printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی
معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر کارهای بزرگی را رقم زده است
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، کارهای بزرگی را رقم زده است. در این سال‌ها بارهای سنگین و مضاعفی بر دوش متصدیان معاونت آموزش نهاده شده است و موفقیت در آن، نشان‌دهنده عزم و اراده جهادی و انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی  در بازدید از بخش‌های مختلف معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، با معاون، مدیران و کارشناسان این معاونت دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار، با بیان اینکه معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر کارهای بزرگی را رقم زده است، از تلاش و مجاهدت آنان ضمن تقدیر و خاطرنشان کرد: در این سال‌ها بارهای سنگین و مضاعفی بر دوش متصدیان معاونت آموزش نهاده شده است و موفقیت در آن، نشان‌دهنده عزم و اراده جهادی و انقلابی است.
مدیر حوزه‌های علمیه، آموزش مبتنی بر رویکرد اخلاقی و پژوهشی و راهبرد کلان یک سیستم و مجموعه را ستون فقرات یک نظام آموزشی توصیف و ابراز کرد: آموزش در یک مجموعه موفق، نقش محوری، کانونی، پیشران و پیش‌آهنگ را بر عهده دارد.
آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به نگرانی‌هایی افت علمی و آموزشی متأثر از دوران کرونا، اتخاذ تدابیر لازم برای جبران را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: مسئله کیفیت‌بخشی علمی و آموزشی باید در صدر و اولویت تمام بخش‌ها و برنامه‌ها قرار گیرد.
وی بر اهمیت توجه به خروجی و ماندگاری هدفمند حوزه‌های علمیه تصریح و اظهار کرد: نیاز است تا طلاب فاضل و ارکان حوزه‌های علمیه و نیز صاحب‌نظران و شخصیت‌های آینده حوزه، همواره مورد حمایت و اهتمام ویژه مدیران و مسئولان حوزوی قرار گیرند.
آیت‌الله اعرافی بر لزوم آسیب‌شناسی‌ها برای ارتقای کیفیت آموزشی و ارائه طرح‌هایی برای ماندگاری هدفمند نخبگان حوزوی تأکید و اظهار کرد: درخت‌واره رشته‌ها از جمله اقدامات فاخر حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر است؛ در پیشبرد اجرای دقیق و جامع درخت‌واره باید اقدامات درخور توجهی صورت گیرد. وی ترسیم و ارائه تمهیدات لازم برای اساتید تخصصی حوزه‌‌های علمیه را مورد تأکید قرار داد و اذعان کرد: راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه، نیازمند اساتیدی با هویت حوزوی و ممحض در عرصه‌های تخصصی است.
اجرای طرح ساماندهی از دیگر تأکیدات بود که در کنار مباحث مربوط به فقه معاصر و فلسفه‌های مضاف مورد توجه قرار گرفت و بر تعامل قوی با فقه معاصر و راهبری آن در کنار فلسفه‌های مضاف، همچون دو بالی مؤثر بر طراحی نظامات اسلام تصریح شد.
مدیر حوزه‌های علمیه اهمیت موضوع درس خارج غیررشته‌های فقه و اصول در حوزه را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: آموزش‌های مجازی، باید به سمت ارائه تمام ذخایر علمی آموزشی در فضای مجازی حرکت نموده و به‌تناسب نیاز عرضه شوند.
وی ضمن تأکید بر هوش مصنوعی، بر لزوم گره‌زدن آن با ساختارهای حوزوی تصریح و اذعان کرد: نیاز است تا طرحی برای توسعه و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فرایندهای آموزشی و برنامه‌ای حوزه‌های علمیه ارائه گردد.
آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، اجتهاد مطلق همراه با تخصص را فرایندی فرارشته‌ای توصیف و بر لزوم هدف‌گذاری تربیت مجتهد مطلق ممحض در رشته‌های تخصصی تأکید و بر اهمیت فعال‌سازی شبکه پذیرش و جذب حوزه‌های علمیه تصریح کرد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم‌نژاد نیز، در ابتدای این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور آیت‌الله اعرافی در جمع مدیران و کارشناسان معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، اذعان کرد: حجم بالای کارها در معاونت آموزش، شکل‌گیری بسترهای جدید رسالتی و تقویت سامانه‌های مجازی، نشان‌دهنده عزم راسخ و جهادی کارشناسان این مجموعه است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه، مسئله پایش پرونده‌های آموزش و ترسیم سامانه هوشمند آموزشی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: سامانه هوشمند آموزشی حوزه‌های علمیه، از ظرفیت بالایی برخوردار بوده، نیازمند حمایت و به‌روزرسانی است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از مسائل و دغدغه‌های پیش روی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه اشاره کرد.
ارائه گزارشی از عملکردها، بیان دیدگاه‌ها، نظرات و انتظارات کارشناسان و بررسی روند فعالیت سامانه‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در قالب سامانه جامع آموزشی، از دیگر بخش‌های این دیدار بود.