printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی به همایش ملی «تربیت در نیروهای مسلح»
حرف جهانی دین این است اختلاف را حل کنید نه اینکه مخالف را از پای در بیاورید!
همایش ملی «تربیت در نیروهای مسلح» با پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و با حضور جمعی از مسئولان ملی و فرماندهان نظامی ‌5‌‌ تیر در دانشکده شهید محلاتی قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در پیام تصویری حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی به همایش ملی «تربیت در نیروهای مسلح» آمده است:
مطلبی که در جمع شما بزرگواران طرح می‌‌شود، در دو بخش است: یک بخش مربوط به دستورات بین‌المللی و جهانی اسلام است و یک بخش مربوط به ایران اسلامی است. شما این توان را دارید که هم به جهان پیام بدهید و هم درباره ایران اسلامی اقدامی داشته باشید؛ رازش این است که شما در کنار مأدبه و مائده قرآن کریم نشسته‌اید و قرآن، پیام جهانی است. خطاب قرآن به مردم عرب و عجم به ‌تازی و فارسی نیست. خطاب قرآن، به بشر است: [نذیراً للبشر]1. آن بخشی که مربوط به جهان است این است که ذات اقدس الهی به مردم فرمود: قرآن را بفهمید و عمل کنید تا زنده بشوید: [استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم] 2 یعنی این تمدنی که قرآن آورد، تمدن حیات‌بخش است. انسان یک زندگی گیاهی دارد؛ مثل جوانی که فقط تغذیه می‌شود و تنمیه و بالندگی دارد و یک زندگی حیوانی دارد که بحث‌های عاطفه و تولید مثل و امثال ذلک را شامل می‌‌شود؛ قرآن برای این دو بخش نیامده است. قرآن برای این آمده است که انسان را فرشته کند.
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک
‌برگ توت است که گشتست به‌تدریج اطلس3
اگر جناب حکیم سنایی گفت: شما می‌توانید فرشته بشوید، خود را کوچک فرض نکنید، از همین راه است. حرف سنایی این است که برگ توت یک برگ است؛ ولی وقتی به مدرسه رفت، شاگردی کرد، استاد دید و حرف استاد را گوش داد، می‌شود ابریشم که بهترین و گران‌بهاترین فرش دنیا همین فرش ابریشم است که کارگاه کرم ابریشم آن را تولید می‌‌کند. فرمود: مدرسه برو، درس بخوان؛ همان‌طوری که برگ توت رفت به مدرسه کرم ابریشم و شد ابریشم.
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی‌ آنک
‌برگ توت است که گشتست به‌تدریج اطلس
اطلس یعنی ابریشم؛ وقتی یک برگ زباله‌ای می‌تواند اطلس بشود، چرا انسان فرشته نشود؟! دین آمده که بشر را فرشته کند؛ لذا فرمود: [نذیراً للبشر]، [للعالمین نذیرا]4 و فرمود: [استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم ].
جنگ جهانی اول بی‌ثمر بود، جنگ جهانی دوم بی‌ثمر بود، جنگ نیابتی سوریه و یمن و امثال اینها بی‌ثمر بود، جنگ‌های دیگر بی‌ثمر بودند؛ جنگ، آدم‌کشی است و حیوانیتی بیش نیست! بشر باید این حرف را از شما بزرگواران که شاگردان قرآن هستید، بشنود؛ شما این رسالت را دارید و به‌تعبیر امام راحل(رض) می‌توانید بگویید: ما می‌توانیم! می‌توانیم سازمان ملل را، می‌توانیم شورای بین‌الملل را، می‌توانیم جهان را و جهانی را قرآنی کنیم. دین نیامده که سفره را پررنگ کند، سفره ما _انشاءالله_ پررنگ است و امیدواریم که مشکلات اقتصادی حل بشود و هیچ‌کسی به‌برکت قرآن و عترت، سفره‌اش خالی نباشد؛ اما دین آمده ما را فرشته کند. آن کار را بشر اگر بی‌راهه نرود، خودش می‌تواند[انجام دهد]؛ یعنی اگر اختلاس و نجومی و امثال اینها نباشند، فن اقتصاد و اداره کشور چندان دشوار نیست؛ این اختلاس نمی‌گذارد، این بی‌عرضگی نمی‌گذارد، این نجومی نمی‌گذارد، این سرقت نمی‌گذارد؛ وگرنه هر کشاورزی، هر دامداری، هر صنعت-گری که کار اساسی خود را انجام بدهد، کشور تأمین است.
