printlogo


printlogo


نماینده ولی‌فقیه در عراق در همایش مبلغان اعزامی به مواکب اربعین
هر کس به اختلافات دامن بزند خواسته یا ناخواسته در خط آمریکا و رژیم صهیونیستی گام برداشته است
همایش «قدم‌های آسمانی» ویژه گردهمایی بزرگ مبلغان اعزامی سازمان اوقاف و امور خیریه به مواکب اربعین، با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین حسینی نماینده ولی‌فقیه در عراق، حمید احمدی رئیس کارگروه فرهنگی و آموزشی ستاد کل اربعین و غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور مبلغان اعزامی، 9 شهریور در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد.

   دشمنان درصددند گردهمایی بزرگ اربعین را به انحراف بکشانند
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی حسینی، در این همایش با اشاره به آیه شریفه [ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و‌الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن...]؛ از سوره مبارکه نحل، گفت: محتوای ابلاغی توسط مبلغان به مردم نیز، باید آن چیزی باشد که خداوند فرموده است. مبلغان باید با نیت خالص و بدون ترس از هیچ‌کس غیر خدا، به تبلیغ دین بپردازند.
نماینده ولی‌فقیه در عراق بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای نادر و پیش‌بینی‌ناپذیر برای قدرت‌های جهانی بود. بعد از پیروزی انقلاب هم، تصور جهانی بر این بود که مردم ایران باید به سمت شوروی یا آمریکا متمایل شوند؛ ولی امام خمینی(قد) از همان ابتدا شعار نه شرقی، نه غربی را بیان کردند و به‌صورت عملی، راه مستقلی را در پیش گرفتند.
وی با اشاره به اهمیت مرزهای ایران و عراق برای قدرت‌های جهانی، عنوان کرد: شیعه بودن اکثریت مردم ایران و عراق، سبب شد، دشمنان به این فکر بیفتند که صدام را تحریک کنند تا به ایران حمله و هشت سال جنگ را به مردم ایران تحمیل کند؛ زیرا عقیده داشتند، اگر انقلاب اسلامی به عراق هم تسری یابد، مشکل بزرگی برای ابرقدرت‌ها به وجود می‌آید؛ ضمن اینکه عراق، حلقه وصل ایران به جهان عرب هم بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به ممنوعیت استفاده از زبان فارسی در عراق در زمان صدام، تأکید کرد: گردهمایی عظیم اربعین، علاوه بر اینکه یک عمل عبادی و عرض ارادت و اخلاص به امام حسین(ع) است، نوعی مقابله با نقشه‌های تفرقه‌انگیز غربی و صهیونیستی هم به‌شمار می‌رود.
نماینده ولی‌فقیه در عراق، با بیان اینکه میلیون‌ها ایرانی در هنگامه اربعین به عراق مسافرت می‌کنند و در کنار میلیون‌ها زائر از این کشور و همچنین پیروانی از سایر ادیان و مذاهب از کشورهای مختلف، پیاده گام برمی‌دارند، گفت: بر این اساس دشمنان درصدد هستند، این گردهمایی بزرگ را به انحراف بکشانند و بین مردم اختلاف بیندازند. نقشه آنها اهانت به مقدسات مذاهب مختلف اسلامی است که البته این توطئه‌ها جواب نخواهد داد.
وی تصریح کرد: هر کس به این اختلافات دامن بزند، خواسته یا ناخواسته در خط آمریکا و صهیونیسم جهانی گام برداشته است؛ این افراد بدانند که حرکت خلاف جهت در این دریای مواج، تأثیری نخواهد داشت.
نماینده ولی‌فقیه در عراق با اشاره به برپایی مواکب اربعین توسط پیروان مذاهب اهل‌سنت و حتی مسیحیان و ایزدی‌ها در کشور عراق گفت: آنها تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند تا در پذیرایی از زائران حسین(ع) سهیم باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تأکید کرد: تمام اهتمام مبلغان دینی و موکب‌داران اربعین، باید تلاش در راستای وحدت میان مسلمانان و پیروان همه ادیان الهی باشد.
 
