printlogo


printlogo


انتشار جلد پنجم کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری»
جلد پنجم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری» اثر آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، از مهمترین شرح‌های فصوص‌الحکم ابن‌عربی، می‌توان به شرح قیصری اشاره کرد که به‌دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان، مورد توجه قرار گرفت و در حوزه‌های علمیه، کتاب درسی عرفان نظری شد. از ویژگی‌های این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی که بر مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری تسلط دارند، به تعلیم شرح قیصری فصوص در سایه نظر به دیگر شرح‌ها و کتاب‌های عرفانی و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه پرداخته‌اند. این نکته توجه‌پذیر است که به‌دلیل اُلفت قیصری و دیگر شارحان فصوص با حکمت مشائی، نتوانسته‌اند آن‌گونه که درخور مطلب است، به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این‌رو معظم‌له با تسلطی که بر مبانی حکمت متعالیه داشته‌اند، به فراخور بحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص، برخی نکات ارزشمند را یادآوری کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری»، از چند جبهه با رویکرد تحریری، به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص‌الحکم جناب محی‌الدین ابن‌عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری، به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده‌اند.
علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی www.nashresra.ir   مراجعه کنند.