نباید بیگانه را در بخش اقتصاد راه داد؛ ولی اقتصاد علمی نیست که آسمانی باشد و قرآن به ما یاد بدهد؛ اینکه خدا فرمود: ما چیزهایی به شما یاد می‌دهیم که اصلاً مقدور شما نیست که بفهمید: [و یعلمکم ما لم‌تکونوا تعلمون]،5 این است که می‌گوییم: شما با مردن نمی‌پوسید؛[بلکه] از پوست به در می‌آیید. این حرف در جای دیگر نیست؛ شما ابدی هستید که هستید که هستید! شما مرگ را می‌میرانید، نه مرگ شما را. این مطلبی نیست که شما بدون وحی بفهمید؛ فرمود: [و یعلمکم ما لم‌تکونوا تعلمون]، نه «ما لا تعلمون»! این «کان»ی منفی آن اثر را دارد؛ یعنی مقدور بشر نیست که بفهمد، مرگ را می‌میراند. ماییم که مرگ را زیر پا له می‌کنیم و از مرگ عبور می‌کنیم و به ابد می‌رسیم. در بحبوحه جنگ کربلا سالار شهیدان(ع) فرمود: «صبراً بنی‌الکرام فما الموت إلا قنطرة»؛6 یاران من! یک مقدار صبر کنید. مرگ زیر پای شماست. مرگ پل است. شما روی مرگ راه می‌روید و به ابد می‌رسید. شما از پوست به درمی‌آیید، نه بپوسید. این حرف هیچ‌جا نیست. فقط حرف قرآن است.
تجربه‌ها نشان داد که آدم‌کشی به جایی نمی‌رسد. این منطق را جهانی کنید تا جهان بفهمد، با کشتن به جایی نمی‌رسند، با خونریزی به جایی نمی‌رسند. به ما فرمود: هر‌کس با شما اختلاف دارد، اختلاف را حل کن! نه اینکه مخالف را از پا در‌بیاور: [ادفع بالتی هی أحسن السیئة]؛7 بدی را با نیکی درمان کن. مرض را که با مرض معاجله نمی‌کنند، مرض را با دارو معالجه می‌کنند. این پیام قرآن است. فرمود: شما می‌دانید که بدی یعنی چه و می‌‌دانید بد یعنی چه! مبادا بدی را رها کنید، بد را از پا دربیاورید! در مقابل هر مخالفی سعی کن که خلاف را برداری نه مخالف را؛ [ادفع بالتی هی أحسن السیئة]. این فکر جهانی است[و] مخصوص به ایران نیست. غرب هم باید بداند، اگر بخواهد متمدنانه زندگی کند، باید اختلاف خود را با دیگران حل کند؛ نه اینکه مخالف را تحریم کند، نه اینکه به مخالف فشار بیاورد، نه اینکه مخالف را زیر پای خود له کند؛ شرق هم این‌چنین است؛ فرمود: [ادفع بالتی هی أحسن السیئة].
چهار نکته را قرآن کریم بیان کرد: دو نکته‌اش تقریباً معمولی است؛ اما دو نکته‌اش جهانی است. فرمود: [و یعلمهم الکتاب والحکمة]،8 [و یعلمکم ما لم‌تکونوا تعلمون]، [و علمک ما لم‌تکن تعلم]؛9 به پیغمبر(ص) هم فرمود: ما حرف‌هایی به تو یاد دادیم که در هیچ‌جا ممکن نیست، یاد بگیری. فرمود: با هر کسی اختلاف دارید، سعی کنید، اختلاف را برطرف کنید نه مخالف را از پا در‌بیاورید. اگر این حرف بود، ما طلاقی در جامعه نداشتیم[و] نهاد خانواده ما این‌طور ویران نمی‌شد. دو نفر که باهم اختلاف دارند، اینها اگر بی‌مهری مختصری شنیدند، با مهر و مهربانی آن را به بهترین وجه برطرف کنند؛ فرمود: [فإذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولی حمیم‏]10. اگر خانواده‌ها می‌فهمیدند که اختلاف را باید برطرف کرد، نه طرف را به طلاق وادار کرد، ما این مشکلات را نداشتیم. فرمود: [فإذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولی حمیم]؛ در نهان و نهاد هر کسی ما آن عاطفه را قرار دادیم، حرف تندی شنیدید، فوراً جواب ندهید.
به ما گفتند: اگر جایی رفتی سگ دارد، حمله می‌کند، بنشین؛ چون سگ با نشسته کاری ندارد؛ دین به ما گفته: وقتی عصبانی شدی، اگر ایستاده‌ای بنشین تا سگ تو را نگیرد؛ این سگ نفس است! این حرف‌ها را کجا پیدا می‌کنید؟!
