printlogo


printlogo


پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به گردهمایی «زکات در استان فارس»
حکمت تشریع زکات پاک کردن اموال از آلودگی‌هاست
حکمت تشریع زکات، پاک کردن اموال از آلودگی‌هاست و چون پاک شد، همانند درخت هرس‌شده، رشد و نمو خواهد کرد‌.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید به گردهمایی علمی، ترویجی و تکریمی زکات در استان فارس پیامی صادر کردند که متن آن به این شرح زیر است:
«بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
والصلاة علی سیدنا محمد وآله الطاهرین
قبل از هر چیز لازم است، از مسئولین محترم و برگزارکنندگان گردهمایی علمی، ترویجی، تکریمی زکات در استان فارس قدردانی و تشکر نمایم. امیدوارم این برنامه به اهداف خود که شناخت فرهنگ زکات و تکریم از مؤدیان آن است، نائل گردد.
می‌دانیم که زکات در لغت به‌معنای رشد و نمو و طهارت است و این معنا با حقیقت زکات، تناسب کامل دارد؛ حکمت تشریع زکات، پاک کردن اموال از آلودگی‌هاست و چون پاک شد، همانند درخت هرس‌شده، رشد و نمو خواهد کرد و از همین روست که اهمیت زکات، کمتر از نماز که عمود دین است، نبوده و در قرآن کریم، زکات همواره همنشین نماز گردیده است. [الذین إن مکناهم فی‌الأرض أقاموا الصلاه وآتوا الزکاه وأمروا بالمعروف ونهوا عن‌المنکر ولله عاقبه الأمور] (حج /41)
بی‌تردید گسترش فرهنگ زکات در گروی سه نکته مذکور در عنوان این مراسم است: نخست، شناخت حقیقت زکات و فواید و آثار مترتب بر آن که از طریق پژوهش‌های علمی به دست می‌آید و مردم را با این فریضه الهی آشنا می‌کند. دوم، ترویج فرهنگ زکات که با استفاده از ابزارهای گوناگون و خصوصاً فضای رسانه امکان‌پذیر است تا مردم به آثار عام‌المنفعه این واجب الهی برای جامعه به‌خوبی آگاه گردند و سوم، تکریم و تجلیل از پرداخت‌کنندگان زکات تا دیگران نیز، به این واجب الهی تشویق گردند. ]خذ من أموالهم صدقة تطهرهم وتزکیهم بها وصل علیهم إن صلاتک سکن لهم والله سمیع علیم] (توبه /103). مدیریت صحیح زکات و استفاده از آن نیز، می‌باید همواره مورد توجه مسئولان و متولیان امر باشد. اینجانب به‌سهم خویش، از برگزاری چنین مراسمی به‌خصوص در استان فارس که سرزمین مردمان دیندار و خیر است، خرسند و خداوند متعال را شاکرم و امیدوارم، این نوع مراسمات در راستای گسترش فرهنگ زکات تأثیرگذار بوده باشد. برای همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش توفیق الهی را آرزومندم.
والسلام علیکم ورحمةالله و برکاته
قم- ناصر مکارم شیرازی  12 دی‌ماه 1401