printlogo


printlogo


استاد حوزه علمیه قم
نگاه به تبلیغ به‌عنوان یک فن و صنعت باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین صافی در خصوص فنون تبلیغ، گفت: امروز باید نگاه ما به تبلیغ، به‌عنوان یک فن و صنعت باشد. دنیای امروز، دنیای رسانه و تبلیغ است؛ حتی کسانی که رذیله‌‏های اخلاقی را ترویج می‏‌کنند، برای القای آن مطالب و شبهات در جامعه، از رسانه‌‏های جمعی و ابزار‏های به‌روز استفاده می‏‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسن صافی در جمع دانش‌پژوهان و مبلغان مؤسسه دارالزهرا(س)، مبلغان را از مرزبانان مرزهای دینی عنوان کرد و افزود: اینکه ارزش مبلغان دین به چه میزان است را، کسی نمی‏‌تواند بیان نماید. این از کلام پیامبر اکرم(ص) در زمانی که امیر‌المؤمنین(ع) را برای تبلیغ به یمن فرستادند، است که فرمودند: « لما وجهنی رسول‌الله(ص) إلی‌الیمن قال: یا علی! لاتقاتل أحداً حتی تدعوه إلی‌الإسلام و ایم الله لأن یهدی الله عز و جل علی یدیک رجلاً خیرٌ لک مما طلعت علیه الشمس و غربت و لک ولاؤه1؛ کافی ج 5، ص 36»؛ امیر مؤمنان علی(ع) فرمود: رسول‌خدا(ص) مرا به یمن فرستاد و فرمود: علی‌جان! با هیچ‌کس قتال و مبارزه مکن؛ مگر آن‌گاه که او را (به اسلام) فرابخوانی (و او رد کند). به خدا سوگند! به‌یقین اگر خداوند با دستان تو یک مرد را هدایت کند، برایت از آن‌چه خورشید بر آن طلوع و غروب کرده است، بهتر است؛ و ولایت او نیز تنها برای تو خواهد بود. این موضوع عظمت تبلیغ و هدایت را می‌‏فهماند.
استاد حوزه علمیه اخلاص را لازمه تبلیغ اثرگذار دانست و عنوان: مرحوم آیت‌الله‌العظمی ‏صافی(ره) نقل می‏‌کردند: زمانی جهت تشرف به کربلا در بین مسیر به‌دلیل اینکه برف زیادی آمده بود، به قهوه‌خانه‌ای رفتم تا از سرما در امان باشم. هنگامی ‏که وارد شدم، دیدم عده‎ای از افراد در آنجا مشغول قماربازی‏ هستند. از قهوه خانه بیرون آمدم. ولی پیش خودم گفتم: وظیفه من امر به معروف و نهی از منکر است و مجدد وارد شدم و با یکی از این افراد که مشغول معصیت بود، صحبت کردم و آرام آرام توجه همه را جلب نمودم و همه از آن بازی‏‌ معصیت دست کشیدند. در همانجا مجلس خوبی تشکیل شد که صاحب آن قهوه‌خانه گفت: تا به‌حال کسی نتوانسته بود، نظر این افراد را جلب نماید و نجات دهد. غرض اینکه با اخلاص و استعانت و تخصص و تکیه بر فنون می‏‌توان، اثرات خوبی را در جامعه ایجاد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صافی در خصوص فنون تبلیغ، گفت: امروز باید نگاه ما به تبلیغ به‌عنوان یک فن و صنعت باشد. دنیای امروز، دنیای رسانه و تبلیغ است؛ حتی کسانی که رذیله‌‏های اخلاقی را ترویج می‏‌کنند برای القای آن مطالب و شبهات در جامعه از رسانه‌‏های جمعی و ابزار‏های به‌روز جهت مقاصد خود استفاده می‏‌کنند.
وی در پایان اظهار کرد: بحمدالله مؤسسه دار‌الزهرا(س) که تحت حمایت‏‌های آیت‌الله‌العظمی ‏صافی گلپایگانی(ره) بود و اکنون هم در حال فعالیت می‌‏باشد، از موفق‌ترین مؤسسات حوزوی است و تا بحال برکات خوبی در زمینه آموزش تخصصی مبلغان و اعزام آنها به مناطق مختلف داشته است. تعداد افرادی که در این مؤسسه تربیت شده‌اند که در یک دهه، بیش از ۱۴۵۰ نفر می‏باشند، توانایی پاسخ‌گویی به شبهات مختلف را دارند و از امتیازات این مؤسسه، آموزش خانواده مبلغان و طلاب محترم است که اثرات بسیار درخشانی را در خانواده مبلغ به‌همراه دارد.
گزارش: سیدامیر سجادی