printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی
لزوم بهره‌گیری از قرآن کریم برای درک مطالب عمیق فلسفی
این مرجع تقلید در دیدار جمعی از اساتید فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب، بیان کردند: در شرایط حاضر لازم است، درباره اسلام و قرآن بازشناختی صورت گیرد تا نسل امروز با آموزه‌های قرآنی و اسلامی بیشتر آشنا شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، در دیدار جمعی از اساتید فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کردند: در شرایط حاضر لازم است، درباره اسلام و قرآن بازشناختی صورت گیرد تا نسل امروز با آموزه‌های قرآنی و اسلامی بیشتر آشنا شوند.
ایشان گفتند: ایران کشوری بزرگ با دانشمندانی بزرگ است که ما علاوه بر استفاده‌های علمی از این دانشمندان، به این کشور هم افتخار می‌کنیم.
این مرجع تقلید گفتند: سر اینکه فلسفه، راغب ندارد یا [راغبان آن] کم‌اند، اینها موضوعاتی هستند که باید اصلاح شود؛ اما شما که می‌خواهید در فلسفه اسلامی مطالعه و کار علمی انجام دهید، دو نکته را در نظر داشته باشید: اول اینکه همیشه قرآن را به‌عنوان خطوط کلی کار خود داشته باشید و حتماً یک دوره تفسیر المیزان را مطالعه و تدریس کنید. در قرآن حرف‌های تازه‌ای وجود دارد که در غرب و شرق عالم نیست و این مطالب عمیق، تنها در قرآن کریم هست که می‌تواند چراغ راه شما باشد.
معظم‌له ادامه دادند: نکته دیگر اینکه مطالعه فلسفه غرب را به‌عنوان یک امر لازم در دستور کار داشته باشید، اگر می‌خواهید خیلی از مباحث را درک کنید و پاسخ خیلی از شبهات علمی را بدهید، ناگزیر از مطالعه فلسفه غرب هستید.
ایشان لزوم ترجمه صحیح و دقیق کتاب‌های فلسفه غرب را نیز یاد آور شدند و افزودند: مترجمین سعی کنند، کتب فلسفه غرب خصوصاً اصطلاحات علمی آن را مهربانانه و واضح ترجمه کنند تا کسی که فلسفه اسلامی را خوانده است، بتواند شفاف بفهمد که مثلاً کانت و دکارت چه می‌گویند!
معظم‌له خطر شبهات فکری در جامعه را یادآور شدند و اظهار کردند: جنگ‌ها مانند جنگ‌های صلیبی و امثال آن، تنها دین را می‌تواند از زبان مردم بگیرد؛ اما آنچه دین را از روح و جان مردم می‌گیرد، شبهات فلسفی و فکری است!
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ابراز کردند: در فلسفه مادی‌گرایان غربی، اصل بر طبیعت است و می‌گویند: طبیعت ما را می‌میراند! اما قرآن می‌فرماید: انسان موجودی ابدی است و مرگ پوسیدن نیست؛ بلکه از پوست به‌‌در‌آمدن است؛ اینکه «موت» و «حیات» امر وجودی‌اند و خالق می‌خواهد، «احیا» و «اماته» نیز امر وجودی‌اند و مبدأ می‌خواهد و آن موجودی که خود ابدی و بی‌نهایت است، عهده‌دار این موارد است، این اندیشه در فلسفه غرب مطرح نیست؛ اما شما ناگزیرید، برای اینکه بتوانید مقایسه کنید که آنها چه می‌گویند و اسلام چه می‌گوید، فلسفه غرب را خوب مطالعه کنید.
ایشان بیان کردند: کسی که بلند‌اندیش است و ابدی، به دنبال بازی نیست؛ بلکه به دنبال اندوخته‌ای ابدی برای خود است؛ همواره باید از خدا بخواهیم تا ما را به علم راستین که ابدیت است، آگاه‌تر کند.