printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در دیدار شورای هنر و تبلیغ حوزه‌های علمیه عنوان کرد
ضرورت ترجمه و تفسیر قرآن به زبان هنر
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تأکید داشتند، حوزه به هنر توجه داشته باشد و می‌توان در این راستا، از این امر مهم الهام گرفت و نگاه‌های امام راحل، رهبری معظم و مراجع عظام در زمینه هنر گردآوری شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۳‌مرداد در دیدار شورای هنر و تبلیغ حوزه‌های علمیه، گفت: هنر عاشورایی ابعاد و جلوه‌های گوناگون دارد و بخش مهم آن، تجلی هنر در قالب شعر و ادب، خطابه و خطبه می‌باشد که هنرمندان تاریخ به‌واسطه استمداد از هنر، قصه عاشورا را استمرار و پیام‌آوری آن را محقق داشتند.
وی از نکات مهم تجلی عاشورا در تاریخ را، هنر دانست و خاطرنشان ساخت: عاشورا از منظر و منظومه هنری قابل توجه است که در این راستا، انواع هنر این حادثه را به خط اهل‌بیت(ع) متصل کرده و در جهت تبیین معارف دین قرار داده است و به کمک انواع هنر در معماری مقدماتی عاشورا و خلق و پیام‌آوری آن، افزون بر ذخایر ذاتی و معنوی، آرایه‌های هنری بوده که به این قصه جلوه داده است تا در تاریخ ماندگار شود.
عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن بیان نگاه‌ها و انتظارات از حوزه و هنر، ابراز کرد: ما در حوزه، شاهد اقدامات جامعه هنری هستیم که جوان‌های زیادی در هنرآسمانی و معنوی، در جهت خدمت به آرمان‌های انقلاب دارند. مدیریت حوزه در طیف وسیع آن، اهتمامی جدی از سر اعتقاد و باور دارد و همه نهادهای فعال حوزوی را به رسمیت می‌شناسیم و وظیفه خود می‌دانیم، کمک‌حال آنان در انجام فعالیت‌های هنری‌شان باشیم.
وی در ادامه ضمن بیان تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به هنر در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تأکید داشتند، حوزه به هنر توجه داشته باشد؛ لذا باید به این امر و تأکید مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشیم و همچنین می‌توان در این راستا، از این امر مهم الهام گرفت و نگاه‌های امام راحل، رهبری معظم و مراجع عظام در زمینه هنر گردآوری شود.
آیت‌الله اعرافی در بیان اهمیت هنر در تبیین معارف دینی، گفت: هنر برای عمق‌بخشی و گفتمان‌سازی دینی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد و همچنین جهاد تبیین را بدون بهره‌گیری از هنر نمی‌توان عملی کرد و توجه به این امر مهم، برای تبیین ارزش‌های اسلامی و فعال‌سازی جریان‌های انقلاب و حوزه بسیار مهم است.
عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: آن‌گاه که هنر در حوزه مطرح می‌شود، مقصود این است که هنر باید در اشکال و رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه، همراه و راهبری شود و همچنین دایره و خطوط هنر، از لحاظ کمی و کیفی با همین شاخص تبیین معارف دینی در منظومه هنری که در قالب صلح و سازش و ضوابط دینی است، مطرح می‌باشد.
وی گفت: نظام جامع هنر کار خوب و ارزشمندی است و پیوست هنر در مجموعه برنامه‌های حوزه، نیازمند راهبری است که می‌توان با استفاده از رشته‌ها، پایان‌نامه‌ها و مجلات و تدوین متون منابع درسی مواد درسی اندیشه هنری را در آن قرار داد.

 
  هنر در ۱۰۰ سالگی حوزه مورد توجه باشدآیت‌الله اعرافی ابراز کرد: در برنامه صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، برنامه‌های متعدد و آثار قابل توجهی مورد توجه است و در این راستا، نمایشگاه ملی و فراملی برگزار خواهد شد که بخش هنر و شوراهای هنری، می‌توانند نقش مؤثری در آثار و دستاوردهای هنری در یکصدمین سالگرد حوزه علمیه قم داشته باشند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه برای آشنایی جامع حوزویان با شعر و ادب، باید تدبیری شود که در مواد درسی گنجانده شود، تأکید کرد: هنر می‌تواند در زمینه تبیین معارف دینی، نقش مهمی را ایفا کند و باید قرآن را حداقل به ۱۰ زبان هنری ترجمه و تفسیر کنیم که با خواندن آن، تفسیر آن همراه فیلم و تصویر بیان شود و این امر مهمی است که حوزه باید تلاش کنند، قرآن را به زبان هنری تفسیر نماید.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: هنرمندان حوزه باید در امتیازات آموزشی و پژوهشی و طرح هدفمندی معیشت و نخبگان و پشتیبانی حوزه جایگاه تعریف‌شده‌ای داشته باشند و این طرح، با امتیازات آموزشی فعال شده است؛ لذا هنر حوزه را باید به سمت فعالیت‌های منطبق با رسالت‌های حوزه جهت داد.

