printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 728
اخبار کوتاه جهان

سومالی
۱۰۰ کشته و ۳۰۰ زخمی در انفجار سومالی: شمار قربانیان انفجار تروریستی در مقابل وزارت آموزش‌و‌پرورش سومالی در موگادیشو به ۱۰۰ کشته و ۳۰۰ زخمی افزایش یافت. «الشباب» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
 
  آمریکا
۲۷ درصد افزایش تولید فولاد ایران: انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در شهریور امسال ۲۷ درصد افزایش یافت اما تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۷ درصد کاهش یافت. با توجه به تولید ۲.۷ میلیون تنی ایران در ماه سپتامبر، ۷۱ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.
رابرت مالی: لازم باشد از گزینه نظامی علیه ایران استفاده میکنیم: نماینده آمریکا در امور ایران: واشنگتن توجه خود را به حمایت از اعتراضات در ایران معطوف کرده و اگر لازم باشد به‌عنوان آخرین راهکار به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شویم.
نیویورک تایمز: تحریمکنندگان روسیه مشتریاش شدهاند: طبق داده‌های تجاری رصدخانه پیچیدگی اقتصادی، برخی از کشورهایی که نقش فعالی در تحریم روسیه داشتند، حالا خرید محصولاتِ روسیه را افزایش داده‌اند. اسپانیا، بلژیک، هلند، ژاپن، آلمان و نروژ به ترتیب ۱۱۲، ۱۳۰، ۷۴، ۴۰، ۳۸ و ۲۱ درصد واردات از روسیه را بیشتر کرده‌اند.
تجارت ۸ میلیارد دلاری ایران به کمک رمزارزها: رویترز: شرکت بایننس ۸ میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از ۲۰۱۸ علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده‌ است. اطلاعات بلاک‌چین نشان می‌دهد ۷.۸ میلیارد دلار از این نقل‌وانتقال بین شرکت بایننس و شرکت نوبیتکس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران صورت‌گرفته است.
اذعان به ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری ایران: صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود، ذخایر ارزی واقعی ایران را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.
رواج فروش خون در آمریکا برای رفع فقر: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به تشدید بحران اقتصادی در آمریکا و فشار این مسئله به کارگران این کشور، از رواج خون‌فروشی در این کشور خبر داده و نوشته میلیون‌ها آمریکایی به دلیل افزایش تورم در حال حاضر دو یا چند شغل برای تامین مخارج زندگی دارند.
 
  عربستان سعودی
جنجال هالووین در عربستان: انتشار تصاویر برگزاری مراسم «هالووین» در ریاض با حمایت هیأت سرگرمی سعودی، در شبکه‌های اجتماعی موجی از خشم و تمسخر را به همراه داشت. کاربری در توییتر نوشته: به عنوان یک سعودی می‌گویم، معذرت می‌خواهیم رسول‌الله! ما کثیف‌ترین آداب و رسوم غرب را بیرون آوردیم تا جایی که تقریباً نزدیک است هویت عربی-اسلامی از بین برود.
صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان: حکومت سعودی یک نوجوان ۱۳ ساله به نام عبدالله الحویطی را به اعدام محکوم کرد. این حکم انتقاد شدید فعالان و مخالفان آل سعود را به دنبال داشته و یکی از فعالان تاکید کرده است زوال و نابودی رژیم سعودی با این اقدامات سرکوبگرانه نزدیک است.
 
  لبنان
پیروزی بر رژیم صهیونیستی برای نخستین بار بدون شلیک یک گلوله: در پی توافق مرزی لبنان با رژیم نژادپرستی رژیم صهیونیستی که در آن حقوق مردم لبنان به طور کامل و صد در صدی باز‌ پس‌گرفته شد، معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد: این برای نخستین بار در تاریخ منازعه با رژیم صهیونیستی و آمریکاست که، لبنان بدون شلیک حتی یک گلوله، حق خود را پس می‌گیرد. او تأکید کرد که این موشک‌ها بودند که نان را به لبنان آورده و تضمین کردند.
 
  ارمنستان
نخستوزیر ارمنستان: ایران نماد همزیستی مسالمتآمیز است: مذاکرات جامعی بین دو کشور در جریان است. بر روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور و ظرفیت‌های نهفته آن‌ تأکید داریم. از رویکرد ایران در مورد جامعه ارامنه این کشور تقدیر می‌کنم. تهران نماد واضح، صریح و شفاف در همکاری و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و ارامنه است.
 
  اوکراین
آمادهسازی ۴۲۵ پناهگاه هستهای در کییف: برخی منابع خبری با استناد به یک سند ادعا کرده‌اند، اوکراین در حال آماده‌سازی ۴۲۵ پناهگاه هسته‌ای اضطراری در منطقه کی‌یف است. در این سند تصریح شده این پناهگاه‌ها باید تا ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) آماده شوند.
 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
اذعان اسرائیلیها: به اینکه ۲۵ سال آینده را نخواهند دید: «آمنون آبروموویت» تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه 12 رژیم صهیونیستی در گزارشی به نتایج یک نظرسنجی جدید اشاره کرد که براساس آن یک‌سوم از جوانان تمایلی به سربازی ندارند و به گفته این کارشناس سیاسی در تل‌آویو، خطرناک‌تر این است که یک‌سوم شهرک‌نشینان باور ندارند که «اسرائیل» پس از ۲۵ سال وجود داشته باشد.
توافق مرزی با لبنان تسلیم محض در برابر حزبالله بود: بنیامین نتانیاهو می‌گوید، توافقی که بین لبنان و اسرائیل به واسطه آمریکا در زمینه اختلافات مرزی صورت گرفته، صد درصد به نفع جنبش حزب‌الله و لبنان است و به همین دلیل این توافق را مشکوک می‌داند.
نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام شد: ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اکثریت کرسی‌های پارلمان این رژیم یا کنست را از آن خود کرد. نتانیاهو و متحدان راست‌گرای افراطی او در این انتخابات ۶۴ کرسی را تصاحب کردند.