printlogo


printlogo


آیت‌الله علم‌الهدی در نشست تخصصی وعاظ و نخبگان تبلیغی کشور
اندیشه سیاسی امامت و جریان ولایت و مدیریت معصوم(ع) باید در دنیا تبلیغ شود
اندیشه سیاسی امامت و جریان ولایت و مدیریت معصوم(ع) باید در دنیا تبلیغ شود و به‌عنوان بزرگترین دکترین سیاسی که بعد از مدرنیته می‌تواند بشر را احیا کند، مورد توجه قرار گیرد.

نشست تخصصی وعاظ و نخبگان تبلیغی کشور در راستای تبیین اهمیت غدیر، سوژه‌های تبلیغی جهاد تبیین و برپایی پرشور مراسم‌های محرم و صفر، با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علم‌الهدی در این نشست به‌صورت ویدئوکنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: توجه دادن احساسات مسلمانان و شیعیان به مسئله غدیر، با برگزاری برنامه‌های غدیری قابل تحقق است. سال‌ها پیش در حاشیه مشهد، جریان ضد ولایی در حال شکل‌گیری بود که ما با برگزاری بزرگداشت غدیر، مانع نفوذ این جریان شدیم. پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر مدیریت امام علی(ع) را اعلام کرد.
امام جمعه مشهد بیان کرد: امروز دنیا از مدرنیته خسته شده و در پسامدرنیسم به‌سر می‌برد. مسئله اندیشه سیاسی امامت و جریان ولایت و مدیریت معصوم(ع) باید در دنیا تبلیغ شود و به‌عنوان بزرگترین دکترین سیاسی که بعد از مدرنیته می‌تواند بشر را احیا کند، مورد توجه قرار گیرد؛ در این صورت است که می‌توان مسئله غدیر و ولایت امیرالمؤمنین(ع) را مورد توجه جهانیان قرار داد. حدیث سلسلة‌الذهب، اشاره به جریان مدیریت امامت و اداره امت دارد تا مردم اداره ولایت را قبول کنند و این شرط توحید است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: نمی‌توان با غدیرِ سکولار و ترویج امیرالمؤمنینِ جدای از ولایت، مردم را به امیرالمؤمنین(ع) جذب کرد. غدیر اعلام مدیریت امت است که توسط امام صورت می‌گیرد. مشکلات جامعه اسلامی نتیجه انحراف از خط امامت است.
وی اظهار کرد: مدیریت امامت و ولایت را باید در زندگی مردم به‌عنوان دکترین و بالاتر از مدرنیته در جهان اعلام و معرفی کنیم؛  بنابراین باید توجه داشت، امروز در ترویج و تبلیغ غدیر، بدون تبیین نظام ولایی بر اندیشه امامت، نمی‌توان تبیین کاملی از آن داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نیز در این نشست، گفت: دوران دفاع مقدس در اصل دفاع از سرزمین ولایی بود. بعد از آن نیز، ایران مدافع حرم شد. این دفاع از حرم نیز، در اصل دفاع از ولایت محسوب می‌شود. امروز اگر نظام سلطه با ایران درگیر نمی‌شود، به‌خاطر آن است که می‌داند، درگیری با ایران در اصل درگیری با امت ولایی است. انقلاب اسلامی حی و زنده بوده و پرچمدار ولایت است. ولایت فقیه امروز همان ولایت امام علی(ع) است که باید به‌طور جدی از آن دفاع شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با اشاره به اینکه روحانیت ابتدا باید انقلاب اسلامی را بشناسد و بداند کجا قرار گرفته است، اظهار کرد: جهاد تبیین، شناسایی مواضع انقلاب اسلامی است؛ امروز اگر از امر ولایت فقیه دفاع بکنیم، از ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) دفاع کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید دارند؛ بنابراین تولید دانش‌بنیان باید در درون کشور شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران چتر تقریب را باز کرده و همه را جذب می‌کند؛ ما وظیفه تقریب با پرچم اهل‌بیت و امام علی(ع) را داریم.
 
  غدیر مهمترین موضوع مکتب اسلام است
حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: غدیر مهمترین موضوع مکتب اسلام است. امام صادق(ع) فرمودند: غدیر از عاشورا، نیمه شعبان و حتی مبعث مهم‌تر است؛ چراکه نتیجه زحمات انبیا در غدیر به‌بار می‌نشیند.
این کارشناس مذهبی افزود: مبلغان و رسانه‌های جمعی موظف هستند، غدیر را از مهجوریت خارج کنند. دلیل به وجود آمدن داعش و گروه‌های تروریستی این است که غدیر احیا نشده است؛ چراکه حضرت زهرا(س) فرمودند: اگر غدیر احیا می‌شد، هیچ اختلافی در جامعه اسلامی به وجود نمی‌آمد.
وی با بیان اینکه پیام غدیر از نماز، روزه و خمس و واجبات الهی مهمتر است، تصریح کرد: غدیر را نباید مختص یک یا دو روز دانست. غدیر از نظر محتوا و شعائر باید احیا شود. حدود ۸۰ اسم برای غدیر ذکر شده؛ به‌گونه‌ای که اگر وعاظ بخواهند، برای ۸۰ سال محتوا و مطلب داشته باشند، می‌توانند به خطبه غدیر مراجعه کنند.
حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی هنری سازمان اوقاف و امور خیریه هم، ضمن اشاره به برنامه‌های این سازمان در دهه ولایت، اضافه کرد: از دیگر اقدامات سازمان می‌توان به تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که برای حمایت از مبلغان مستقر در امامزاده‌ها منعقد شده است؛ بر این اساس ۸۵۰ نفر به‌صورت ماهیانه توسط سازمان حمایت مالی می‌شوند.
وی با اشاره به طرح شمیم حسینی عنوان کرد: این طرح در راستای حمایت از هیئات در آستانه ماه محرم اجرا می‌شود. در اربعین امسال ۳۱۳ موکب را در مناطق مختلف ایران، مرزها و اعتاب مقدسه برپا خواهیم کرد.