printlogo


printlogo


معرفی کتاب - شماره 728
مسئولیت مدنی در فقه امامیه
چاپ سوم کتاب «مسئولیت مدنی در فقه امامیه(مبانی و ساختار)»، اثر محمود حکمت‌نیا در 383 صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ سوم کتاب «مسئولیت مدنی در فقه امامیه(مبانی و ساختار)»، اثر محمود حکمت‌نیاست که به‌همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در 383 صفحه منتشر شد.
مبحث مسئولیت مدنی در فقه را می‌توان در دو حوزه مطالعاتی سامان داد: 1. مباحث فلسفه فقهی مسئولیت مدنی، از جمله اینکه مسئولیت مدنی در کدام حوزه قرار دارد، روش‌شناسی دستیابی به حکم مسئولیت مدنی و توجیه‌پذیری تفکیک میان دو مسئولیت مدنی و کیفری. 2. مباحث فقهی مسئولیت مدنی که در آن با دو مسئله مهم روبه-رو هستیم: ادله مسئولیت مدنی و دامنه مسئولیت مدنی از دیدگاه فقه.
کتاب مسئولیت مدنی در فقه امامیه، یکی از پروژه‌هایی است که عالمانه به بررسی فقهی مسئولیت مدنی، ماهیت و ارکان آن پرداخته و به بیان ادله و مبانی آن دست زده است.
ساختار اثر
کتاب حاضر در دو بخش و پنج فصل تألیف شده است؛ در بخش اول ضمن بیان مفاهیم و مبانی بحث، مقایسه‌هایی میان مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری، مسئولیت اخلاقی و قاعده علی‌الید صورت گرفته است.
در فصل دوم بخش نخست این اثر، به «مبانی مسئولیت مدنی» اختصاص یافته که ضمن بیان مبانی حقوقی مسئولیت مدنی، ادله و مبانی فقهی مسئولیت مدنی اعم از قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده لاضرر و لاضرار و قاعده تفویت تشریح شده است.
نویسنده در دومین بخش از این اثر، به «مسئولیت مدنی» می‌پردازد؛ در فصل اول، فعل زیان‌بار تبیین شده و ضمن بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت ترک فعل در مسئولیت مدنی، فعل زیان‌بار به‌لحاظ محل انجام فعل، عوامل موجه فعل، اتلاف مشترک، دستور شارع در کار مستلزم هزینه و احقاق حق مستلزم هزینه را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
دومین فصل از این بخش، درباره «رابطه سببیت» است که درا ین راستا، ابتدا به ضابطه سببیت پرداخته شده و در ادامه به عوامل تغییر رابطه سببیت اشاره می‌شود و سپس مبحثی با عنوان «وضعیت‌های خاص» مطرح شده که در این راستا، مسئولیت با نبود رابطه سببیت و همچنین اماره مسئولیت تبیین شده است.
در سومین و آخرین مبحث این کتاب به «زیان» اشاره کرده و ضمن بیان موارد ضرر (اضرار به مالکیت فکری، اضرار به فایده عین، اتلاف و تفویت منافع، اتلاف وصف، اقدام به امر موجب از دست رفتن فرصت دیگری، خسارت عدم نفع)، انواع ضرر و شرایط ضرر قابل جبران تشریح شده است.
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب، می‌توانند به نشانی اینترنتیshop.isca.ac.ir  مراجعه کنند.