printlogo


printlogo


رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور
امر به معروف و نهی از منکر باید به گفتمان و فرهنگ عمومی تبدیل شود
اولین اجلاسیه بین‌المللی امر به معروف و نهی از منکر، با پیام حجج‌اسلام والمسلمین صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی رئیس فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر مجلس شورای اسلامی، هاشمی گلپایگانی دبیر این ستاد، سرکارخانم خزعلی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از اندیشمندان اسلامی از 24 کشور، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، تشکل‌های مردمی و فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر، ۱۶‌شهریور در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. در این همایش میهمانانی از ۲۴ کشور حضور داشتند و تجربیات و دانش خود را در خصوص احیای این فریضه به اشتراک گذاشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با ارسال پیام تصویری به این اجلاسیه گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر از ارکان حفاظتی فرهنگ، امنیت و سیاست جامعه و آرامش روح بشر است.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با بیان اینکه آمرین به معروف، خوبی‌ها را برجسته و با فساد مبارزه می‌کنند، اظهار کرد: این روحیه نظارت بر یکدیگر و روحیه احساس مسئولیت برای سعادت دنیوی و اخروی امتیازی است که امت‌های پیش از اسلام نداشتند.
استاد حوزه علمیه، با اشاره به اینکه بقای دین اسلام در امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد، تصریح کرد: آحاد مسلمانان نسبت به وظایف یکدیگر باید حساس باشند. امر به معروف و نهی از منکر در میان فرائض الهی، جایگاه گلبول‌های سفید و قلب در بدن را دارد که خوبی‌ها را جذب و از نفوذ میکروب و ویروس جلوگیری می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: کسی که در سنگر خیرخواهی و حفظ حیات اجتماعی و مبارزه با فساد و هرج و مرج قرار دارد، خلیفة‌‌الله، خلیفه رسول‌‌الله(ص) و خلیفه کتاب خداست.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید به گفتمان و فرهنگ عمومی تبدیل شود و اقدام به همایش‌های کلان در سطح کشوری از همین رو است.
وی پیوند تشکل‌های مردمی و آموزش‌های عمومی و تخصصی را لازم برشمرد و اظهار کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر، باید تشکل‌های مردمی را شناسایی و ساماندهی کند تا همه گروه‌ها با هدف واحد و هم‌افزایی، در انجام این واجب الهی گام بردارند.
 
  اقدامات مجلس برای رفع کاستی‌های قانون حمایت از آمران به معروف
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاسیه، اساس کار پیامبران(ع) را بر امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: این دو واجب، از مهم‌ترین واجبات الهی و در زمره واجبات اجتماعی هستند که در نحوه انجام و اجرای آن، بیش از دیگر واجبات بررسی لازم است تا نتیجه معکوسی در پی نداشته باشد.
رئیس فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: واجبات اجتماعی خصوصاً در عصر ما، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند. اگر امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت حساب‌شده انجام نگیرد، به‌صورت گسترده‌ای شاهد بی‌اعتنایی به معروف خواهیم بود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خلأهای قانونی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، تصریح کرد: قوانین این دو فریضه الهی را باید با مشورت چهار گروه فقیهان، حقوق‌دانان، جامعه‌شناسان، و مجریان امر به معروف و نهی از منکر مصوب کرد.
وی ادامه داد: قانون حمایت از آمرین وجود دارد و مجلس باید در راستای رفع کاستی‌ها، گام بردارد که به‌زودی اقداماتی را انجام خواهد داد.
رئیس فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه همگان باید در احیای این واجب فراموش‌شده گام بردارند، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، منحصر در یک گروه و جامعه نیست؛ هرچند وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قوانین در سایر دستگاه‌هاست؛ اما آحاد جامعه نیز، باید نسبت به این فریضه مهم، نظارت و مطالبه داشته باشند.
 
  نباید امر به معروف و نهی از منکر را تنها در حجاب خلاصه کنیم
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این مراسم، ظهور و بروز اسلام را معطوف به امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: قیام امام حسین (ع) نیز برای احیای همین واجب فراموش شده بود.
وی با بیان اینکه نباید امر به معروف و نهی از منکر را تنها در حجاب خلاصه کنیم خاطرنشان کرد: حجاب در حال حاضر نقطه تقابل دشمن با نظام اسلامی شده و دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه ماست که باید در مقابل آن ایستادگی کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: حجاب را باید از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی آغاز کنیم. اگر دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی اصلاح نشوند، نمی‌توان مردم را اصلاح کرد.
وی افزود: این ستاد برای حل مسئله حجاب طرح کاملی در ۱۱ عرصه ارائه کرده  و نشان داده بدون هیچ مشکل مسئله حجاب قابل حل است.
هاشمی با بیان اینکه با حضور بانوان در صحنه‌های ورزشی و هنری مخالف نیستیم؛ بلکه با فساد و گناه، و  رویکردهای دوگانه در حرف و عمل مخالفیم، توضیح داد: از دولت سیزدهم توقع داشتیم که برای ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها مدیریت حساب‌شده‌ای همراه با تنویر اذهان عمومی و «اعلام قبل از اعمال» را مد نظر قرار دهد؛ چون رئیس‌جمهور هم، به این نکته اشاره داشت که مردم را در جریان مسائل قرار خواهد داد.
این مقام مسئول، با اشاره به نگرانی علما از بروز خلاف شرع در ورزشگاه‌ها بعد از اعطای مجوز حضور بانوان و درخواست آنها از ستاد برای واکنش به این موضوع، افزود: عقب‌نشینی در برابر محافل بین‌المللی حامل پیامی برای دشمنان و در واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است.
 
  مطالبه گروهی، قانون حمایت از آمران به معروف را زنده می‌کند
خانم کبری خزعلی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در این اجلاسیه، غفلت را مهم‌ترین عامل جریان عاشورا برشمرد و گفت: باید با حضور خالصانه در میدان و با بصیرت‌افزایی غفلت در جامعه را از بین برد.
وی افزود: از سال 94 که قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شده؛ ولی متأسفانه با بهانه‌تراشی‌های نابجا اجرای این مصوبه بر زمین مانده است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه 360 بند در حمایت از این فریضه به تصویب مجلس رسیده است، تصریح کرد: با مصلحت‌اندیشی غیرقانونی نسبت به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها غفلت کرده‌اند و علی‌رغم همه وعده‌ها، مصوبات امر به معروف و نهی از منکر، در راستای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها عملی نشد.
وی با اعلام اینکه قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر لغو نشده است، اظهار کرد: مصوبات قانون حمایت از آمران همچنان پابرجاست و تنها مطالبه عمومی و گروهی را می‌طلبد و فعالان این حوزه بدانند که حرکات گروهی و مطالبات دسته‌جمعی تأثیرگذار خواهد بود.
گزارش: جلال خسروی