printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در مراسم رونمایی از « تفسیر مشفع» آیت‌الله بطحائی گلپایگانی(ره)
کنشگری عاطفی آیت‌الله بطحائی با آموزش و پرورش و دانشگاه شاخصی برای حوزویان است
آیین رونمایی از کتاب تفسیری آیت‌الله سید‌هاشم بطحائی گلپایگانی(ره) با عنوان «تفسیر مشفع» با حضور علما، اساتید و شاگردان آن‌مرحوم، ۲۵ مهر در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این مراسم، ضمن اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه قم در یکصدمین سال بازتأسیس آن، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در دهه‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در قلمروی دانش به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته و حوزه‌های دانشی مدارس علمیه، تطور وصف‌ناپذیری را تجربه می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه به ۱۴ محور از تطورات دانش تفسیر و علوم وابسته به آن در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه قم حداقل از ۱۴ منظر در تفسیر علوم قرآنی، شاهد تحولاتی بوده است؛ از نکات مهم آن می‌توان به نقش‌آفرینی علمای تراز حوزه در کاروان فعال عرصه تفسیر به‌عنوان افتخارات حوزه قم یاد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تاریخ آشنایی خود با آیت‌الله بطحائی و ارادت خود نسبت به این استاد حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله بطحائی روحانی شایسته، فعال، منضبط و دقیقی بود که با تمسک به هنر کلام، دروس ادبیات پرباری را برگزار نمود.
وی با بیان اینکه آیت‌الله بطحائی، همواره با کنشگری فعال و اثرگذار، ارتباط خود را با دانشگاه حفظ نمود، اظهار کرد: ویژگی کنشگری و ارتباط عاطفی ایشان با آموزش و پرورش و دانشگاه، شاخصی مهم برای حوزویان است.
همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی بطحائی، فرزند مرحوم آیت‌الله بطحائی گلپایگانی نیز در این مراسم، ضمن اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) «فإنه شافع مشفع و ماحل مصدق»، این روایت را وجه تسمیه نگاشت تفسیر مشفع دانست و گفت: آیت‌الله بطحائی آرزو داشت، تفسیر تمام قرآن را تدوین نمایند که متأسفانه بعد از آغاز فرایند نگاشت تفسیر قرآن کریم، بعداز ۴ ماه و در سن ۷۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
رئیس دفتر حفظ و نشر آثار مرحوم آیت‌الله بطحایی گلپایگانی، تعبد به مبانی شریعت، تخلق به اخلاق حسنه، تواضع و تولی و تبری را از جمله ویژگی‌های پدر مرحوم خود توصیف و ابراز کرد: آیت‌الله بطحائی در مواجهه با مسئولان و عموم مردم یک شیوه را مد‌نظر داشته و نسبت به اهل‌بیت(ع) ولایت‌پذیر بود و امتداد طولی این ولایت‌پذیری را به امام خمینی(قد) و در ادامه به امام خامنه‌ای می‌دانست و تأکید داشت، تبعیت از ولی‌فقیه جامع‌الشرایط، عین تبعیت از حضرت ولی‌عصر(عج) و مخالفت با ایشان، مخالفت با حضرت ولی‌عصر(عج) است.
گزارش: جلال خسروی