printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در آستانه ماه محرم‌الحرام در دیدار رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور
مسجد تراز نظام اسلامی اصلی‌ترین کانون کنشگران حوزوی
باید مسجد بر محور امام جماعت و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی یک مرداد در دیدار رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مسجد پرداخت و گفت: برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم، این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست‌گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.
امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: مساجد باید برطرف کننده مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب‌های اجتماعی باشند و مسجد فعال می‌تواند این آسیب‌ها را به حداقل برساند؛ طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج‌ساله و برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت تهیه شده تا با کمک گرفتن از مساجد این آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد.
وی افزود: تولید اسناد راهبردی و کلان، برنامه پنج‌ساله و نزدیک به ۱۰۰ طرح مهم راهبردی در حوزه انجام شده و الان حوزه از یک نظام طراحی خوبی برخوردار است که البته همه این‌ها قابل نقد، اصلاح و تکمیل است.
امام جمعه قم گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه همه استان‌ها یک برنامه پنج‌ساله استانی دارند و امسال نیز تلاش می‌شود که هر واحد علمی و آموزشی از یک برنامه پنج‌ساله برخوردار و مسیر حرکت آن مشخص باشد.
وی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تاکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند. امام جماعت باید خود را امام محله نیز بداند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کارویژه روحانیت طراحی شده است، گفت: حدود ۵۰ کارویژه روحانیت اولویت‌دار، کارکردهای اصلی و رسالت‌های مهم حوزه است و بر اساس این‌ها، یک آمایشی انجام شده است. بر اساس این طرح آمایش، مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک پنج‌ساله با نهادهای مختلف داریم.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید به سمت مسجد تراز نظام اسلامی حرکت کنیم؛ چراکه محور و کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه، مسجد در تراز با ویژگی‌های که در اسلام آمده، می‌باشد.
آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر، گفت: از هنرهای گوناگونی می‌توان در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی بهره برد. انواع هنر را می‌توان با رعایت همه شئون مسجد، حوزه و روحانیت در جذب نسل جوان و فعال‌سازی آن‌ها و ارتقای کارکرد مسجد به کار گرفت.
گفتنی است، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه کرد.