printlogo


printlogo


دوره کامل تفسیر «منیةالطالبین» به چاپ رسید
دوره 30 جلدی تفسیر «منیةالطالبین فی تفسیر القرآن‌المبین» با چاپ جلد 5 که به آیات 189 تا 286 اختصاص دارد، کامل و از زیر چاپ خارج شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم تقوی، مدیر تحقیقات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(قد)  در یادداشتی درباره تفسیر «منیةالطالبین فی تفسیر القرآن‌المبین» آورده است:
آیت‌الله‌العظمی سبحانی گرچه در سالیان گذشته علاوه بر تک‌نگاری‌ها، به تفسیر بعضی از سوره‌های قرآن موفق شده بود و تفسیر موضوعی «منشور جاوید» - به‌فارسی - و «مفاهیم‌القرآن» - به‌عربی - هرکدام در ده جلد را نوشته و به جامعه اسلامی عرضه نموده بود؛ در یک دهه گذشته و از سال ۱۳۹۱، یک دوره تفسیر ترتیبی قرآن کریم را با نام «منیةالطالبین فی تفسیر القرآن‌المبین» به پیروان قرآن و هدایت‌جویان از معجزه جاودانه رسول خاتم(ص) تقدیم نموده است. این تفسیر را می‌شود جدیدترین تفسیر نوشته‌شده به‌قلم عالمان بزرگ شیعی قلمداد کرد که پس از تفسیر نمونه، تفسیر من وحی‌القرآن و تفسیر تسنیم، نوشته شده است؛ تفسیری ترتیبی که دربردارنده تفسیر همه سوره‌های قرآن است.
این تفسیر جدید انتشاری متفاوت از دیگر تفاسیر داشته است؛ مفسرانی که قرآن کریم را به‌ترتیب سور آن تفسیر می‌کنند، جلد اول تفسیرشان تفسیر سوره حمد و سوره بقره می‌باشد؛ البته با مقدمه‌ای که در آن به رویکرد و روش خود اشاره می‌کنند؛ اما آیت‌الله‌العظمی سبحانی تفسیر منیةالطالبین خود را از جزء آخر قرآن آغاز کرد و جلد سی این تفسیر به تفسیر و تبیین سوره‌های نبا تا ناس اختصاص یافته و به‌همین صورت، جلدهای 27، ۲۸، 29 و…، به‌تدریج انتشار یافته است. جلد ۳۰ این تفسیر که قبل از همه جلدها منتشر شد، در سال ۱۳۹۱ انتشار یافت و مفسر در آن، به تفسیر مفصل سوره‌های جزء آخر قرآن پرداخت و این خود، یک تفاوت مهم تفسیر منیةالطالبین با دیگر تفاسیر ترتیبی قرآن است.
مفسر در مقدمه کوتاه جلد ۳۰ آرزو کرده است: «این تفسیر خوانندگان گرامی را در فهم معانی و اسرار قرآن و معرفت مفاهیم و احکام کلام الهی و ادراک مقاصد و آیات کلام‌الله کمک کند»؛ چنانکه انگیزه خود در نوشتن این تفسیر را تلاش برای تقدیم تفسیر جامع و آسان دانست تا «احتیاجات مدرسین و مبلغان را در درس‌ها و بحث‌ها برای توضیح و روشن کردن آیات کریمه قرآن تامین نمایند و اینک پس از تقریبا ده سال، جلد سوم این تفسیر که در بر دارنده تفسیر سوره فاتحه و تفسیر ۱۰۵ آیه سوره بقره می‌باشد، به عموم قرآن‌دوستان تقدیم گردیده و دو جلد باقی‌مانده؛ یعنی جلدهای چهارم و پنجم این تفسیر، طبعاً در دست نهایی‌سازی و انتشار است که امید است، در این آغازین سال قرن جدید به زیور طبع آراسته گردند.
جلدهای ۱ و ۲ این تفسیر در حجم و صفحات کمتر از جلدهای تفسیری، به «علوم قرآن» اختصاص یافته و از جلد ۳ تا جلد ۳۰ یعنی ۲۸ جلد، به تفسیر ترتیبی تمامی سور قرآن کریم اختصاص یافته است. مفسر در این تفسیر، بنا بر تألیف و پدید آوردن تفسیری جامع دارد که هم از «صفات علمی و ادبی»، برخوردار است و هم در بردارنده مباحث «کلامی، عقایدی، تاریخی و روائی» می‌باشد.
مفسر در پایان جلد سوم و جدید‌الانتشار، به‌تناسب آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره که در آن با منکران و مخالفان قرآن تحدی صورت گرفته است، رساله مفصل از پیش‌نوشته‌شده خود، درباره «اعجاز قرآن و ارکان و شواهد آن» را ضمیمه کرده و به‌تناسب بحث پررنگ اعجاز قرآن در این جلد، در مقدمه این جلد
یادآور می‌شود: به‌خاطر جایگاه منحصر به فرد قرآن پس از رحلت نبی اکرم(ص)، مسلمانان اقدام به تفسیر قرآن کردند تا مقررات آن تبیین و آیات آن روشن شود و در مفاهیم آن تحقیق گردد و تفسیری که علمای اسلام نوشته‌اند، هم فراوان است و هم از تنوع و گوناگونی برخوردار می‌باشند و هر مفسری با رویکرد خاص خود، به یک بعد از ابعاد قرآن توجه کرده است؛ بعضی با رویکرد لغوی کوشیدند، مفاد قرآن را روشن کنند، بعضی با رویکرد حدیثی کوشیدند، روایات شأن نزول سور و آیات را بیان کنند و معانی قرآن را گرد آورند و بعضی هم با رویکرد تاریخی کشیده‌اند، قصص قرآن را توضیح دهند و... .
 اما مفسر تفسیر «منیةالطالبین فی تفسیر‌القرآن المبین» کوشیده است، از زوایای مختلف و ابعاد گوناگون، بحث‌های مختلفی را با تلاش فراوان گرد آورد و قضاوت درباره آن را به خوانندگان گرامی واگذارد؛ اگرچه رویکرد کلامی در این تفسیر به‌صورت پررنگ خود را نشان می‌دهد.