printlogo


printlogo


معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور
تبیین، گفتمان‌سازی و دفاع از ارزش‌ها تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی است
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، تبیین، گفتمان‌سازی و دفاع از ارزش‌ها را، تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه در کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، 18آبان در نشست با مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و نراق در مسجد قائمیه کوی جمال‌آباد کاشان، اظهار کرد: نظام آموزشی حوزه با برنامه‌ریزی، باید پاسخگوی تمام ظرفیت‌ها و مسئولیت‌ها باشد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، به مباحث کلان درختواره رشته‌های حوزه اشاره و تصریح کرد: اگر روحانیت بخواهد، خود را برای فعالیت‌های ویژه آماده کند، باید کارآمد باشد که این نیز، از طریق مطالعه خود درس‌ها محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، حوادث مختلفی را پشت سر گذاشت؛ اما همواره برخی غفلت‌ها آسیب‌هایی را خواهد داشت، به کاهش دغدغه‌های آرمانی اول انقلاب اشاره کرد و گفت: گرچه بروکراسی اداری، روحانیت را درگیر شرح وظایف ساختاری نموده؛ ولی باید دغدغه‌مندی آزاد و فعال خودشان را نسبت به جامعه داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با تأکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی، روحانیت باید به مسئولیت خود به‌درستی عمل کند، یادآور شد: دلیل اینکه مقام معظم رهبری چندماه پیش جهاد تبیین را یک ضرورت فوری و همگانی دانستند، به‌خاطر این بود که براساس تحلیل‌ها و اطلاعات، وقایع و حوادث اخیر را پیش‌بینی کرده بودند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، تبیین، گفتمان‌سازی و دفاع از ارزش‌ها را، تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه مسئولان در حوادث اخیر وظایف مختلفی داشتند؛ ولی در مقطع فعلی، وظیفه اصلی به دوش روحانیت و قشر فرهیخته جامعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌حاجی بر لزوم جذب جوانان به مساجد و برقراری ارتباط صمیمانه با آنها توسط روحانیت تأکید کرد و یادآور شد: همان‌طور که روحانیون در اول انقلاب به‌صورت شبکه‌ای در تمام محلات و مساجد به‌صورت چهره‌به‌چهره با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کردند، الآن هم، باید با برقراری ارتباط چهره به چهره، برای جوانان وقت بگذارند.
وی با بیان اینکه دشمن با الگوبرداری از روش چهره به چهره از طریق فضای مجازی، جوانان را جذب می‌کند، گفت: به‌صورت جمعی، کلان و ملی نمی‌توان جوانان را هدایت کرد؛ بلکه به گفت‌وگوی دو نفره با جوانان نیاز داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، با بیان اینکه حوزه علمیه به دنبال تربیت عالمان فرهیخته و کارآمد است، بر لزوم ارتباط عاطفی، اخلاقی و علمی استاد با شاگرد در کانون‌های علمی تأکید و عنوان کرد: طلبه برای رسیدن به درجات علمی بالا و اجتهاد، ضمن اینکه نباید درگیری ذهنی داشته باشد، لازم است تا کلاس‌های درسی او نیز آموزش‌محور باشد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه منبری‌ها برای به‌روز بودن، باید به ابزار جمع‌آوری اطلاعات آشنا باشند، تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه در بین طلاب، خروجی پژوهش‌های درسی و فعالیت‌های کانون‌های علمی، می‌تواند به جشنواره علامه حلی(ره) و نشریه داخلی مدرسه تبدیل شود.
وی بر لزوم برقراری نشست‌های علمی، کرسی‌های نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و نقد مقالات علمی با استفاده از ابزارهای پژوهش در مکمل‌های آموزشی در مدارس تأکید کرد و یادآور شد: مدارس علمیه باید طلاب را به خواندن مقالات از پژئهشگران معتبر تشویق نمایند.
وی در پایان به حمایت‌ها و گشایش‌های لازم در بحث پژوهش مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: طلبه‌ها برای اینکه روح تحقیق در آنها دمیده شود، باید در مدارس با قلم و پژوهش بیش از پیش آشنا شوند.