printlogo


printlogo


آیت‌الله مروی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه مطرح کرد
ضرورت نگاه تبیینی به عدم همراهی مردم با اغتشاشگران
کسانی که موفق بر تبلیغ هستند واقعاً با زبان درست و استدلالی مردم را به خطرات و حوادث کشور توجه دهند. اعتقاد من این است که چنانکه مردم هم نشان دادند، وقتی احساس کردند، این حرکت اغتشاش است نه اعتراض؛ به‌جهت حفظ کشور همراهی نکردند. این برای مردم تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله جواد مروی در پایان درس خارج فقه خود، به‌مناسبت ایام فاطمیه، به دو نکته از جمله بحث فدک و توصیه به مبلغان و ارتباط‌گیری آنان با جوانان اشاره کرد و با بیان اینکه فدک عنوان مشیر به امامت و ولایت است، گفت: در فاطمیه گذشته به دو خطبه صدیقه طاهره(س) اشاره کردم که می‌توان آن را عصاره قرآن دانست؛ فهم این دو خطبه و حفظ و تبیین‌شان بسیار باید مورد توجه باشد.
وی افزود: عبدالمنعم حسن عالم متشیع سودانی، کتابی نوشته با عنوان «بنور فاطمة اهتدیت» به نور فاطمه(س) هدایت شدم. این کتاب نزدیک به ۲۷۰ صفحه است. [در این کتاب] توضیح می‌دهد، چگونه خطبه آن‌حضرت(س) باعث جذب او شده است. مخصوصا در قسمتی از کتاب چنین زیبا عنوان می‌زند که «خطبة فاطمة شعلة الحق».
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: در سفری که سال‌های دور به سودان داشتم، در حاشیه سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه سودان، با بعضی از اندیشمندان و بعضی از نمایندگان مجلس آنجا گفت‌وگو داشتم. با عبدالمنعم حسن هم، جلسه‌ای داشتم. [در آن جلسه] به من گفت: شما که از این کتاب تعریف می‌کنید، تقریظی بر آن بنویسید. گفتم: در جواب شما پاسخ مرحوم شرف‌الدین به عبدالفتاح عبدالمقصود را می‌گویم. وقتی که عبدالفتاح عبدالمقصود عالم و ادیب مصری، کتاب الامام علی‌بن ابی‌طالب(ع) را در ۹ جلد و کتاب فاطمةالزهرا ام‌ابیها(س) را نوشت، عبدالمقصود به مرحوم شرف‌الدین گفت: تقریظ بنویسید. مرحوم شرف‌الدین فرموده بودند: أعطنی قلمک حتی أقرض کتابک. من این جمله را به ایشان گفتم: خیلی خوشحال شد.
آیت‌الله مروی گفت: نسبت به خطبه حضرت و اینکه آن را به فدکیه نام‌گذاری کرده‌اند، با اینکه بخش اعظم این خطبه بیان معارف مهمی از حقائق اسلام است، باید گفت؛ اصل و عنوان فدک یک عنوان مشیر به حاکمیت و امامت اهل‌بیت(ع) است. در لسان ائمه(ع) عنوان فدک، اشاره به حاکمیت است. دعوا بر سر خلافت بوده، نه یک باغ و منطقه فدک.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: گاهی خلفای بنی‌مراون و بنی‌عباس وقتی که تشیع قدرت داشت و می‌ترسیدند از قیام شیعه، فدک را به اولاد حضرت زهرا(س) بازمی‌گرداندند؛ از جمله عمربن عبدالعزیز فدک را برگرداند.
وی افزود: در مناقب ابن‌شهرآشوب جریانی را نقل می‌کند که ظاهراً در مدینه هم بوده. ‌هارون‌الرشید که حاکمیتش بر منطقه وسیع و گسترده‌ای بوده است و به ابر خطاب می‌کرد هر جا بباری در حاکمیت من باریده‌ای، به امام موسی‌بن جعفر(ع) عرض می‌کند: ان ‌هارون‌الرشید کان یقول لموسی‌بن جعفر: حد فدکا حتی أردها إلیک؛ فیأبی حتی ألح علیه فقال(ع): لا آخذها إلا بحدودها قال: وما حدودها؟ قال(ع): ان حددتها لم‌تردها؟ قال: بحق جدک إلا فعلت، قال(ع) اما الحد الأول فعدن (جنوب جزیرة‌العرب، یمن)، فتغیر وجه الرشید و قال: إیه، قال: والحد الثانی سمرقند، فأربد وجهه. والحد الثالث إفریقیة (تونس)، فاسود وجهه وقال: هیه. قال: والرابع سیف البحر مما یلی الجزر و أرمینیة (سواحد مدیترانه)، قال الرشید: فلم‌یبق لنا شئ، فتحول إلی مجلسی قال موسی(ع): قد أعلمتک اننی إن حددتها لم‌تردها فعند ذلک عزم علی قتله. (مناقب ابن‌شهر آشوب، ج3، ص435، بحارالانوار، ج29، ص200).
