printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 716
اخبار کوتاه جهان

 
  انگلیس
تونی بلر: دوران سلطه غرب به پایان رسیده است: نخست‌وزیر اسبق انگلیس: دوران سلطه سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت مفهوم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی حرکت می‌کند. بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از چین رخ خواهد داد، روسیه و احتمالا ایران به متحدان اصلی پکن در جهان چندقطبی جدید تبدیل خواهند شد.
سوختن ۵۰ ساختمان در گرمترین روز تاریخ انگلیس: گرمای بی‌سابقه هوا در انگلیس که به بالاترین میزان از تاریخ ثبت دمای هوا در این کشور رسید باعث آتش سوزی در علفزارها و سرایت آن به حدود پنجاه ساختمان و ده‌ها خودرو شد.
 
  آمریکا
ایران به برتری هوایی دست یافته است: «گرینکویچ» فرمانده نیروی هوایی سنتکام: جت‌های جنگی آمریکا هنوز در آسمان‌های خاورمیانه از برتری برخوردارند اما ایران تاکتیک‌هایی مختص خودش را در پیش گرفته و به خاطر پهپادهایش گام‌های بزرگی رو به جلو برداشته است. اگر یک دشمن بتواند هر کاری که بخواهد انجام بدهد و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم، آنها از برتری هوایی موضعی برخوردارند.
گرسنگی اضطراری در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی: به گزارش politico بحران غذا سبب شده است تا بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در وضعیت بحرانی گرسنگی جهانی قرار گیرند. مطابق با این گزارش بیش از ۲۲ میلیون نفر در افغانستان در شاخص اضطراری گرسنگی قرار گرفتند.
پلیس آمریکا نمایندگان مخالف سقط جنین کنگره را بازداشت کرد: پلیس کنگره آمریکا اعلام کرد که حداقل هفده عضو کنگره در جریان تظاهرات سقط جنین در مقابل دادگاه عالی دستگیر شدند. از مشهورترین دستگیرشدگان «الکساندریو اکاسیو کورتز»، «ایلهان عمر»، نماینده‌ مسلمان و «رشیده طلیب» نماینده‌ فلسطینی‌الاصل هستند.
توان پهپادی ایران را با چشم خود دیدهایم: «جان کربی» مقام کاخ سفید: ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند.
بالاترین میزان سلاح در دست مردمان آمریکا: شهروندان آمریکا ۴.۴ درصد از شهروندان کل دنیا را تشکیل می‌دهند، اما مالکیت ۴۲ درصد از کل سلاح‌های غیرنظامی دنیا را در اختیار دارند.
اعتراف آمریکا به کارنامه سیاه صهیونیستها در قاچاق: آمریکا که معمولاً کارنامه سیاه رژیم‌صهیونیستی در مسائل حقوق بشری و انسانی را نادیده گرفته و بر آن سرپوش می‌گذارد، در گزارشی به عدم تلاش‌های کافی این رژیم برای مقابله با قاچاق انسان اعتراف کرده است.
وضعیت اضطراری جهانی برای شیوع آبله میمون: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شیوع «آبله میمون» در بیش از ۷۰ کشور جهان، یک وضعیت «فوق‌العاده» است که اکنون می‌توان آن را یک وضعیت اضطراری جهانی توصیف کرد.
هیلی: دولت بعدی آمریکا هر توافقی با ایران را پاره خواهد کرد: نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل: توافق ‌نکردن بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس‌جمهور هرگونه توافقی را امضا کند، به شما قول می‌دهم که رئیس‌جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.
رئیس سیا: ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد: ویلیام بِرنز: ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارد. این موشک‌ها و پهپادها، نگرانی‌های مهم ما هستند.
دخالت آمریکا در استقلال دیگر کشورها: جیمز وولسی، رئیس اسبق سیا: در انتخابات دیگر کشورها دخالت کردیم تا کمونیست‌ها به قدرت نرسند.
اکثر مبتلایان به آبله میمون مردان همجنسباز هستند: رئیس سازمان بهداشت جهانی: تاکنون حدود ۱۴ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در جهان گزارش شده و اکثر مبتلایان مردان همجنس‌باز هستند.
 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
سایت وزارت بهداشت رژیم اشغالگر صهیونیستی هک شد: پایگاه عبری زبان واللا نیوز در خبر کوتاهی با استناد به اطلاعیه یک گروه هکری اعلام کرد، هکرهای عراقی، سایت وزارت بهداشت اسرائیل را از دسترس خارج کردند. این رسانه عبری زبان که تلاش می‌کرد از تایید این خبر اجتناب کند، اعلام کرد، هکرهای عراق پایگاه وزارت بهداشت اسرائیل را از دسترس خارج کردند.
 
  اروپا
تداوم موج گرمای شدید در اروپا: موج گرمای شدید و بی‌سابقه در اروپا همچنان ادامه دارد و به گفته مقامات تا به حال بیش از هزار نفر در پرتغال و بیش از ۵۰۰ نفر در اسپانیا در اثر این گرمای شدید جان باخته‌اند. بر اساس اطلاعات اولیه سرویس هواشناسی اسپانیا، موج گرما با دمای بالای ۴۵ درجه از ۹ تا ۱۸ جولای شدیدترین موجی بود که تاکنون اندازه‌گیری شده است.
 
  هند
یک زن رئیسجمهور هند شد: پانزدهمین رئیس‌جمهور هندوستان برگزیده شد و «دروپدی مورمو» دومین زنی است که به جایگاه نخست قانون اساسی و فرماندهی نیروهای مسلح این کشور می‌رسد.
 
  چین
خودروی خودران بایدو رونمایی شد: موتور جست‌و‌جوی چینی بایدو (BAIDU) خودروی خودران جدیدی را با فرمان قابل جدا شدن رونمایی کرد.  بایدو قصد دارد از این خودروی خودران سال میلادی آینده در سرویس روبوتاکسی چین استفاده کند.
 
  بحرین
برکناری مقام بحرینی برای دست ندادن با سفیر اسرائیل: رای الیوم: «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین «شیخه می بنت محمد آل خلیفه» را از ریاست سازمان فرهنگ این کشور به علت مخالفت با دست دادن با «ایتان نائیه» سفیر رژیم‌صهیونیستی در منامه، برکنار کرد.