printlogo


printlogo


در مراسم مشترک هشتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث تأکید شد 
لزوم ترجمه احادیث به زبان‌های زنده دنیا جهت انتقال به جهانیان
مراسم مشترک هشتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و آیین گرامی‌داشت هفته پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث، با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین قاضی‌عسکر رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث،23آذر در تالار علامه مجلسی پژوهشگاه دارالحدیث قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در این مراسم درباره اهمیت پژوهش، بیان کرد: اگر بخواهیم علم رشد پیدا کند و مردم از آن بهره‌مند شوند، باید روی پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم و از آنجا که قرآن و عترت(ع) دو امانت رسول‌خدا(ص)، کلیدی‌ترین حقیقت برای جامعه اسلامی است، طبیعی است که همه ما باید برای به‌روزرسانی و همراه با زمان حرکت کردن به این دو گنجینه بزرگ توجه کنیم و آن را با ادبیات روز و با زبان روز به مردم و به‌ویژه نسل جوان خود منتقل کنیم.
وی یکی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله ری‌شهری(ره) در حوزه حدیث را نگاه ایشان به آینده دانست و اظهار کرد: باید به‌گونه‌ای حدیث را به جامعه عرضه کنیم که همگان به‌ویژه نسل جوان بتوانند، از آن به‌خوبی استفاده کنند؛ حتی باید با ترجمه این احادیث به زبان‌های زنده دنیا آن‌ها را به جهانیان انتقال دهیم.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث متخصصان علوم حدیث و مبانی دینی را در زمان شروع به کار آیت‌الله ری‌شهری(ره) بسیار محدود توصیف کرد و یادآور شد: امروز خوشبختانه افراد متخصص و پژوهشگر در حوزه حدیث فراوانند و همگان تلاش می‌کنند، این میراث گران‌بها با قوت و قدرت و عظمت و عزت جلو برود.

  فعالیت آیتالله ریشهری(ره) برای همه اطرافیان درس آموز بود
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار نیز در این مراسم، مرحوم آیت‌ا‌لله ری‌شهری(ره) را نخستین سامان‌دهنده گروه‌های حدیثی عنوان کرد و گفت: آیت‌الله ری‌شهری(ره) قبل از انقلاب نیز، میزان‌الحکمه را به‌تنهایی شروع کرد و نشان داد که می‌توان کارهای مهم را هم به‌تنهایی آغاز کرد؛ اما او پس از انقلاب پژوهش‌های حدیثی را با سامان‌دهی نوینی پایه‌گذاری کرد.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، عشق و علاقه آیت‌الله ری‌شهری(ره) به پژوهش‌های علوم حدیثی را ستود و اظهار کرد: این عشق و علاقه مشهود بود و درک محتوای قرآن و حدیث و رساندن آن به مردم بسیار مورد توجه ایشان بود؛ در وصیت‌نامه خود هم، از ما خواستند که در عرصه کاربردی‌سازی احادیث وارد شویم و ما هم وظیفه داریم که این کار را انجام دهیم.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث درباره تصمیمات جدید پژوهشگاه دارالحدیث بیان کرد: برای عمومی‌سازی حدیث از کسانی که در هر سال در زمینه حدیث فعالیت خوبی داشته‌اند، بدون توجه به اینکه با مجموعه دارالحدیث در ارتباط بوده‌اند یا خیر، تقدیر و تشکر خواهد شد؛ از سویی برای معرفی بهتر آثار این مجموعه، مراسم رونمایی از آثار جدید برگزار خواهد شد.

  خدمات آیتالله ریشهری(ره) در طول تاریخ ماندگار خواهد شد               
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیز در میزگردی که در کنار این مراسم برای تبیین ویژگی‌های علمی و پژوهشی آیت‌الله محمدی ری‌شهری(ره) برگزار شده بود، به دغدغه معارف بنیادین اعتقادی حاکم بر فکر و اندیشه مرحوم آیت‌الله ری‌شهری(ره) پرداخت و گفت: این دغدغه ایشان را بر آن داشت که در مرحله اول باید نسل جدید را با اندیشه‌های ناب اسلامی آشنا سازد و در مرحله دوم، اینکه همه را از منابع مهم اسلامی یعنی قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) بهره‌مند سازد.
رئیس پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع) بیان کرد: این دو دغدغه در طول زمان نشان داد که آیت‌الله ری‌شهری(ره) از یک رویکرد کلی بر محور سیراب‌‌سازی نسل جدید از قرآن و سنت برخوردار است.
وی تصریح کرد: احداث پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث نشان داد که آیت‌الله ری‌شهری(ره) به جمع‌آوری یا نشر حدیث و دانش‌های آن بسنده نکرد؛ بلکه ایشان به‌دنبال ایجاد تحولی عمیق و شگرف در این علوم بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: توسعه دانش بر محور اندیشه اسلامی، بر آیت‌الله ری‌شهری(ره) غالب بود و محوری است که می‌تواند، نقش ایشان را در حوزه علمیه پساانقلاب نشان دهد؛ باید سهم آیت‌الله ری‌شهری(ره) را در این زمینه بازشناسی کرد و به‌عنوان بخشی از حوزه علمیه نشان و به نسل دیگر انتقال داد.
رئیس پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع) تقویت و توسعه راه آیت‌الله ری‌شهری(ره) را رسالتی بر عهده حوزویان عنوان کرد و گفت: اگر به این سرمایه بزرگی که فراهم شده است، بی‌اعتنایی کنیم، بعید نیست که این نهضت و خیزش ایجاد دانش‌های دینی بر محور قرآن و حدیث، فروکش کند و نسل بعد بی‌بهره بماند.
گفتنی است، حجج‌اسلام والمسلمین سید محمد‌کاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی نیز  در این میز گرد به بیان مطالب خود در موضوع مربوطه پرداختند.