printlogo


printlogo


فراخوان چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، در سه محور فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی فراخوان شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام امین‌رضا عابدی‌نژاد در نشست خبری، با اعلام فراخوان چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، بیان کرد: همایش کتاب سال حکومت اسلامی، یک همایش تشریفاتی نیست؛ چون جمهوری اسلامی در معرض تهدید مدل‌های حکمرانی بیگانه است؛ بنابراین ضروری است، براساس مبانی اسلامی، پژوهش‌های عمیق و کاربردی نسبت به معرفی مدل حکمرانی در حوزه اندیشه اسلامی صورت گیرد و کتاب سال حکومت اسلامی در درجه اول؛ به‌منظور پشتیبانی از ابداعات و تحقیقات علمی در جهت معرفی الگوی حکمرانی اسلامی است. این معرفی باید با پشتیبانی مادی و معنوی از محققان تکمیل شود تا بتوانیم، حلقه‌های تحقیقات بنیادین این همایش‌ها را به برنامه‌های اجرایی و عملیاتی برسانیم و به‌صورت کاربردی در اختیار دولت‌ها قرار دهیم تا به تمدن نوین اسلامی نزدیک‌تر شویم.
وی به محورهای همایش اشاره کرد و گفت: اولین محور، «فقه حکومتی» است که شامل: زیرمجموعه‌هایی چون فقه ساختارهای اجتماعی و نهادهای حاکمیتی، فقه قواعد و سیاست‌های اداره نظام اجتماعی، ولایت فقیه و نظامات سیاسی و اجتماعی می‌شود.
قائم‌مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ادامه داد: دومین محور، «اندیشه سیاسی» است که شامل: زیرمجموعه‌هایی چون مشروعیت، کلام سیاسی، بنیان‌های اخلاق سیاسی، جامعه‌‌‌شناسی سیاسی و آینده‌پژوهی نسبت به انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: سومین محور هم، «حقوق عمومی» است که شامل: زیرمجموعه‌هایی چون ماهیت قانون اساسی، میزان تحقق قانون اساسی، موانع اجرای قانون اساسی، حقوق بشر و حقوق عامه در حکمرانی می‌شود.
آقای عابدی‌نژاد از رشد ارسال آثار به این همایش در دوره گذشته، نسبت به دوره قبل از آن خبر داد و گفت: درحالی‌که دوسال قبل بالغ بر 200 اثر به دبیرخانه رسیده بود، در سومین دوره همایش، تعداد آثار ارسالی به 800 اثر رسید و امید داریم، امسال بخش وسیعی از محققان آثار خود را ارسال کنند.
وی کتاب‌های منتشرشده در سال 1400، پایان‌نامه‌های دکتری و سطح 4 دفاع‌شده در سال 1400 و پژوهش‌های منتشرشده در سال 1400 را، از جمله آثار مورد پذیرش برای شرکت در این همایش عنوان کرد و افزود: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش، پایان آبان‌ماه 1401 می‌باشد و تلاش می‌کنیم، همایش در دهه فجر برگزار شود.