printlogo


printlogo


شیخ الازهر در اختتامیه همایش جهانی گفت‌و‌گو در بحرین عنوان کرد
درخواست علمای الازهر برای گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی
کنفرانس گفت‌وگوی بحرین با شعار «شرق و غرب برای همزیستی انسانی»، با شرکت و سخنرانی احمد الطیب، شیخ الازهر و پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و با حضور ۲۰۰ شخصیت از نمایندگان و رهبران ادیان و شخصیت‌های فکری و رسانه‌ای 12 و 13 آبان‌ در منامه برگزار شد.

 جریان‌ها و شخصیت‌های انقلابی بحرین پیش از این، با برگزاری این کنفرانس در کشور بحرین به دعوت رژیم آل‌خلیفه به‌صورت کامل مخالفت کردند. آنها این کنفرانس را در راستای تثبیت مشروعیت حکومت آل‌خلیفه و مشروعیت بخشیدن به روابط این حکومت با رژیم صهیونیستی و نیز مشروعیت بخشیدن به انتخابات پارلمانی نمایشی در بحرین در روز 12 نوامبر دانستند.
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نیز در بیانیه‌ای، از چهره‌های برجسته دینی و مذهبی خواسته بود، در صورت شرکت در کنفرانس منامه، شجاعانه نظرات خود را اعلام کنند.
به گزارش خبرگزاری ابنا، احمد الطیب، شیخ الازهر در این کنفرانس با اشاره به تنش‌های مذهبی در برخی مناطق و کشورهای جهان، گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی برای مقابله با فتنه و نزاع‌های فرقه‌ای را خواستار شد. وی در این کنفرانس که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز حضور داشت، گفت: من و علمای بزرگ الازهر و شورای حکمای مسلمان از صمیم قلب و با آغوشی باز آماده هستیم تا با برادران مسلمان شیعه خود دور یک سفره بنشینیم.
احمد الطیب اضافه کرد: از تمامی علمای اسلام در جهان می‌خواهم با تمامی اختلافات مذهبی و طائفی و مکتبی به سرعت برای برپایی گفت‌وگوی جدی اسلامی-
 
 اسلامی در راستای وحدت و نزدیکی و شناخت یکدیگر وارد عمل شوند.
شیخ الازهر با اشاره به اینکه هدف از این نشست عبور از گذشته و تقویت اسلام و یکپارچگی مواضع اسلامی است، پیشنهاد کرد که سخنرانی‌های خصمانه و نفرت‌پراکنی  و تحریک و تکفیر متوقف شود.
احمد الطیب همچنین بر ضرورت عبور از اختلافات تاریخی و معاصر با تمامی اشکال آن تأکید کرد.
وی گفت: گوش دادن به ندای اختلاف و تفرقه، سوءاستفاده از دین برای دامن‌زدن به نزاع‌های ملی و فرقه‌ای، دخالت در امور دولت‌ها، تضعیف حاکمیت و غصب سرزمین‌های آنها بر مسلمانان حرام است.
احمد الطیب همچنین، به سند «برادری انسانی» که میان الازهر و واتیکان برای مقابله با افراط‌گرایی امضا شده، اشاره کرد و گفت: این سند الگویی برای گفت‌وگو ارائه داده و اهمیت روابط بین شرق و غرب را برجسته کرده است.
شیخ الازهر در بخش دیگری از سخنانش به جنگ اوکراین و روسیه پرداخت و بر ضرورت توقف این جنگ و نشستن دو طرف بر سر میز گفت‌وگو و مذاکره تاکید کرد.
 
  انتخاب ما گفتوگو به جای تقابل است
پاپ فرانسیس نیز در مراسم اختتامیه همایش گفت: متأسفانه شرق و غرب بیش از پیش به دو دریای متقابل شباهت دارند؛ اما ما در کنار هم هستیم تا در یک دریا حرکت کنیم و انتخاب ما به‌جای مسیر تقابل، راه تلاقی و گفت‌وگوست.
رهبر مسیحیان کاتولیک جهان همچنین انتقاد خود را از درگیری‌ها در جهان، توسل به زبان تسلیحات و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای، در جنگ اوکراین و روسیه اعلام کرد.
گفتنی است، بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.