printlogo


printlogo


انتشار مجلات علمی پژوهشی و تولید اولین نرم‌افزار فقهی

مجله «رسالة القرآن»
در بحث دارالقرآن الکریم، جا دارد از مجله وزین و ارزشمند «رسالة القرآن» نامی برده شود تا طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه‌ها و همه فرهیختگان مکرم آگاهی بیشتری پیدا کنند.
بعد از تأسیس دارالقرآن و برگزاری کنفرانس‌های  قرآنی مهم در دارالقرآن، مجله‌ای قرآنی به زبان عربی به پیشنهاد حجج اسلام والمسلمین حاج سیدجواد و حاج‌آقا باقر گلپایگانی، فرزندان معظم‌له و با موافقت و نظارت آن مرجع عظیم‌الشأن و با مدیریت حاج‌آقا جواد گلپایگانی چاپ و منتشر گردید.

   مجله «پیام قرآن»
مجله «پیام القرآن» به زبان فارسی است که در سال‌های آخر عمر با برکت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) و به امر معظم‌له  برای استفاده جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی به‌صورت فصلنامه منتشر می‌گردید.

   تولید اولین نرمافزارهای فقهی
در سفری که حضرت آیت‌الله گلپایگانی(قد) برای معالجه به خارج از کشور رفتند، کامپیوتری را به خدمت معظم‌له آوردند و کارایی آن را توضیح دادند. ایشان سؤال کردند که از کامپیوتر چه کار آخوندی‌ای می‌شود درآورد و برای آقا توضیح دادند که می‌توان کتاب‌های حوزوی را به‌صورت سی‌دی(لوح فشرده) درآورده و از آن در کامپیوتر استفاده نمود. ایشان بعد از مراجعت به قم، دستور تشکیل مرکز معجم فقهی را دادند و با خرید تعداد انبوهی کامپیوتر و با کار روزانه هفتاد محقق، مجموعه‌های معجم فقهی ایجاد شد و طی حکم کتبی حجج اسلام والمسلمین  سیدجواد گلپایگانی و حاج شیخ علی کورانی عاملی را برای مدیریت این هدف مهم برگزیدند و در آن اصول کلی کار را مبسوطاً توضیح دادند.

   کارهای انجامشده:
الف) برنامه معجم فقهی، تفسیر، حدیث و اصول فقه؛
ب) برنامه امام مهدی(عج)؛
ج) برنامه قاموس فقه؛
د) برنامه زندگینامه علما؛
ه) برنامه ابواب فقهی؛
و) برنامه کتاب‌شناسی
ز) برنامه ظهور؛
ح) برنامه کاتب ۵.