استاد حوزه علمیه قم گفت: شیعیانی بودند که حتی جانشان را به خطر می‌انداختند که خمس مالشان را تقدیم اهل‌بیت(ع) کنند؛ مبالغی که درآمد فدک در مقابلش بسیار اندک بود. حالا دعوا سر یک باغ و چند درخت و چشمه آب باشد!.
وی افزود: لذا بعد اینکه حضرت خطبه را قرائت کردند، عکس‌العمل‌ها را ببینید!! ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه، ج ۱۶، ص ۲۱۴ می‌نویسد: «فلما سمع أبوبکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر و قال أیها الناس! ما هذه الرعة إلی کل قالة؛ همه دیدگاهش نسبت به اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهد و جملاتی می‌گوید که زبان یاری نمی‌کند که انسان قرائت کند و تمام تقابل و هجمه به اهل‌بیت(ع) را به نمایش می‌گذارد.
آیت‌الله مروی در بخش دیگری از سخنان خود، لزوم روشنگری نسبت به حوادث اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: کسانی که موفق بر تبلیغ هستند، واقعاً با زبان درست و استدلالی مردم را به خطرات و حوادث کشور توجه دهند، اعتقاد من این است که چنانکه مردم هم نشان دادند، وقتی احساس کردند، این حرکت اغتشاش است؛ نه اعتراض، همراهی نکردند. جمع زیادی از مردم ممکن است، از عملکرد حکومت نارضایتی داشته باشند؛ اما به‌جهت حفظ کشور همراهی نکردند. این برای مردم تبیین شود.
عضو جامعه مدرسن حوزه علمیه قم اظهار کرد: ضمن اینکه اعتراض به‌جاست و قانون اساسی اعتراض به حاکمیت را مشروع می‌داند و کسی مانع نمی‌شود؛ اما وقتی تبدیل به اغتشاش شود، سلطنت‌طلب‌ها، چهره‌های سیاه منافق و عمله‌های صهیونیست‌ها و تجزیه‌طلب‌ها میدان‌دار می‌شوند و دستور به اغتشاش می‌دهند، باید به مردم توجه داد که اگر بخواهید، از تمامیت ارضی این کشور دفاع کنید، الآن وقت دفاع است. این ربطی به اقتصاد و سیاست ندارد.
آیت‌الله مروی بیان کرد: بارها تأکید کرده و می‌کنم، دوستان در تبلیغ‌تان، تبلیغ رو در رو و همراهی با جوان‌ها و نوجوان‌ها را توجه کنید «وعلیکم بالاحداث فإنهم اسرع الی کل خیر»؛ پیامبر(ص) فرمودند: «حالفنی الشباب و خالفنی الشیاب».
وی افزود: اگر بخواهیم حرکتی ادامه پیدا کند، باید در مسیر این حرکت، همراهی جوانان را داشته باشیم. بعض مطالب را شاید روی منبر نمی‌شود گفت؛ اما باید محور اصلی فعالیت ما پای منبر باشد نه روی منبر؛ برای جذب افکار جوانان به مکتب باید با جوانان مراوده و گفت‌وگو داشته باشیم. روی منبر مطالبی را که به ذهنش مفید می‌رسد، آماده می‌‌کند؛ اما نمی‌داند چه در ذهن مردم می‌گذرد و چه میزان برای آنان مفید است؟! مهم گفت‌وگوی پای منبر است: اولاً بشنوید که شنیدن مهم است و همیشه متکلم وحده بودن فایده ندارد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: اگر می‌خواهید دستاورد هر سفر را محاسبه کنید، این است که ببینید چند رفیق جوان پیدا کردید که به حرف شما دل بدهد. اگر این مسئله را توجه کنیم و مهارت کیفی ارتباط‌گیری را یاد بگیریم، بسیار تبلیغ مؤثری خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: در همین سفر دهه محرم به استرالیا، مثل همیشه دیدم، اگر به جوان‌ها میدان داده شود، آماده پذیرش هستند؛ البته[جوان] حرف دارد، شبهه دارد، سؤال دارد، نباید عصبانی شویم. باید سخنش را بشنویم. همین‌که کسی اقبال کرد به شما، ارزش دارد، جوان با انبوه افکار دیگر در ذهنش آمده است. نسل دوم مهاجرین به استرالیا که انواع افکار در ذهنش هست، آمد، حرف‌هایش را زد. بعضی اخم می‌کردند به او می‌گفتم: بگذارید، هرچه می‌خواهد بگوید. بعد چند جلسه طوری شد که الآن دائم پیام می‌دهد که من امتحانات مهندسی معماری‌ام را دادم و می‌خواهم طلبه شوم. به دنبال گمشده‌ام هستم که در طلبگی است. بگویید چگونه اقدام کنم.
وی بیان کرد: باید قدرت تحمل را بالا ببرید. البته باید مطالب بنیادی علمی داشته باشید تا بتوانید پاسخ دهید. عامل خیلی از عصبانیت‌ها، عدم دانش لازم و نداشتن مطلب است.