printlogo


printlogo


مُهر آیت‌الله‌العظمی سید محمدصادق روحانی(ره) شکسته شد
همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت هفتمین شب ارتحال حضرت آیت‌الله روحانی در شهر مقدس قم، مهر این عالم ربانی شکسته شد.

سنت شکستن مهر بعد از درگذشت مراجع و علما از دیرباز مرسوم بوده و این کار به معنای تعطیلی دفاتر و مسائل مربوط به مرجعیت است. سنتی که مجد و عظمت روحانیت را به همراه دارد. این اقدام در واقع زمینه هرگونه سوءاستفاده مادی و معنوی احتمالی وابستگان، نزدیکان و اعضای دفتر مرجع درگذشته را مسدود می‌سازد و ضمناً تکلیف مقلدان را نیز مشخص می‌کند؛ اقدامی که نه‌تنها جسارت به نزدیکان و وابستگان نیست بلکه مهم‌ترین گام در جهت صیانت از جایگاه مرجعیت تلقی می‌شود.
در پی ارتحال مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله سید محمدصادق روحانی(ره)، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای حوزوی و غیر حوزوی، با صدور پیام‌هایی فقدان این فقید سعید را تسلیت گفتند. متن پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدین شرح است:

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ إنّا لله و إنّا الیه راجعون
ارتحال فقیه عالی‌قدر حضرت آیت‌الله ‌العظمی آقای حاج سید محمد صادق حسینی روحانی(قد) موجب تألم و تأثر گردید.
آن فقیه وارسته از شاگردان برجسته حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی و حضرت آیت‌الله‌العظمی خویی بودند که در بستر کسب فیوضات علمی از آن عالمان بزرگ، به پرورش روح اجتهاد و تکوین فقهی و علمی خود پرداختند و پس از آن در ترویج علوم اسلامی و معارف مکتب اهل‌بیت(ع) در مقام تدریس و تألیف، فضلای بسیاری را تربیت کردند و آثار و تألیفات ارزشمندی به یاد گار گذاشتند که موسوعه گرانسنگ «فقه الصادق(ع) »از مهم‌ترین تألیفات آن عالم بزرگوار است.
این فقیه جلیل‌القدر در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نیز مواضع و بیانیه‌هایی علیه حکومت پهلوی صادر کردند و از جمله اعاظمی بودند که با نهضت اسلامی ملت ایران همراهی داشتند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن عالم پارسا را به محضر حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم-، حوزه‌های علمیه قم و نجف، بازماندگان محترم و همه‌ ارادتمندان به آن بیت شریف تسلیت عرض کرده و علوّ درجات آن مرحوم و حشر با اجداد طاهرینشان را از خداوند متعال مسألت می‌نماید.
سیدهاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان آیتاللّه العظمی روحانی(ره)
​​​​​​​
در مراسم هفتمین روز ارتحال  حضرت  آیت‌اللّه سیدمحمدصادق روحانی(ره)که در مسجد امام حسن عسکری برگزرار گردید، حجج‌اسلام والمسلمین حائری و مصری سخنرانی کردند.
در ابتدای این مراسم، شیخ مصطفی مصری عاملی؛ وکیل عام حضرت آیت‌الله سیدصادق روحانی(ره) در سخنانی خاطرنشان نمود: پس از ارتحال آیت‌اللّه‌العظمی روحانی، ناگزیر باید در جهت عمل به وصیّت‌های ایشان، بیانیه توجیهی پیرامون موضوع تقلید را برای مقلّدان مرجع فقید و صادق در نام، گفتار و عمل آن فقید سعید صادر کنم، تا احساسات، آنان را از تکلیف شرعى دور نکند.
 وی در ادامه افزود: بر این اساس، طبق موازین شرعی، باید برخی کارها تبیین شوند که مقلّدان آن مرجع فقید، به رعایت آنها موظّف و متعهّد هستند. طبق اصول کلّی شرعى مقرّرِ فقیهان شیعه، از جمله مرجع راحل ما، پس از وفات مرجع تقلید، باید نکات ذیل، ملاک عمل قرار بگیرند: شیخ مصطفی مصری عاملی در ادامه ضمن بیان وظایف مقلدان پس از وفات مرجع تقلید خاطرنشان نمود: بعد از ارتحال مرجع راحل، وکالت‌نامه‌های صادرشده ایشان برای وکلای نقاط مختلف جهان، از درجه اعتبار ساقط می‌شود و استفاده از مُهر مرجع راحل، از تاریخ وفات ایشان، از اعتبار ساقط می‌شود و دیگر، وجهی برای استفاده از آن وجود ندارد.
وی افزود: مقلّدانی که بر تقلید مرجع راحل باقی مانده‌اند یا کسانی که به استناد فتوای اعلمِ مراجع زنده، از ایشان تقلید ابتدایی می‌کنند، می‌توانند به‌جز مسئله تقلید -که پیش از این گفته شد- به فتواها و احکام منتشرشده پیشین با امضای مرجع راحل، عمل کنند. همچنین، می‌توانند به مسائلی عمل کنند که طبق فتوای ایشان، منتشر می‌شود.