printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 719
اخبار کوتاه جهان

اروپا
بدترین وضعیت خشکسالی اروپا طی ۵۰۰ سال اخیر: یک محقق ارشد سرویس خشکسالی کمیسیون اروپا (EC) هشدار داد: خشکسالی که بخش زیادی از اتحادیه اروپا را فرا گرفته است، بدترین خشکسالی از قرن شانزدهم تاکنون خواهد بود.
بالا گرفتن تب گرانی مسکن در اروپا و آمریکا: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد، گرانی مسکن سراسر اروپا و آمریکا را در سال ۲۰۲۲ فرا گرفته، به‌طوری که ۱۶ کشور از جمله آمریکا، آلمان و انگلیس در سه ماهه نخست امسال با تورم دو رقمی مسکن مواجه شده‌اند.
خبر فاجعهبار برای اروپا؛ گاز ۶۰ درصد گران میشود: شرکت گازپروم اعلام کرد، قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر تحریم‌های غربی همچنان تولید و صادرات این شرکت را محدود نگه دارند، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد.
افزایش ورشکستگی در میان شرکتهای اتحادیه اروپا: آخرین داده‌های آژانس آماری اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات نشان می‌دهد که اعلام ورشکستگی در این اتحادیه در دوره آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲، ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

   روسیه
آمادگی پوتین برای ارائه تسلیحات مدرن به متحدان: رئیسجمهور روسیه: ما آماده‌ایم مدرن‌ترین انواع تسلیحات را به متحدان خود ارائه دهیم. این تسلیحات شامل سلاح‌های کوچک، خودروهای زرهی و توپخانه ضد هوایی نیز می‌شود.

 رژیم اشغالگر صهیونیستی
خسارت ۹۰ میلیون دلاری رژیم صهیونیستی در جنگ ۳ روزه: روزنامه معاریو اعتراف کرد براساس ارزیابی کمیته مالی کنست، مشخص شد، جبهه داخلی اسرائیل حدود ۳۰۰ میلیون شیکل (بیش از ۹۲ میلیون دلار) در جنگ ۳ روزه زیان دیده است.
استفاده موساد از ایران اینترنشنال برای جنگ اطلاعاتی: «باراک راوید» خبرنگار صهیونیست وبگاه عبری «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توییتی شبکه سعودی موسوم به «ایران اینترنشنال» را که مواضع ضد ایرانی‌اش شناخته شده است، ابزار دست موساد خواند.
عادیسازی کامل روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی: منابع خبری صهیونیستی به نقل از نخست‌وزیر این رژیم گزارش دادند که ترکیه و اسرائیل به‌طور کامل روابط خود را عادی‌سازی کرده و تبادل سفیر خواهند کرد.
رسواییهای ارتش رژیم صهیونیستی! روزنامه الرأی الیوم نوشت: بخش سانسور ارتش اسرائیل اجازه انتشار رفتارهای افسران و نظامیان اسرائیلی را که خصمانه یا ناهنجار توصیف می‌کند نمی‌دهد. به نوشته این رسانه، تعرض جنسی به نظامیان زن روز به روز در میان یگان‌های نظامی اسرائیل رو به افزایش است.

   آمریکا
ترامپ مدعی ضبط گذرنامهاش توسط افبیآی شد: رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیامی مدعی شد که گذرنامه‌اش در جریان حمله پلیس فدرال به اقامتگاهش در مارولوگو در فلوریدا ضبط شده است. ترامپ گفته چنانچه اوضاع در این کشور بعد از بازرسی اف‌بی‌آی از محل اقامت او آرام نشود، اتفاقات وحشتناکی رخ خواهد داد.
۱۳ کشته در تجاوز هوایی آمریکا به سومالی: فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در قاره آفریقا با اعتراف به انجام حملات هوایی به سومالی در چهاردهم آگوست، از کشته شدن ۱۳ نفر در این حملات خبر داد.
ضارب سلمان رشدی: ارتباطی با ایران ندارم: هادی مطر: حمله به سلمان رشدی، هیچ ارتباطی با ایران نداشته است. رشدی به اسلام توهین کرده است. من برای آیت‌الله خمینی احترام قائلم. معتقدم او انسان بزرگی است. همین‌قدر می‌توانم در این باره بگویم. از اینکه سلمان رشدی نمرده است، تعجب می‌کنم.
چشمانداز مثبت شاخصهای کلان اقتصاد ایران: بانک جهانی با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد، با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب‌های جاری ایران مثبت ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی شود.

   انگلیس
نرخ تورم انگلیس به بالاترین رقم در ۴۰سال اخیر رسید: بر اساس برآوردهای جدید دفتر آمار ملی انگلیس (ONS)، تورم قیمت مصرف‌کننده در بریتانیا طی ماه ژوئیه به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته، یعنی ۱۰.۱ درصد افزایش یافت.
خطر شورش و ناآرامیهای خیابانی بیخ گوش انگلیس: یک روزنامه اتریشی در گزارشی به وخامت اوضاع اقتصادی شهروندان انگلیسی و بی‌توجهی مقامات به این وضعیت اشاره کرد و نوشت: که اپوزیسیون درباره خطر وقوع شورش‌های خیابانی در این کشور هشدار می‌دهند. این روزنامه اتریشی در ادامه نوشت مرتبا تعداد بیشتری از بریتانیایی‌های به‌شدت فقیر شکایت می‌کنند که اکنون اغلب فقط یک وعده غذایی در روز روی میز دارند یا اینکه والدین مجبورند گرسنه بمانند تا حداقل فرزندانشان به‌اندازه کافی غذا بخورند.
ادامه اعتصاب فلجکننده شبکه ریلی در انگلیس: هزاران کارمند حوزه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی انگلیس با اجرای دور جدید اعتصابات، باعث فلج شدن خدمات این بخش شدند. این کارمندان در ماه‌های اخیر در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود در زمینه دستمزد و شرایط کاری، چندین بار اعتصاب کرده‌اند.

   عربستان
اصلاحات به سبک بنسلمان: 34 سال زندان برای چند توییت! سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سازمان ملل متحد، صدور حکم ۳۴ سال حبس علیه «سلمی الشهاب» فعال زن شیعه در عربستان را محکوم کردند. سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما از محکومیت الشهاب به‌دلیل توئیت‌هایش در خصوص مسائل حقوق بشری ناراحت هستیم، نباید او را به‌دلیل ابراز عقیده‌اش محکوم کرد.