 
  بهرهگیری از ظرفیتهای رشتههای تخصصی در عرصه هنر حجت‌الاسلام و‌المسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه هم در ادامه این دیدار، گفت: باید در این عرصه از ظرفیت‌های که در رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه وجود دارد، بهره گرفت و ما نزدیک به ۱۰۰۰ رشته و رویکرد داریم که تا حد زیادی از بخش‌های مختلف هنر در آن دیده شده است و امروزه درختواره دانشی برای هنر وجود دارد؛ لذا باید به این نکته مهم توجه شود که ظرفیت علمی و هنری حوزه در قلب حوزه قرار بگیرد.

 
 انتظارات و مطالبههای فراوان از طلبه معاصرمعاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در جهت آشنایی با هنر، دارای ظرفیت و ابزار خوبی برای انتقال پیام اسلام است، ابراز کرد: اولین گام در تجلی هنر در تبیین معارف دینی، ادبیات قوی است که باید به آن توجه داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری با اشاره به جذابیت‌های هنری در هر عرصه‌ای، گفت: در شرایط فعلی و با توجه به انتظارات و مطالبه‌های فراوانی که از طلبه معاصر در جامعه وجود دارد، طلبه باید با اتکا به هنر در انتقال معارف اهل‌بیتی به‌صورت حرکت جهادی در جامعه نقش‌آفرینی کند و این چیزی است که حوزه علمیه دنبال آن است.

 
  بینالمللی و جریانسازی هنر در حوزههای علمیهمسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار، ضمن تأکید بر کار در عرصه هنر، ابراز کرد: باید هنر اسلامی در جامعه و محافل بین‌المللی مطرح شود و ما امروزه، بیش از ۱۰۰۰ حوزه در عرصه بین‌الملل داریم و این مراکز دینی، در جهان اسلام کم‌نظیر و ظرفیت خوبی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه عنوان کرد: در عرصه‌های تحولی حوزه‌های علمیه که قرار است، برای صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه‌های علمیه همایشی برگزار شود، در ادامه آن برنامه‌های خوبی اجرا خواهد شد؛ لذا اعضای شورای هنر حوزه‌های علمیه می‌توانند، در این همایش با ارائه گزارشی همچون کتاب و پنل‌های تخصصی فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند.
وی ابراز کرد: برای بست بین‌المللی و جریان‌سازی در این عرصه در حوزه‌های علمیه، با طراحی نشست‌های بین‌المللی در بعضی از کشورها، می‌توان در این زمینه عرصه هنر حوزه‌های علمیه را قوت بخشید.

 
  هنرهای آوایی در نهمین سوگواره هنرهای آسمانی مورد توجه استحجت‌الاسلام قربانی مدیر هنر و تبلیغ نوین حوزه نیز در این دیدار، به فعالیت‌های شورای هنری اشاره و خاطرنشان کرد: این شورا برنامه‌های متعددی همچون برگزاری جشنواره هنر آسمانی در زمینه هنر تجسمی و هنرهای نمایشی برگزار کرده است و این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت و قصد داریم، در بحث هنرهای نمایشی، طلاب را فعال و گردآوری کنیم و اساتید بزرگی در این عرصه دعوت کرده‌ایم.
مدیر هنر و تبلیغ نوین حوزه در ادامه گفت: ستادهای این دو عرصه، فعالیت‌های خود را در حوزه شعر و داستان آغاز کرده‌اند و در همین راستا، در نهمین جشنواره هنر آسمانی که نزدیک به ۱۶ مجموعه، عضو هیئت امنای آن هستند، برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام قربانی تصریح کرد: هنرهای آوایی در نهمین سوگواره هنر آسمانی در نظر گرفته شده است و این طرح اگر تأیید شود، کار نو و جدیدی خواهد بود.