معرفی کتاب - شماره 728
مهدویتپژوهی؛ تطورات و آسیبها
به گزارش روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «مهدویتپژوهی؛ تطورات و آسیبها» اثر حسین الهینژاد است که بههمت پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به-همت نشر این پژوهشگاه، در 331 صفحه منتشر شد.
مهدویتپژوهی در حوزه پژوهشی و آموزشی با دو رویکرد تطورشناسی و آسیبشناسی تبیین و تحلیل میشود. مهدویت، در حوزه پژوهش، با عزیمتهای چهارگانه «طلوع اسلام تا پایان غیبت صغری»، «غیبت کبری تا شروع مکتب سامرا»، «مکتب سامرا تا شروع مکتب امام خمینی(قد)» و «مکتب امام خمینی(قد) در چهار دهه» تطورشناسی و آسیبشناسی میشود.
مهدویت در حوزه آموزش و آکادمیک با طرح دو موضوع «دانش بودن مهدویتپژوهی» و «ساختار و فضای آموزشی مهدویتپژوهی» مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
ساختار اثر
کتاب حاضر در سه بخش و 10 فصل تألیف شده است؛ در بخش اول این اثر در چهار فصل، به مباحثی از جمله آسیبشناسی مهدویتپژوهی، تطورشناسی مهدویتپژوهی و شکلگیری حوزه مطالعاتی مهدویتپژوهی پرداخته شده است.
همچنین در این بخش، گونهها و مبانی آسیبشناسی مهدویتپژوهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در این راستا، الگو و گونهشناسی آسیبهای مهدویتپژوهی تبیین شده و آسیبپذیر بودن حوزه مهدویتپژوهی از نظر موضوع و مبانی و روش تشریح شده است.
در دومین بخش از این کتاب، به «وضعیتسنجی مهدویتپژوهی در حوزه پژوهش» پرداخته شده که در این راستا، به پژوهشهای مهدوی در دورههای چهارگانه تاریخی و تطورات تاریخی مهدویت در مقاطع چهارگانه اشاره شده است.
این بخش در چهار فصل نگارش یافته است؛ در فصل اول که به «زمان حضور ائمه(ع) تا دوران غیبت صغری» میپردازد، کمیت، کیفیت و آسیبشناسی منشورات مهدوی بیان شده است.
دومین فصل از کتاب حاضر، مربوط به «دوره شروع غیبت کبری تا پایان قرن سیزدهم» بوده که در این فصل کمیت آثار مهدوی و کیفیتشناسی مکتوبات مهدوی (ضعفها و قوتها) تشریح شده است.
نویسنده در فصل سوم، به «دوره مکتب سامرا» میپردازد که در این راستا، مرجعیت و جایگاه اجتماعی میرزای شیرازی، هجرت میرزای شیرازی از نجف به سامرا، حضور بیشمار شاگردان میرزای شیرازی در سامرا، منشورات مستقل مهدوی در مکتب سامرا و همچنین حضور پررنگ مرجعیت در صحنه (تحریم تنباکو) تبیین شده است.
در چهارمین فصل از بخش دوم که به «دوره مکتب امام خمینی(قد)» اختصاص یافته، ابتدا رابطه مهدویت با انقلاب اسلامی ایران تبیین شده و سپس به مهدویت بهعنوان عقبه تئوریک نظریه ولایت فقیه اشاره میشود و در ادامه، ضمن بیان پیشینه بحث ولایت فقیه، مهدویت بهعنوان پارادایم و روح حاکم بر انقلاب اسلامی ایران شناخته شده است.
در ادامه این فصل، به مقبولیت انقلاب اسلامی بهواسطه منتظران پرداخته شده و نهضت امام خمینی(قد) و تشکیل حکومت اسلامی برای زمینسازی ظهور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ادامه، به دیدگاه امام خمینی(قد) در خصوص اختیاری بودن ظهور اشاره میشود و ضمن بیان توسعه کمی و کیفی مطالعات مهدویت در نظام جمهوری اسلامی، آسیبشناسی مهدویت با رویکرد پژوهشی تشریح شده است.
در سومین و آخرین بخش از این کتاب، در دو فصل «وضعیتسنجی دانش و آموزش مهدویتپژوهی» بررسی شده که در این فصل، دلایل و علل شکلگیری دانش مهدویتپژوهی در قالب گرایش و رشتگی و چندرشتگی با رویکرد پسینی و پیشینی و آسیبشناسی در حوزه دانش مهدویتپژوهی تشریح شده است.
نویسنده در دومین فصل از این بخش، به «وضعیتسنجی ساختار آموزشی مهدویتپژوهی» میپردازد و به بیان مباحثی در خصوص تعریف مقاطع مختلف تحصیلی برای مهدویتپژوهی و آسیبشناسی ساختار آموزشی مهدویتپژوهی اشاره کرده است.
برشی از اثر
▪ مهدویت؛ عقبه تئوریک نظریه ولایت فقیه
«نظام جمهوری اسلامی ایران، با وجود اسلام، مشروعیت و با اقبال مردم، مقبولیت پیدا میکند و در جامعه اجرا میشود. اسلامیت و مشروعیت انقلاب اسلامی ایران بهواسطه مهدویت که عقبه تئوریک نظام است، در قالب نیابت عام توجیه میشود. مقوله نیابت که از جمله مقولات مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی شیعیان است، بهصورت نیابت خاص و عام تقسیم میشود.
غیبت و پنهانزیستی امام زمان(عج) که بیانگر شکلگیری دوران غیبت است، نشاندهنده دو نوع غیبت کوتاه و بلند است که در غیبت کوتاه نیابت خاص و در غیبت بلند، نیابت عام مطرح است.»
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب، میتوانند به نشانی اینترنتیshop.isca.ac.ir مراجعه کنند.