printlogo


printlogo


در کنفرانس منطقه‌ای «وحدت اسلامی» در کردستان مطرح شد
امروز یک وحدت بزرگ در منطقه در حال شکل‌گیری است
اولین کنفرانس منطقه‌ای «وحدت اسلامی» با موضوع «کردستان؛ نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب» با سخنرانی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور حجج‌اسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در کردستان مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ماموستا فایق رستمی امام جمعه اهل‌سنت سنندج، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه و با حضور بیش از ۴۰۰ مهمان از جمله ۸۰ نفر از کشورهای مختلف و علمایی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق ۲۹‌تیر در اردوگاه امام علی(ع) در سنندج برگزار شد.

  امروز بهترین فرصت برای شکلگیری اتحادیه کشورهای اسلامی است
به گزارش خبرگزاری حوزه در استان کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری در اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی اظهار کرد: بهترین و کارآمدترین راه برای مقابله با جریان‌های دین‌ستیز، تکرار مبحث وحدت و انسجام مسلمان است.
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز شاهد تغییرات معادلات جهانی هستیم و نمونه آن را می‌توان جنگ اوکراین دانست که در آن قدرت‌نمایی آمریکایی‌ها زیر سؤال رفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار کرد: برگزاری کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در کردستان، به‌نوعی این مهم را به ذهن ما متبادر می‌سازد که این استان نماد تحقق وحدت اسلامی به‌معنای واقعی است.
وی گفت: بیش از چهار دهه آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و... تلاش کردند که در کردستان ایران و عراق توطئه و فتنه‌انگیزی کنند؛ ولی امروز می‌بینیم که همه این دسیسه‌ها خنثی شده و یک وحدت بزرگ در منطقه در حال شکل‌گیری است.
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به هوشیاری ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمنان، عنوان کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها که به‌نوعی پیرو استعمار پیر انگلیس هستند، به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی و خاورمیانه می‌باشند؛ ولی تاکنون در عملی کردن این برنامه شیطانی ناموفق بوده‌اند و امروز پیام این کنفرانس این است که مسلمین باید با بصیرت مواظب تلاش‌های دشمن برای تجزیه‌طلبی باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار کرد: در ماه‌های اخیر سران عربستان سعودی رسماً اعلام کرده‌اند که آماده برقراری رابطه دوستانه با ایران هستند و کشور امارات نیز، به دنبال بازگشایی سفارت‌خانه خود در تهران است که این نشان از قدرت بالای ایران در منطقه و جهان دارد و بی‌شک اگر این مهم اتفاق بیفتد و وحدت کشورهای اسلامی محقق گردد، شاهد تغییر در معادلات بین‌المللی خواهیم بود.
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: اکنون بهترین فرصت برای شکل‌گیری اتحادیه کشورهای اسلامی است.
 
  امروز وحدت نیاز حیاتی مسلمین در برابر دشمنان است
مولوی محمداسحاق مدنی نیز در این کنفرانس اظهار کرد: در قرآن کریم همواره از واژه «امت» استفاده شده است و همه را امت واحده می‌داند؛ لذا کلام خداوند متعال تکلیف همه ما را مشخص کرده است.
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: شاید امروز این امت‌ها دارای اسم‌های جداگانه‌ای باشند؛ ولی همه آنها از ماهیت اسلامی برخوردار هستند و همه کسانی که به اسلام راستین یعنی قرآن و رسول‌اکرم(ص) اعتقاد دارند، جزء امت واحده محسوب می‌شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: امروز وحدت، نیاز حیاتی مسلمین در برابر کفار و دشمنان است و این امر، مورد تأکید و سفارش قرآن کریم و ضرورت امروز جهان اسلام است و باید برای تحقق آن، از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.
مولوی اسحاق مدنی اظهار کرد: امروز هیچ کسی حق ندارد، به‌بهانه‌های واهی در بین برادران دینی ایجاد تفرقه و دودستگی نماید.
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: اگر امروز در بین برادران دینی اختلافی وجود دارد، بی‌شک برای آن سرچشمه‌ای وجود دارد و آن سرچشمه، همان منافقان و دشمنان دین خدا هستند.
 
  دشمن بهبهانه مبارزه با تروریسم، دنبال فلج کردن جهان اسلام است
ماموستا فایق رستمی هم در این کنفرانس گفت: کردستان از دیرباز مرکز و مهد فرهنگ، عرفان و عزت و غیرت دینی بوده است.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در کردستان، زمینه برای ارتقای هرچه بهتر و بیشتر وحدت در این استان است.
امام جمعه سنندج عنوان کرد: امروز دشمن به‌بهانه مبارزه با تروریسم و... به دنبال غارت ثروت و داشته‌های کشورهای اسلامی منطقه و خاورمیانه است و می‌خواهد که اقتصاد جهان اسلام را به هر قیمتی فلج کند.
این عالم اهل‌سنت در پایان خاطرنشان کرد: امروز قرآن، کعبه شریف، مودت و محبت رسول‌اکرم(ص) و آل پیامبر بزرگوار اسلام(ص) مشترکات مسلمانان است و این دین مبین، بر چهار رکن اصلی مشورت، عدالت، مساوات و توسعه پایه‌گذاری شده است.
 