  اربعین امسال ۵۰۰۰ مبلغ به موکب‌ها اعزام می‌شوند
رئیس کارگروه فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین نیز در این همایش، با بیان اینکه امسال اربعین باشکوه‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت، گفت: خدماتی که سازمان اوقاف و مبلغان ارائه می‌دهند، مربوط به ایرانیان یا پیروان مذهب خاصی نیست؛ زیرا در عراق هم، ارائه خدمات به‌صورت اختصاصی مرسوم و مورد پسند نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تصریح کرد: نباید رفتاری داشته باشیم که موجب رنجش پیروان سایر ادیان و مذاهب شود؛ زیرا امام حسین(ع) و فرهنگ اربعین، متعلق به همه انسان‌ها، فارغ از دین و مذهبشان است.
رئیس کارگروه فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین بیان کرد: علما و روحانیون و مبلغان دینی به این مهم توجه دارند و اگر هم در جایی رفتاری، از موکب‌داران سرزد، تذکر لازم را با زبان خوش خواهند داد.
وی با اشاره به احتمال حضور گروه‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین، گفت: این مسئله نگران‌کننده نیست؛ زیرا تعداد آنها بسیار کم است و مردم به این امور توجه نمی‌کنند؛ البته مبلغان باید آمادگی پاسخ به شبهات و سؤالات را داشته باشند.
وی گفت: دوگانه‌سازی در مورد کمک به موکب‌های اربعین، یکی از اقداماتی است که از سوی دشمنان تبلیغ و ترویج می‌شود؛ درحالی‌که هر کاری جای خودش، اهمیت دارد و علاوه بر این، موکب‌ها هم از محل کمک‌های مردمی برپا می‌شوند؛ نه کمک‌های دولتی؛ نکته حائز اهمیت دیگر اینکه مجموع پذیرایی زائران در عراق، شامل؛ ۸ درصد از سوی ایران و ۹۲ درصد از سوی خود عراقی‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با تأکید بر محوریت برگزاری نماز جماعت در مواکب، خاطرنشان کرد: خواهش ما از مبلغان روحانی اعزامی از ایران این است که اگر در یک موکب، روحانی عراقی حضور دارد، او را برای امامت جماعت در اولویت قرار دهند.
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور همچنین با بیان اینکه ۵۰۰۰ مبلغ اربعین امسال برای استقرار در موکب‌ها اعزام می‌شوند، تصریح کرد: سازمان اوقاف نزدیک به ۳۵۰ موکب در اربعین امسال دارد که همه آنها با کمک خیران و واقفان شکل گرفته‌اند و همه این حرکت بزرگ، توسط مردم صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی ادامه داد: چون قریب به ۲۰ میلیون نفر جمعیت به عراق می‌روند، امکانات و زیرساخت‌ها به‌اندازه کافی فراهم نیست و راه حل آن،‌ این است که مردم در کربلا و نجف حداقل توقف و حضور را داشته باشند.
حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف هم، در ابتدای این همایش ضمن خیرمقدم به مهمانان و مبلغان، عنوان کرد: سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۹۷ موکب توسط سازمان اوقاف برپا می‌شد؛ ولی با تأکیدات مدیریت جدید سازمان که خواستار برپایی ۳۱۳ موکب شده، تعداد این مواکب بیش از این مقدار شده که فقط ۲۱۷ موکب در مرزها، ورودی‌ها و خروجی‌های کشور وجود خواهند داشت که یکی از مهمترین آنها، موکب اوقاف در مرز میرجاوه برای پذیرایی از زائران پاکستانی است.
وی افزود: کار در حوزه اربعین، سراسر فرهنگی و تبلیغی است؛ بنابراین سعی کرده‌ایم جلوه‌های کار فرهنگی را با حضور مبلغان روحانی تقویت کنیم و بر این اساس، ادارات کل اوقاف استان‌ها موظف شده‌اند، علاوه بر پذیرایی از زائران، اقلام فرهنگی را برای توزیع بین کودکان و نوجوانان و دیگر گروه‌های سنی فراهم کنند.
گزارش: سیدامیر سجادی