printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 735
اخبار کوتاه ایران

  رونمایی از نخستین دستگاه بومی شتابدهنده داینامیترون: با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر علوم از نخستین دستگاه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک صنعتی الکترون تحت عنوان «داینامیترون» رونمایی شد. این دستگاه دارای کاربردهایی در زمینه پرتودهی مواد غذایی، استریل کردن تجهیزات پزشکی، پرتودهی سیم و کابل، پروتودهی تایر، پرتودهی فوم و مواد قابل انقباض حرارتی، پرتودهی فاضلاب، کاشت یون، آنالیز با باریکه یون و نیز مولد نوترون در BNCT است.

  هر متر مسکن ملی فعلا ۷ تا ۸ میلیون: معاون مسکن شهری بنیاد مسکن: در حال حاضر هزینه‌ ساخت هر متر مربع از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در بلوک‌های چهار و پنج طبقه، ۷ تا ۸ میلیون تومان است. برای بلوک‌های بالای ۱۰ طبقه نیز کمتر از ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود.
 
  نخستین طلای تاریخ پرورشاندام ایران در مستر المپیا: هادی چوپان در مستر المپیا ۲۰۲۲ به مدال طلا رسید. این مدال نخستین طلای تاریخ پرورش‌اندام ایران در مستر المپیا است.
 
  ۱۱ سد مهم کشور با ذخیره آب زیر ۲۰ درصد: در حال حاضر ۱۱ سد مهم کشور درصد پرشدگی زیر۲۰ درصد دارند؛ در واقع بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است.
 
  آفتزدایی محصولات کشاورزی با فناوری هستهای: دانشمندان ایرانی با کمک فناوری هسته‌ای آفت محصولات کشاورزی را کنترل کردند.
 
  درگاه ملی مجوزها و صدور خودکار مجوز: وزیر اقتصاد: درگاه ملی مجوزها به‌طور خودکار به‌جای دستگاه‌هایی که به درگاه وصل نشده‌اند، مجوز کسب‌وکار صادر می‌کند.
 
  تشویق و تنبیه گازی: وزیر نفت: مشترکان گاز به ازای هر یک درصد کاهش مصرف نسبت به پارسال، ۳ درصد در قبض خود تخفیف می‌گیرند. در مقابل، قیمت گاز برای مشترکان بدمصرف افزایش قابل توجهی خواهد داشت و اگر این‌ها مصرف خود را کنترل نکردند، هنگام مشاهده قبض‌ از ما گله‌مند نشوند.
 
  هنوز شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیستیم: رئیس پلیس راهور: تا این لحظه اقدامی از سوی خودروسازان در راستای افزایش کیفیت خودروها ندیدیم. اگر قرار بود از هند و چین خودروهای ناایمن وارد کنیم همان پراید را تولید می‌کردیم بهتر بود.
 
 ساخت دستگاهی در خدمت روشندلان: ایران جزو ۵ کشور ساخت دستگاه بریل برای نابینایان قرار گرفت.
 
  هشدار فرمانده سپاه قدس به دشمنان رسانهای: سردار قاآنی: کسانی ‌که حتی یک روز علیه ایران کار رسانه‌ای کردند، ضربه خواهند خورد. دوران بزن و دررو تمام شده است. رژیم سعودی یک جنایتکارِ تفاله است و حتی ارزش دشمن بودن را ندارد. هر هفته ۴۰ تا ۵۰ عملیات در کرانه باختری انجام می‌شود. باصراحت می‌گویم هرچه آمریکا و صهیونیست‌ها فشار بیاورند، فشار مضاعف به خودشان وارد خواهد شد.
 
  صنعتیسازی دستگاه پلاسمای خون در ایران: متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به صنعتی‌سازی دستگاه پلاسمای خون شدند.
 
  یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرید: رئیس پلیس راهور: دوره آزمایشی گواهینامه آسان، در مناطقی از تهران درحال اجراست. در این دوره امتحان آیین‌نامه حذف شده و هزینه‌ها را ۶۰ درصد کاهش دادیم. می‌خواهیم فردی که صبح می‌آید در صورت قبولی، تا غروب گواهینامه‌اش صادر شود. شرط شرکت در این آزمون این است که فرد مالک موتورسیکلتِ دارای پلاک باشد. این طرح در فاز اول در تمام مراکز استان‌ها اجرایی خواهد شد.
 
  اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت تیمهای عملیاتی موساد: با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر سربازان گمنام امام زمان چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد شناسایی و کلیه‌ اعضای آن‌ها بازداشت شدند. رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیست با سوءاستفاده از اغتشاشات هفته‌های گذشته در چند نقطه‌ کشور، در صدد بود با هدایت تیم‌های عملیاتی اقدام به چند مورد عملیات تروریستی - ترکیبی نماید که همه‌ تروریست‌ها پیش از هرگونه اقدامی بازداشت شدند.
 
  ۳۹۰ داروی جدید و بیماریهای خاص تحت پوشش بیمه: مدیرعامل تامین اجتماعی: ۳۹۰ داروی جدید و بیماری‌های خاص زیر پوشش بیمه‌ قرار گرفتند. همچنین خدمات بستری برای مددجویان بهزیستی رایگان شد.
 
  افزایش شاغلان صنعت به ۸ میلیون نفر: بر اساس گزارش مرکز آمار، در تابستان ۱۴۰۱ تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور به بیش از ۸ میلیون نفر رسید که در ۱۲ سال اخیر، بی‌سابقه است.
 
  انهدام یک شبکه جاسوسی و خرابکاری: وزارت اطلاعات یک شبکه جاسوسی و خرابکاری را که قصد داشت با ایجاد شرکت‌های پوششی و بازاریابی امنیتی در صنایع دفاعی ایران خرابکاری کند، شناسایی و بازداشت کرد.
 
 موفقیت بزرگ ایران در کاربردی کردن فناوری هستهای: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران موفق به تولید رادیوداروی درمانی به منظور درمان هدفمند تومورهای نورواندوکرین (سرطانی) شده است؛ این موفقیت، گام بلندی در راستای ورود فناوری هسته‌ای به حوزه‌های مختلف کاربردی در کشورمان است.
 
 راهاندازی سامانه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی: وزیر ارتباطات: مرکز تماس و سامانه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی به منظور پیگیری مشکلات راه‌اندازی شد. شماره تماس این مرکز ۱۴۶۹ و سامانه آن نیز ۱۴۶۹ با پسوند .ir است.
 
  بازداشت کلاهبردار بزرگ پیامک جعلی سامانه ثنا: رئیس پلیس فتا تهران: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر برداشت غیرمجاز از حسابشان بعد از دریافت پیامک جعلی سامانه ثنا و ابلاغ قضایی، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. در این ترفند با عنوان سامانه ثنا، عده‌ای از مجرمین سایبری با طراحی و ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار فیشینگ، کاربران را ترغیب به ورود به سامانه و مشاهده ابلاغیه خود کرده در ازای واریز وجوه اندک می‌کنند که در نهایت اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.
 
  سقف ورود و خروج ریال برای هر مسافر اعلام شد: براساس بخشنامه بانک مرکزی، ورود و خروج پول رایج کشور توسط هر مسافر اعم از اتباع ایرانی و خارجی از حداکثر ۵۰۰ هزار تومان به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد.