printlogo


printlogo


فرزانگان - شماره 725
حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم رضایی راد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم رضایی‌راد فرزند صفرعلی در ۷ مهر ۱۳۰۴ شمسی در روستای فتیده از روستاهای شهرستان لنگرود دیده به جهان گشود.

   تولد: در ۷ مهر ۱۳۰۴شمسی در گیلان
 اساتید: حضرات آیات: علامه طباطبایی، سیدرضا صدر، امام خمینی، بروجردی، شیخ عباسعلی شاهرودی و...(قد)تألیفات: .فلسفه تربیت از نظر قرآن، آموزش و پرورش از منظر اسلام، جواهرالحکم، گوهرهای برابر، الاربعین فی مناقب‌المهدی(عج)، آفات زبان و....
  زندگینامه تحصیلی: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم رضایی‌راد فرزند صفرعلی در ۷ مهر ۱۳۰۴ شمسی در روستای فتیده از روستاهای شهرستان لنگرود دیده به جهان گشود. پس از گذشت دوران طفولیت در مکتب‌خانه‌های آن روز، قرآن مجید و برخی کتب فارسی از جمله نصاب‌الصبیان را فرا گرفت. به‌خاطر علاقه‌ای که به علوم دینی داشت، پس از گذشت چند سال، همراه آیت‌الله محمدعلی امینیان و شیخ رضا محمدی درس امثله را نزد مرحوم سید محمدباقر بنی‌سعید قاضی محله آغاز کرد و مدارج علمی را یکی پس از دیگری طی کرد و دروس دینی را تکمیل نمود و سپس به قم عزیمت کرد.در قم پس  از طی مقدمات، شرح لمعه را نزد  شهید محراب آیت‌الله صدوقی(ره)، رسائل را نزد آیت‌الله مشکینی(ره)، مکاسب را نزد آیت‌الله‌العظمی نجفی مرعشی(قد)، کفایه را نزد آیت‌الله منتظری، آیت‌الله فکور و آیت‌الله زاهدی قمی فرا گرفت.
درس فلسفه و اسفار و تفسیر را نزد آیت‌الله طباطبایی(ره)، منظومه را نزد آیت‌الله سیدرضا صدر، خارج اصول و فقه را  نزد حضرات آیات: امام خمینی، بروجردی و شیخ عباسعلی شاهرودی(قد) استفاده نمود.
  مهاجرت به گیلان: وی در سال ۱۳۳۸ از  جانب مرجع دینی بزرگ شیعه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) به‌عنوان مدرس و نماینده ایشان به منطقه نوشهر و چالوس اعزام شد و پس از هفت سال حضور در آن منطقه، در شهر رشت اقامت گزید و تا پایان عمر در همین شهر اقامت داشت.
  فعالیتهای فرهنگی: وی بیش از 30 سال فعالیت رسانه‌ای داشته و نشریه او، جزء اولین نشریات گیلانی بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین نقش و ارزش‌های نظام اسلامی پرداخت. این عالم ربانی به‌سبب  علاقه وافر به امور فرهنگی و مطبوعاتی، قبل از انقلاب نیز، با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در نشر مجله مکتب اسلام همکاری داشت و وقتی به رشت مهاجرت کرد، به‌عنوان سردبیر نشریه طلوع اسلام، با آیت‌الله صدرایی اشکوری - برادر همسرشان- همکاری داشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، در سال ۱۳۵۸ نشریه (هفته‌نامه) نقش قلم را در گیلان تأسیس نمود و بعد از آن، بیشتر فعالیت‌شان در امور فرهنگی و نویسندگی صرف شد.
  فعالیتهای اجتماعی: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدابراهیم رضایی‌راد، بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۶۰ با کمیته انقلاب در گیلان همکاری داشت و به امور دعاوی رسیدگی می‌کرد. او از سال ۶۲ تا سال ۷۶ در دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی و نیز از سال ۶۸ تا ۷۰ در دانشگاه پیام نور تدریس می‌کرد و همچنین مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه آزاد نیز بود.

  تألیفات: از این عالم ربانی و سخت‌کوش چند کتاب بر جای مانده که به این شرح است:1. فلسفه تربیت از نظر قرآن، دکتر فاضل جمالی تونسی، ترجمه: محمدابراهیم رضائی؛
2. آموزش و پرورش از منظر اسلام؛
3. جواهرالحکم؛ گوهرهای برابر، مجموعه‌ای‌ از سخنان‌ درباره‌ پیامبر بزرگ‌ اسلام(ص)‌ و آل‌ اطهارش(ع)؛‌
‎4. الاربعین فی مناقب‌المهدی کتابی به زبان عربی و درباره امام عصر(عج)؛
5. آفات زبان.

  رحلت: مرحوم رضایی‌راد در روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ به‌خاطر کهولت سن، دار فانی را وداع گفت و در روز ۱۲ اسفند با حضور اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه استان گیلان، تشییع و به خاک سپرده شد.
منابع:
1. زندگینامه خودنوشت
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم رضایی‌راد؛
2.آفتاب تبلیغ؛ شرح حال خطیب مبارز آیت‌الله
میر محمدعلی صدرایی اشکوری، محمدتقی ادهم‌نژاد