printlogo


printlogo


روحانی و مجاهد عراقی در گفت‌و‌گو با حوزه مطرح کرد
مواضع حکیمانه و متواضعانه آیت‌الله حائری در تاریخ حوزه ثبت شد
طی روزهای گذشته یعنی یکم صفر المظفر برابر با هفتم شهریور، حضرت آیت‌الله سیدکاظم حائری در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌علت ضعف جسمانی و عدم امکان انجام مسئولیت‌های مرجعیت، از این مقام کناره‌گیری می‌کند و سفارش کردند که بر همه مؤمنان لازم است که از ولی‌فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اطاعت کنند. پس از این بیانیه، مقتدی‌صدر رهبر جریان صدر عراق، طی بیانیه‌ای کناره‌گیری خود از فعالیت‌های سیاسی در عراق را اعلام کرد. به دنبال این بیانیه شهرهای مختلف عراق صحنه آشوب و اغتشاشاتی بود که منجر به حدود ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی شد.

در همین راستا سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، با حجت‌الاسلام ‌هاشم ابوخمسین مجاهد عراقی به گفت‌و‌گو پرداخته است که تقدیم خوانندگان محترم نشریه افق حوزه می‌شود:
حجت‌الاسلام‌ هاشم ابوخمسین مجاهد عراقی در این گفت‌و‌گو با اشاره به دلایل کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت و دوری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، گفت: در خصوص کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری، باید بگویم این اقدام، نهایت تواضع و فروتنی ایشان را می‌رساند. اقدام ایشان درسی برای طلاب و علما بود و این کار در تاریخ جاویدان شد.
وی ادامه داد: ایشان کسی است که با تواضع به مسئولیت شرعی خود عمل کرد و از تمام منصب‌ها و مسئولیت‌های خود کناره‌گیری و تمام نمایندگی‌ها و دفاتر خود را تعطیل و دریافت حقوق شرعی را متوقف کرد. این اقدام ایشان همان‌طور که در ابتدای بیانیه‌شان آمده، به‌دلیل عدم توانایی و صحت و سلامتی وی برای انجام مسئولیت مهم مرجعیت بوده و در ابتدای بیانیه خود، به آیه شریفه «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» اشاره کردند.
ابوخمسین تصریح کرد: این مرجع بزرگوار به مواضع جهادی و حرکت روشن در مسیر و خط ولایت شناخته شده است و این راهبردی است که ایشان از زمانی که یک طلبه، مجتهد و مجاهد در نجف بود، در پیش گرفت.
این روحانی عراقی افزود: ما از ایشان می‌شنیدیم که می‌گفتند: من سرباز سیدعلی خامنه‌ای هستم و این سخن، مربوط به بیش از 25 سال پیش است. او سرباز اسلام و تشیع است و پیش از این نیز ایشان به مواضع ثابت مقاومت در برابر استکبار، مقاومت در برابر اسرائیل، یاری مظلومان، یاری حزب‌الله و تمام مظلومان و دفاع از حشد‌الشعبی و مخالفت با اشغالگران در همه جای عالم و کشورهای اسلامی و از جمله اشغالگران آمریکایی در عراق، شناخته‌شده هستند.
این مجاهد عراقی با اشاره به بیانیه اول مقتدی‌صدر در کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی در عراق، گفت: استعفای مقتدی صدر واکنش او به اقدام آیت‌الله حائری بود. مقتدی‌صدر، معروف به برداشتن قدم‌های بدون برنامه‌ریزی و عدم ثبات و حرکت در مسیری نامشخص و مبهم است. حتی شبکه‌های اجتماعی وابسته به او نیز، صفحاتی مبهم است و اکثر مردم نمی‌دانند، چه کسی جریان صدر را رهبری می‌کند.
حجت‌الاسلام ابوخمسین خاطرنشان کرد: کناره‌گیری آیت‌الله حائری و اظهارات ایشان، بیان‌گر این بود که رهبری مردم نمی‌تواند از طریق اصل و نسب و خانواده و پول محقق شود؛ بلکه بایستی مجتهد جامع‌الشرایطی رهبری جامعه را به عهده بگیرد و با این کلمات، به همه جهان نشان داد که صفات رهبری در مقتدی‌صدر نیست.
وی افزود: البته استعفا و بازگشت مقتدی‌صدر قابل پیش‌بینی است؛ چراکه بار اول، دوم و سومش نیست که او از فعالیت سیاسی در عراق کناره‌گیری می‌کند و این کار همچنان ادامه دارد.
این مجاهد عراقی با تأکید بر این مطلب که مقتدی‌صدر با سخنان آیت‌الله حائری باید به سمت ولی‌امر مسلمین امام خامنه‌ای بازگردد، ادامه داد: همچنان که آیت‌الله حائری گفت، آیت‌الله خامنه‌ای قوی‌ترین، عالم‌ترین و افضل‌ترین فرد به مدیریت امت اسلامی و در مبارزه با استکبار جهانی است و مقلدان و پیروان ایشان بایستی از آیت‌الله خامنه‌ای تقلید نمایند.
این روحانی عراقی گفت: اتفاقات خطرناکی در روزهای گذشته در جریان بود و گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در بغداد، به دنبال درگیری با غیرنظامیان، ورود به کاخ ریاست جمهوری و ساختمان نخست‌وزیری و سرنگونی دولت بودند. برخی از طرفداران صدر با ارتش و حشد‌الشعبی درگیر شدند و در صورت ادامه این بحران، احتمال درگیری و جنگ داخلی وجود داشت.
این مجاهد و روحانی عراقی در جمع‌بندی وقایع اخیر عراق، گفت: جنگ شیعه- شیعه خواسته دشمنان ماست و از خداوند می‌خواهیم که به همه، بصیرت و تقوا عنایت کند تا از ریختن خون مسلمانان جلوگیری شود. بایستی همه جریان‌ها و احزاب، مزین به اتحاد حسینی شوند؛ به‌ویژه آنکه در حال حاضر در آستانه اربعین حسینی هستیم و بایستی همه ما آتش اختلافات را خاموش کنیم و برای تعظیم شعائر زیارت میلیونی عظیم اربعین حسینی متحد شویم.
وی در پایان گفت: ان‌شاء‌الله خداوند اسلام، مراجع عظام و مقام معظم رهبری را حفظ کند و از آیت‌الله حائری به‌خاطر مواضع تربیتی، عالمانه و خداپسندانه ایشان تشکر می‌کنیم. مواضعی که در تاریخ حوزه‌های علمیه ثبت شد.