printlogo


printlogo


پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)
چشمه جوشان دانش، عرفان و تقوای اسلامی

به مناسبت بیست‌وچهارم آبان‌ماه چهل و یکمین سالروز ارتحال حکیم متأله و مفسر کبیر قرآن کریم ویژه‌نامه‌ای در 4 صفحه به ضمیمه این شماره «هفته‌نامه افق حوزه» با همکاری دارالقرآن مرحوم علامه(ره) تقدیم خوانندگان ارجمند شده است  و در آینده‌ای نزدیک دفتر دوم ویژه‌نامه «حکیم الهی» چاپ و منتشر می‌گردد.
    امام خمینی(قد) فقدان علامه ضایعهای برای حوزههای علمیه
امام خمینی(قد) درست یک روز بعد از رحلت علامه طباطبایی در جمع خانواده‌­های شهدا فرمودند:
من قبلاً باید از این ضایعه‌ای که برای حوزه‌های علمیه و مسلمین حاصل شد  و آن‏‎ ‎‏رحلت مرحوم علامه طباطبایی است‏ اظهار تأسف کنم و به شما و ملت ایران و‏‎ ‎‏خصوص حوزه‌های علمیه، تسلیت عرض کنم. خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام‏‎ ‎‏و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان ایشان و به متعلقین و شاگردان ایشان صبر‏‎ ‎‏عنایت فرماید.
(صحیفه امام جلد ۱۵ ص ۳۶۳) 

   آیتاللهالعظمی امام خامنه‌‌ای چشمه جوشان دانش، عرفان و تقوای اسلامی
او مجموعه‌‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ فقیه بود؛ حکیم بود؛ آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود؛ مفسر قرآن بود؛ از علوم اسلامی، یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است، مطلع بود: از اصول، از کلام، ادبیات، از نجوم و هیئت و ریاضیات و از برخی علوم بی‌‌نام و نشان دیگر.
شخصیت او در لابه‌‌لای این دانستنی‌‌های بسیار، به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌‌تواند، امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد. چهره معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه شگفت وجود خویش، ثابت کرده بود که اسلام می‌تواند سوز درون دل‌سوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یک‌جا گرد آورد.
او تلاش و جهاد بی‌‌انتها و خاموش‌نشدنی خود را هم به این معجون الهی درآمیخته بود. در یکی از حساس‌‌ترین دوران‌های حیات اسلام و تشیع، جانانه به دفاع از حریم معنویت اسلامی و حکمت و معرفت الهی برخاسته و مفاهیم زیبای اجتماعی اسلام را از آیات کلام الهی استخراج کرده و به عرضه کامل و جامع اسلام پرداخته بود.
او که در سفره متاع ارزنده حوزه علمیه قم، در شمار درخشنده‌ترین گوهرها بود و به آن مدرسه اسلامی پربرکت ارزش می‌‌بخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و به‌تدریج در همه حوزه‌‌های علمی و در همه محافل اسلامی و در سطح وسیع جامعه، حضور خود را مجسم‌تر و برجسته‌تر می‌ساخت؛ معارفی که از زبان و قلم او بر صفحه دل‌‌ها و کاغذها نقش بسته بود، از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه جا منتشر می‌‌گشت و به همه کس علم و معرفت می‌‌آموخت...
...این چشمه جوشان و فیاض دانش و عرفان و تقوای اسلامی، در راه تعلیم و تربیت شاگردانی که هر یک در عالم اسلام دانشمندی برجسته‌‌اند، توفیقی کم‌مانند داشته است...
پیام رهبر معظم انقلاب  به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)