printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در همایش مبلغان و آیین افتتاح مدارس طرح امین استان قم
تنها 10 ‌درصد از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شده است
همایش مبلغان و آیین افتتاحیه مدارس طرح امین استان قم، با حضور مدیران و معاونان حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و قریب به یک‌هزار مبلغ طرح تربیتی امین و مدیران مدارس آموزش و پرورش استان قم، با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام حمید نیک‌زاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، در سالن همایش‌های بیداری اسلامی جامعةالزهرا(س) قم برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این همایش، با تأکید بر شکل‌گیری هسته مدیریت تربیتی در مدارس، تصریح کرد: با شکل‌گیری هسته مدیریت تربیتی در مدارس با محوریت مدیر مدرسه، معاون پرورشی، مبلغ طرح امین و سایر عوامل، می‌توانند نقش ارزشمند و اثرگذاری را در میان دانش‌آموزان ایفا کنند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: امروز حوزه و آموزش و پرورش، با همبستگی به دنبال ارتقای نقش مدیریت تربیتی در جامعه هستند و اگر این اتفاق مهم در مسیر درست خودش حرکت کند، بدون تردید نگرش جدیدی در آینده نظام و انقلاب بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است که تمام دستگاه‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی، باید در سیاست‌ها و برنامه‌های خود پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هرقدر برای آموزش و پرورش کار و هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است. حوزه هم  در این مسیر هرچه بضاعت دارد، در خدمت آموزش و پرورش است و بدانید حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش ارکان مهم علمی و دانشی این نظام‌اند و نقش آموزش و پرورش محوری و بنیادین است.
عضو شورای نگهبان و شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: ان‌شاءالله در تدوین برنامه نگاه ویژه‌تری به این امر خواهیم داشت و رسالت سایر سازمان‌ها و نهادها را نسبت به آموزش و پرورش تبیین خواهیم کرد.
آیت‌الله اعرافی در پایان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متأسفانه علی‌رغم همه زحماتی که کشیده شده، تاکنون 10 درصد از اهداف این سند پیاده شده است که بیانگر یک نوع بی‌انگیزگی و عدم پشتیبانی است. کار فرهنگی و تربیتی هزینه دارد و البته این، سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده نظام و انقلاب است.

   طلاب طرح امین به مسائل تربیتی نگاه رسالتی دارند
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد هم در این مراسم، اظهار کرد: فعالیت‌های تربیتی در مدارس باید اثرگذار و نتیجه‌بخش باشند که این مهم، با همکاری حوزه‌های علمیه محقق می‌شود.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه دشمنان از حضور طلاب در مدارس می‌ترسند، یادآور شد: طلبه‌ها در مسائل آموزشی و تربیتی نگاه شغلی و درآمدزا ندارند و این موضوع را جزء رسالت حوزوی خود می‌دانند و مثل همیشه در راه اسلام و انقلاب سینه سپر می‌کنند.
وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که قرار است، در راستای اجرای طرح امین در مدارس با مشارکت ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود، ۴۰ محور دارد، افزود: سعی کردیم، نگاهمان به برنامه‌ها تحولی باشد تا در راستای خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد، همدلی، همزبانی و الفت قلبی را موجب به ثمر نشستن برنامه‌های اجرایی دانست و گفت: کسانی که در اجرای طرح امین مشارکت دارند، سرمایه‌هایی هستند که فعالیت‌های تربیتی خود را از حوزه شروع کرده‌اند و تمام آنها از مسیرهای جاری و روال تعریف‌‌شده وارد آموزش و پرورش شده‌اند و امیدواریم، این همکاری نتیجه درخشانی در پی داشته باشد.

   اجرای طرح مراقبتی «نماد» در ۴۰ هزار مدرسه کشور
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، اظهار کرد: آموزش و پرورش در گام اول اجرای طرح نماد، تعداد ۶ هزار مدرسه و جمعیتی بالغ بر یک میلیون دانش‌آموز را در این طرح تحت پوشش قرار داد که با حمایت سایر دستگاه‌ها و قوت این طرح، امسال تعداد مدارس را به ۴۰ هزار مدرسه و ۶ میلیون دانش‌آموز ارتقا خواهیم داد.
اصغر باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت طرح مدارس امین و مشارکت ارزشمند حوزه‌های علمیه با وزارت آموزش و پرورش و وجود ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور، گفت: در ۲۰ هزار مدرسه به‌دلیل کم بودن جمعیت دانش‌آموزی برای فعالیت‌های تربیتی، به مدیران و معلمان موجود بسنده می‌کنیم؛ اما در ۱۰۰ هزار مدرسه، نیازمند به‌کارگیری نیروهای قوی و کارآمد برای امور فرهنگی هستیم.
وی با ذکر این مطلب که تنها در ۴۲ هزار مدرسه کشور، مربی تربیتی داریم و ۵۸ هزار مدرسه بدون مربی است، گفت: ۱۳ هزار فرد فعال در امر مشاوره درسی و تربیتی نیز حضور دارند و همچنان تعداد زیادی از مدارس از مشاوره محروم هستند.
گزارش: سیدامیر سجادی