل کار بنده تشریف آوردند و مرا به این کار ترغیب کردند و بنده آمادگی خودم را اعلام کردم و با همکاری حجت‌الاسلام سیداسدالله امامی و مساعدت برخی از مؤمنان نیکوکار و حمایت آیت‌الله شهید صدوقی صندوق قرض‌الحسنه‌ای تحت نظارت حاج شیخ راه انداختیم و با توصیه‌‌‌ها و تشویق‌‌‌های ایشان در خطبه‌‌‌های نماز جمعه مؤمنان نیکوکار حساب باز کردند و صندوق سرمایه‌ای پیدا کرد و الآن صندوق دارای ساختمان مستقل می‌‌‌باشد».