printlogo


printlogo


در جلسه «واکاوی ابعاد اعتراضات و اغتشاشات اخیر» مطرح شد
تفاوت‌های اغتشاشات و آشوب‌های دیروز با امروز
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه «واکاوی ابعاد اعتراضات و اغتشاشات اخیر» که ۹ آبان در نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی برگزار شد، با اشاره به حادثه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شیراز، اظهار کرد: در طول تاریخ و دهه‌های گذشته، رایج‌ترین شیوه‌ها برای سقوط حکومت‌ها، نظام‌های سیاسی و تسخیر و تصرف کشورها، لشکرکشی و تسخیر نظامی بود که مصداق بسیار روشن آن، جنگ‌های اول و دوم جهانی است که ده‌ها میلیون نفر به‌کام مرگ کشیده شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، وی در ادامه افزود: ما در این جنگ‌ها به‌خاطر حضور متفقین و به‌ویژه انگلیس در کشور خود، اعلام بی‌طرفی کردیم؛ اما با وجود اعلام بی‌طرفی در این سال‌ها، به‌دلیل عدم تأمین گندم و غلات افراد جامعه، تقریباً نیمی از مردم کشور ما از گرسنگی از بین رفتند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هرچند رایج‌ترین شیوه در تسخیر کشورها لشکرکشی و حمله نظامی است؛ اما این روش بسیار هزینه‌بر بوده و حساسیت‌زا و مخالفت برانگیز است؛ به‌همین دلیل، عواقب بسیاری به دنبال دارد و حکومت‌ها روش‌های خود را تغییر داده‌اند.
وی در ادامه افزود: از زمان سقوط آقای سالوادور در شیلی و حاکم کردن سپهسالار پینوشه تا به امروز، ده‌ها انقلاب رنگی و براندازی خاموش از طریق جنگ نرم و حداکثر به‌صورت جنگ نیمه‌سخت که همراه با آشوب و اغتشاش است، اتفاق افتاده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، با بیان اینکه آشوب‌ها و اغتشاشات در کشور امری جدید نبوده و از ابتدای انقلاب اسلامی نیز، کم و بیش با آن روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: یکی از عمده تفاوت‌های اغتشاشات گذشته با آشوب‌های امروز این است که در عصر حاضر، فضای مجازی، برترین ابزار تحریک، اطلاع‌رسانی و ایجاد التهابات در کشور بود و سبب تسهیل اغتشاشات شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقامت نظام اسلامی ایران با وجود همه هجمه‌ها و دشمنی‌ها عنوان کرد: اگر ابعاد مختلف دشمنی‌های دشمنان شکافته شود، عظمت مقاومت و قدرت انقلاب اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری برجسته می‌شود و بهتر می‌توان فهمید که دشمنان از چه جهت عصبانی هستند.
وی با اشاره به حق کاپیتولاسیون اتباع آمریکایی در ایران و مصونیت قضایی داشتن آنان در مقابل جرمشان در کشور ما، خاطرنشان کرد: امروزه تنها برداشتن قانون کاپیتولاسیون توسط انقلاب اسلامی ایران و مصونیت قضایی نداشتن نیروهای خارجی در قبال جرم و جنایتی که در ایران انجام می‌دادند، خود به‌تنهایی برای عصبانیت دشمنان انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به وابستگی شاه پهلوی به قدرت‌های خارجی و عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌های کشوری، گفت: الحمدلله نظام اسلامی ایران اکنون به جایی رسیده است که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که جمهوری اسلامی از قدرت خارجی دستور می‌گیرد و منافع قدرت بیرونی را تأمین می‌کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه راهبردهای دشمنان و اهداف آنان یکی بوده و تنها روش‌های مقابله آنان با انقلاب اسلامی تفاوت کرده است، تصریح نمود: چنانکه رهبر انقلاب اسلامی هم فرمودند، اگر فوت خانم مهسا امینی هم نبود، دشمنان انقلاب اسلامی برای دشمنی و ادامه اغتشاشات خود در ایران بهانه‌های دیگری می‌تراشیدند. وی در ادامه افزود: سرویس امنیتی اطلاعاتی بیش از ۱۰۰ کشور جهان میز ویژه جمهوری اسلامی دارند و هزینه و بودجه تعداد سرویس اطلاعاتی ۳۲ کشور، از بودجه کل کشور بالاتر است و دشمنان انقلاب اسلامی، حتی برای ترور برخی از افراد چندین سال برنامه‌ریزی و میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به برخی از ویژگی‌های خاص اغتشاشات اخیر نسبت به اغتشاشات دهه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ویژگی‌هایی که در اغتشاشات امروزه وجود داشت در هیچ‌کدام از اتفاقات و آشوب‌های قبلی وجود نداشت و حضور منسجم و سازمان‌یافته جریانات مختلف سیاسی، یکی از این ویژگی‌هاست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های اغتشاشات امروز، وجود نوعی ساماندهی و رهبری در آشوب‌های اخیر بود که اتاق‌های فرمانی در خارج از کشور، جریان‌های مخصوص به خود را به‌صورت هماهنگ، هدایت و رهبری می‌کردند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان، با اشاره به تأثیرگذاری فیلتر کردن پیام‌رسان‌های واتساپ و اینستاگرام اظهار کرد: زمانی که پیام‌رسان‌های واتساپ و اینستاگرام در ایران قطع شد، ارتباطات آشوبگران با همدیگر قطع گردید و این کار، در کنترل آشوب‌ها و اغتشاشات تأثیر بسیاری گذاشت.