printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی سبحانی
اخلاص پایه هر معنویتی است
این مرجع تقلید با بیان اینکه عمل طلبه و روحانی مردم را جذب می‌کند، افزودند: اگر عمل ما روحانیون الهی باشد، مردم به او خوش‌بین می‌شوند.

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه امام صادق(ع) ضمن اشاره و استدلال به آیه شریفه [فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی‌الدین ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم]، متذکر شدند: هجرت و تحصیل نباید مادام العمر باشد. محصل مادام العمر که در قم ریشه دوانده، صحیح نیست.
ایشان با اشاره به فراز پایانی آیه نفر که [ولینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون] افزودند: افرادی که برای تحصیل به قم می‌آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند.
معظم‌له با بیان اینکه اینکه تفقه در دین به معنای خواندن صرف فقه نیست بلکه به معنای فهم دین است، افزودند: یعنی مثلا کلام بخوانند، تا عقاید اسلامی را خوب یاد بگیرند. ادبیات عرب بخوانند تا قرآن و سنت را بفهمند. فقه بخوانند تا احکام دین را برای مردم بیان کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به پیش آمدن مسائل جدید، از طلاب خواستند که با سعی و تلاش، سؤالات و مسائل را  خوب بفهمند و پاسخ مناسبی بدهند
ایشان به نقل خاطره‌ای از جدیت و تلاش حضرت امام خمینی(قد) پرداختند و افزودند: در سال 1332 در آغاز درس از حضرت امام خمینی(قد) سؤال کردم که تابستان در محلات چگونه درس می‌خواندید؟ فرمودند: «قالیچه‌ای در حیاط پهن می‌کردم، کتاب‌ها و نوشته‌های خود را می‌بردم، تا ساعت 12 مشغول مطالعه بودم و اگر خسته می‌شدم، می‌نوشتم». لذا توانست نظام فاسد را بردارد و نظام اسلامی را جایگزین سازد.
معظم‌له در ادامه، با تأکید بر توجه به معنویت در کنار جدیت و سعی در تحصیل علم، عنوان کردند: سعی و تلاش بدون معنویت حاصلش همین تولید سلاح‌های جنگی و کشتن انسان‌ها می‌شود که امروز شاهدش هستیم. خداوند متعال این‌همه نعمت در اختیار بشر قرار داده، ولی چون از معنویت فاصله گرفته، نعمت را به نقمت تبدیل کرده است.
ایشان اخلاص را پایه هر معنویتی دانستند و عنوان کردند: حضرت امام(قد) در مسجد سلماسی درس می‌گفت، یکی از شاگردان در پایان درس از ایشان موعظه خواست، که امام(قد) فرمودند: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی». کارتان برای خدا باشد و هوی و هوس در آن نباشد. این پایه معنویت است. اگر ما بتوانیم روحیه خداخواهی و خداجویی را در خود تقویت کنیم، این پایه معنویت می‌شود. اگر همه کارهایمان را برای خدا نمی‌کنیم، بخشی از اعمال را برای خدا انجام دهیم.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سؤالی درباره خوشبین شدن مردم به روحانیت، به مناسبت رحلت آیت‌الله ناصری به خلق خوش وی اشاره کردند و گفتند: اگر عمل ما روحانیون الهی باشد و روحانی به تمام‌معنا «روحانی» باشد، مردم به او خوشبین می‌شوند. عمل طلبه و روحانی، مردم را جذب می‌کند، چنانکه عمل مرحوم آیت‌الله ناصری سبب جذب مردم به ایشان شده بود.
گزارش: داوود مظاهری