  تفرقه بین مسلمین نتیجه بیتوجهی به دستورات خداوند است
ماموستا ملاقادر قادری نیز در این کنفرانس گفت: برای حفظ و ارتقای وحدت در بین مسلمین باید به اعتقادات دیگر مذاهب اسلامی احترام گذاشت و هرگز اجازه ندهیم که حریم‌ها شکسته شود و خدایی ناکرده به کسی و مذهبی توهین شود و این مهم را رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سفر سال ۸۸ خویش به استان کردستان، به‌صورت صریح تذکر دادند.
این عالم اهل‌سنت یادآور شد: مردم اهل‌سنت با نثار بیش از ۱۶ هزار شهید، وفاداری و روحیه وطن‌پرستی خود را به همگان نشان داده‌اند.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: برگزاری این کنفرانس که اولین دوره آن می‌باشد، می‌تواند خروجی بسیار خوبی برای ۱۶ استان سنی‌نشین کشور داشته باشد.
ماموستا قادری با بیان اینکه باید وحدت به‌معنای واقعی در بین مسلمانان تقویت شود، گفت: زمانی که ما به دستورات خداوند متعال، قرآن کریم و رسول اکرم(ص) بی‌توجه باشیم، نتیجه آن تفرقه و دودستگی بین مسلمین می‌شود.
 
  حاج قاسم جان خود را فدای انسجام و وحدت مسلمین کرد
حسین امیرعبداللهیان هم در این کنفرانس، در سخنانی که به‌صورت ویدئوکنفرانس پخش شد، اظهار کرد: خروجی این کنفرانس می‌تواند زمینه‌ای برای رسیدن سریع‌تر کشورها و ملت‌های مسلمان به وحدت واقعی در برابر استکبار و دشمنان اسلام شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با یادآوری رشادت‌ها و تلاش‌های مجاهدانه شهید حاج قاسم سلیمانی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی جان خود را فدای اقتدار و انسجام مسلمین در برابر جریان تروریسم جهانی کرد.
وی با اشاره به تأکید امامین انقلاب بر وحدت سنی و شیعه، خاطرنشان کرد: دشمنان سالیان متمادی است که با توطئه‌های پیچیده و با استفاده از عوامل مزدور خود، به دنبال توطئه‌افکنی در کشورمان و کشور عراق است؛ ولی تاکنون هیچ‌کدام از این دسیسه‌ها، راه به جایی نبرده است.
وزیر امور خارجه کشور یادآور شد: امروز شبکه‌های ماهواره‌ای دشمن و فضای مجازی تلاش مضاعفی برای ایجاد شبهه در بین مسلمان دارند؛ ولی تاکنون به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند. با این حال باید همواره هوشیار باشیم و دشمن را دست‌کم نگیریم.
 
  کردستان؛ سرزمین فرهنگ و ادب
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان نیز در این اجلاسیه، اظهار کرد: کردستان به‌عنوان سرزمین فرهنگ و ادب شناخته می‌شود و در طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی، شهدای شاخص بسیاری تقدیم این نظام مقدس کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: سنندج به‌عنوان شهر مسجد و مناره، همواره الگوی وحدت و برادری بوده است.
 
  هدف دشمن اجرای پروژه اسلامستیزی در سطح جهان است
ماموستا کلشی‌نژاد امام جمعه اهل‌سنت ارومیه نیز در این کنفرانس، گفت: با آغاز موج اسلام‌گرایی در بین جوانان اروپایی، کشورهای غربی احساس خطر کردند و به‌همین علت، برای جلوگیری از این روند، پروژه اسلام‌هراسی را در جهان به راه انداختند.
این عالم اهل‌سنت تأکید کرد: امروز هدف اصلی و غایی دشمنان به‌ویژه گروهک‌های تروریستی همانند داعش ایجاد پروژه اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در سطح جهان است.
وی در ادامه اظهار کرد: داعش در میان اهل‌سنت تلاش‌های بسیاری را انجام داد که این مذهب را به‌نوعی زیر سؤال ببرد؛ ولی مردم اهل‌سنت پاسخ دندان‌شکنی به این گروهک دادند.
امام جمعه اهل‌سنت ارومیه گفت: اگر بین مسلمان وحدت و برادری حاکم نباشد، تسلط دشمن بر جهان اسلام بسیار راحت صورت می‌گیرد؛ لذا امروز بر همه ما فرض است که این وحدت را با چنگ و دندان حفظ کنیم.
همچنین در این کنفرانس، ماموستا سیدمحمد محمدی امام جمعه شهرستان روانسر، ماموستا سیدمحسن حسینی امام جمعه اهل‌سنت کامیاران، حجت‌الاسلام سعدالاعرجی امام جمعه شیعه اربیل، شیخ بهاءالدین محی‌الدین ‌نقشبندی رئیس طریقت نقشبندینه سلیمانیه عراق، سیداحمد برزنجی مشاور دینی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق و ماموستا رشید شریف جانشین وزیر اوقاف اقلیم کردستان عراق، در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه وحدت اسلامی پرداختند.