printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 738
اخبار کوتاه ایران

 

 
  آغاز ساخت ۲۰ هزار مسکن کارگری در کشور: وزیر کار: در کل کشور ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران آغاز شده است. اولین گام مسکن کارگری از مشهد مقدس در شهر جدید گلبهار با ‌عملیات اجرایی حدود ۲ هزار واحد مسکونی برای کارگران، آغاز شد.
 
  ۴۰۰ سایت نسل 5G تلفنهمراه افتتاح خواهد شد: وزیر ارتباطات: علاوه بر واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها، در دهه مبارک فجر، ۴۰۰ سایت 5G در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد. در چهارده ماه اخیر نزدیک به ۲۵۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. پروژه فیبر نوری نیز به‌سرعت در سراسر کشور در حال پیشرفت است و در حال حاضر بیش از ۳میلیون پوشش ایجاد شده است.
 
  اصفهان نماد فرونشست زمین در ایران: محققان سازمان زمین‌شناسی، اصفهان را پرمخاطره‌ترین منطقه و نماد فرونشست کشور نامگذاری کرده‌اند. برخی شهروندان در مناطقی که شدت پیشرفت فرونشست بیشتر است می‌گویند: شب‌ها که سکوت بیشتر است، صدای تَرَک خوردن دیوار را می‌شنویم.
 
  تولید سرم انسانی بزرگسال ساخت ایران: شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد توانسته است از  فرآورده‌های کم کاربرد سازمان انتقال خون، سرم انسانی تولید کند. این سرم در درمان بیماری‌هایی مانند ناباروری و ویتیلیگو (لک و پیس) نقش مهمی ایفا می‌کند. با این تکنولوژی، ایران به جمع کشورهای تولید کننده‌های سرم انسانی پیوست.
 
 آغاز فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا در دیماه: سخنگوی وزارت صمت: تمام مجوزهای لازم برای فروش و شماره‌گذاری خودروهای خارجی انجام شده است و اکنون هیچ مانعی برای واردات، ترخیص، شماره‌گذاری و فروش خودرو وجود ندارد. تا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده و اولین فروش خودروهای خارجی در دی‌ماه انجام خواهد شد.
 
  تصویب لایحه پیشگیری و مقابله با رسوب کالاها: سخنگوی دولت: هیئت وزیران لایحه پیشگیری از رسوب کالاها در مبادی ورودی کشور و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را به تصویب رساند. شفافیت در فروش و تعیین تکلیف برخط کالاهای متروکه، در کنار رفع معضل چند دهه‌ای انبار شدن کالاها در سازمان اموال تملیکی از فواید این مصوبه است.
 
  ۱.۵ میلیون نفر وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن گرفتند: از ابتدای سال تاکنون به یک میلیون و ۵۷۰ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، مبلغ ۱۳۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در شبکه بانکی پرداخت شده است.
 
  سهم صفر ۲۰ بانک کشور از تسهیلات تکلیفی مسکن: در حالی مطابق قانون جهش تولید مسکن، ۲۷ بانک کشور باید طی یک سال اخیر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می کردند که سهم ۲۰ بانک از این وام صفر بوده و در کل ۵.۱ درصد تسهیلات پرداخت شد.
 
  بزرگترین تسویه بدهی نظام بانکی انجام شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: وقتی که برای اولین بار در این دولت، بانک مرکزی فهرست ابربدهکاران را به نظام بانکی اعلام کرد، یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود که حسب دستور رئیس‌جمهور ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی بزرگ بانکی این سازمان تسویه شد.
 
  رشد ۱۱ درصدی مصرف سیگار در میان زنان ایرانی: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت: حدود ۱۰ میلیون مصرف‌کننده دخانیات در کشور برآورد می‌شود. بر اساس نتایج یک مطالعه ملی، تقریبا ۱۴درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲.۵ درصدی در مردان و ۱۱درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است.
​​​​​​​   تصادفات در عراق ۳.۵ برابر ایران؛ کشتهها نصف ایران! رئیس پلیس راه: در عراق اصلا گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده می‌کند؛ تصادفات کشور عراق ۳ و نیم برابر ایران است؛ اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌هاست و این موضوع تنها به دلیل خودروهای ایمنی است که دارند. سالانه در تصادفات بیش از ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد ۸.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.
 
  کمبود شدید پرستار در کشور: «سعا‌دت‌جو» عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری: متأسفانه در این دو سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مهاجرت پرستاران، ابتلا به کرونا و شهید شدن آن‌ها‌، بازنشسته شدن پرستاران، افزایش تخت‌های بیمارستانی و... موجب شد تا تعداد پرستاران نسبت به هر تخت کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. کمبود نیرو صدمات جبران‌ناپذیری را به بخش پرستاری و مراکز کمبود نیرو باعث می‌شود، پرستاران مجبور به اشتغال در چند شیفت شوند و گاهی شیفت اجباری هم داشته باشند، این موضوع باعث خستگی بیش از اندازه پرستاران می‌شود و علاوه بر صدمات جسمی و روحی از نظر دوری از خانواده نیز دچار مشکل و آسیب می‌شوند.
 
  رعایت دمای رفاه، راهکار عبور از زمستان: احتمال ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف ۷۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در روزهای پیش رو، نگرانی از بروز ناپایداری در شبکه گاز کشور را به‌وجود آورده و «رعایت دمای رفاه در منازل» (۱۸ تا ۲۱ درجه) راهکاری عملی برای عبور از شرایط سخت زمستان است.
 
  نیروی دریایی در حال نزدیک شدن به سواحل آمریکا: فرمانده نیروی دریایی ارتش: همرزمان من در حال نزدیک شدن به سواحل قاره آمریکا هستند. برای اولین بار در اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم. البته استرالیا و فرانسه تهدید کردند و سعی داشتند از قوانینی که خودشان مصوب کرده بودند تخطی کنند اما با اقتدار و براساس قانون جوابشان را دادیم.
 
  پاسپورت ایران در جایگاه ۹۹ جهان: بر اساس آخرین داده‌های اطلاعاتی، برترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۳ متعلق به کشور ژاپن و ضعیف‌ترین آن نیز متعلق به کشور افغانستان است. در این میان جایگاه ایران با امکان دسترسی بدون ویزا به ۴۳ مقصد در جایگاه ۹۹ قرار گرفته که در سال گذشته در جایگاه ۱۰۲ این فهرست قرار داشت.