معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
معاونت تهذیب، پاسدار تربیت جامع و متوازن طلبه است
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه گفت: حضرت امام(قد) از روز اول یک حرف بیشتر نداشتند و فرمودند: «شاه باید برود» و البته در این مسیر موفق هم شدند؛ چراکه در راهبری اجتماعی، تمام اراده را بر روی موضوع اصلی متمرکز کردند.
به گزارش خبرگزاری حوزه در همدان، حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری، 21مهر در بیستوسومین نشست هماندیشی معاونان تهذیب حوزههای علمیه کشور که در مدرسه علمیه زنگنه همدان برگزار شد، با بیان اینکه موضوع اصلی در این جلسه، رسالت اجتماعی است، اظهار کرد: معاونت تهذیب باید پاسدار تربیت جامع و متوازن طلبه باشد. هر یک از معاونتهای حوزه، شاید تنها در یک بعد دارای مأموریت هستند؛ اما هر آنچه که در رابطه با طلاب بر روی زمین باقی میماند، بر عهده معاونت تهذیب است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با اشاره به اینکه خروجی این نظام تربیتی حوزه، باید یک طلبه جامع در تمام ساحتها باشد، مطرح کرد: معاونت تهذیب همانند قسمت کنترل کیفیت، وظیفه چکلیست نهایی را برعهده دارد.
وی با طرح این سؤال که چطور باید این صفات حسنه را در وجود طلبه ترویج داد، تصریح کرد: مدلهای مختلفی وجود دارد تا تأمینکننده و تضمینکننده جامعیت تهذیب در طلبه باشیم؛ اما بهدلیل آنکه عرصه کلان تربیت، دارای اهداف بسیار، متنوع و گستردهای است، بنابراین با عناوین فراوانی روبهرو هستیم و کار هم سختتر است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه افزود: قرار دادن یک صفت نیک در وجود هر انسانی، با تکاقدام محقق نمیشود؛ بهطور مثال با صحبت انگیزشی و یا یک جلسه درس و بحث، طلبه نمازشبخوان نخواهد شد؛ بلکه ماهها باید کار تربیتی انجام داد تا در این عرصه موفق شویم و این صفت نیک در جان طلبه بنشیند.
وی با بیان اینکه ایجاد هر صفت خوب و فضیلتی در طلبه نیاز به چندین سال فعالیت دارد، گفت: باید سعی کنیم تا در درون طلاب، فضایل و خوبی را رشد دهیم؛ اما نهایت فعالیت و ارتباط ما با طلاب شش سال است، که در این مدت هم، ارتباط بهصورت کامل نیست؛ بنابراین راه حل آن، پیدا کردن سر کلاف تربیت و سرشاخههای اصلی است و به بیان دیگر، از بین هزار صفت خوب، صفاتی را که مولد هستند، باید پیدا کنیم و در جان طلبه پدید بیاوریم.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری با تأکید بر اینکه پس از آشنایی با این ساحتهای مولد، نیازمند یک نظریه پشتیان هستیم تا شلوغی صحنه را مدیریت کند، عنوان کرد: نظریهای بهعنوان نظریه دومینو در اینجا مطرح است که هدف از آن، شناسایی حادثه تأثیرگذارتر و تلاش برای تحقق آن است تا همانند یک دومینو انرژی خود را خرج یک نکته کنیم و سپس سایر عوامل اجتماعی تحت مدیریت آن قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه یک سیاستمدار موفق نسبت به همه چیز اظهارنظر نمیکند و برای خود نقطه تمرکز قرار میدهد، خاطرنشان کرد: حضرت امام(قد) از روز اول یک حرف بیشتر نداشتند و فرمودند: «شاه باید برود» و البته در این مسیر موفق هم شدند؛ چراکه در راهبری اجتماعی، تمام اراده را بر روی موضوع اصلی متمرکز کردند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، با بیان اینکه در صفحه شلوغ تربیت انسان نیز، باید بر یک موضوع تمرکز کنیم، گفت: معاونت تهذیب در مدارس، دارای بازوهای اجرایی و کمکی است و باید بتوانید، بهخوبی از آن بهره ببرد.
وی تصریح کرد: مدیر مدرسه سرسلسله این همیاران معاونت است؛ بهنحوی که مدیر باید دغدغهمند امر تربیت باشد و لذا نیازمند همراهی و هماهنگی بین معاون تهذیب و مدیر مدرسه هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری، عنصر دیگر در سازه تربیتی مدرسه را اساتید عنوان کرد و یادآور شد: اساتید بهصورت مباشر، ساعتها با طلاب صحبت میکنند و ارتباط دارند؛ درحالیکه این ارتباط بین مدیر و طلبه به این اندازه وجود ندارد؛ بنابراین ظرفیت خوبی است که باید از آن بهنحو احسن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ارتباط بین استاد و طلبه یک ارتباط تضمینشده و منظم است، اظهار کرد: شورای تهذیب، عنصر بعدی است که از آن بهعنوان کانونی میتوان یاد کرد که میتواند، تمام این اجزا را جمع و هماهنگ کند و برای آنها دستورالعمل صادر کند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، با تأکید بر اینکه این معاونت برای موفقیت در انجام وظایف خود دستش خالی نیست، گفت: استاد اخلاق، استاد راهنما و یا مسئول پایه، مشاور و گروههای طلبگی همه اینها، همیاران تربیت و یاران ما در جبهه تهذیب محسوب میشوند که باید از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف معاونت تهذیب بهدرستی استفاده کرد.
گفتنی است، بیستوسومین نشست هماندیشی و دانشافزایی معاونان تهذیب حوزههای علمیه سراسر کشور، از 21 مهر بهمدت دو روز در همدان برگزار شد و اعضای شرکتکننده بهصورت کارگروهی، به بررسی آخرین وضعیت حوزههای علمیه، مدارس و بیان دیدگاهها و دغدغههای خود در رابطه با مسائل تهذیبی پرداختند.