فرمود بدی را با بدی جواب دادن، فحش را با فحش جواب دادن که کار سهلی است. این کار حیوان است، این کار را نکنید. این حرف مربوط به بخش بین‌الملل است که ما که در ایران اسلامی به سر می‌بریم، یکی از اینها هستیم؛ جهان باید بداند که پیام قرآن کریم این است که [استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم]. اگر جهانیان بخواهند خوب زندگی کنند، راهش این است که اگر با کسی اختلاف دارند، اختلاف را دوستانه حل کنند نه مخالف را از پا در‌بیاورند. این حرف در جهان هست، در شرق و غرب هست، در ایران هست، در نهاد خانواده هم هست.
بخش دوم سخن، مربوط به ایران عزیز و اسلامی ماست. درباره نظام اسلامی است که تحت رهبری رهبر است و انقلابی است. این کشور انقلابی سرمایه داده است؛ فرمود: شما که سرمایه دارید، این سرمایه را هدر ندهید. این چند هزار شهید چه روحانی چه غیر روحانی که از پاک‌ترین عزیزان ما بودند که بااخلاص شربت شهادت نوشیدند، اینها سرمایه‌اند[اگر] ما با این سرمایه‌ها نتوانیم، مشکل داخلی‌مان را حل کنیم، بد‌ وضعی است! فرمود: شما سرمایه دارید، شما کار کردید؛[پس] ناامید نباشید. هیچ‌وقت انسان نباید ناامید بشود و بر طبل یأس بکوبد؛ چون سرمایه دارد.
وجود مبارک امام سجاد(ع) سرداران را، نظامیان را، مسئولین را دعا می‌کند؛ دعای خاصی در صحیفه سجادیه هست که مخصوص مرزداران و نظامیان است. عرض می‌کند: خدایا! «و عرفهم ما یجهلون و علمهم ما لا‌یعلمون و بصرهم ما لا یبصرون‏»11؛ خدایا! چه در مسائل نظامی، چه در تدارکات، چه در پیشگیری، چه در دفاع، آنچه که نمی‌دانند، اینها را آگاه کن! به اینها بصیرت عطا کن! معرفت عطا کن! آگاهی عطا کن! ذات اقدس الهی در مقام ذات که ازلی و ابدی است، احدی به او دسترسی ندارد. انبیا و اولیا(ع) همه می‌گویند: «ما عرفناک حق معرفتک‏»؛12 به ذات خدا که حقیقت نامتناهی است کسی دسترسی ندارد، بلکه بشر با فیض خدا، با تجلی خدا، با عنایت خدا کار دارد. امیرالمؤمنین(ع) یک بیان نورانی در نهج‌البلاغه دارد که فرمود: «الحمد‌لله المتجلی لخلقه بخلقه‏»؛13 اینها تجلیات الهی است. تجلی، گاهی عمومی است؛ مثل خلقت و گاهی، خصوصی است که در خطبه دیگر فرمود: «فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان‌یکونوا راوه»؛14 خدا یک تجلی ویژه دارد در قرآن. فرمود: مردم این جلوه‌ها را نمی‌بینند؛ سراسر عالم، طبق آن بیان نورانی که «الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه‏»، آیات الهی‌اند و آیات قرآنی، مطابق این خطبه که فرمود: «فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه»، ‌تجلی خاصی دارند. اینها تجلی خداست؛ فرمود: خدا در آینه قرآن، خودش را نشان داد، کسی که قرآن را باز می‌کند، آینه شفافی است که آن را رو به‌روی خود گذاشته و کلمات الهی را در آن می‌بیند، فیض خدا را در این آینه می‌بیند.
در این تجلیات خدایی، ذات اقدس الهی فرمود: [قاتلوهم یعذبهم الله بأیدیکم]؛15 با دست شما خدا دشمن را مخصوصاً رژیم صهیونیستی را به عذاب الیم گرفتار می‌کند؛ ولی بدانید[که] این فیض خداست. دست الهی را ببینید، قدرت الهی را ببینید؛ فرمود: [فلم تقتلوهم و لکن‌الله قتلهم]16؛ فرمود: این کار، کار خدا بود؛ نه کار شما. جنگ جهانی معنایش این نیست که همه به جان هم بیفتند! اگر همه به جان یک کشور ضعیف بیفتند هم، جنگ جهانی است. این جنگ هشت‌ساله ما جنگ جهانی بود و نظام اسلامی، با دست خالی و با شما عزیزان و برادران، این مشکل را حل کرد؛ پس می‌شود.
فرمود: خودتان را کمتر از فرشته ندانید؛ فرشته اگر گناه نمی‌کند، برای اینکه شهوت و غضب ندارد. شما اگر خودتان را کنترل کردید، از فرشته بالاتر می‌شوید.
 نه فلک راست مسلم نه ملک را حاصل
            آنچه در سر سویدای بنی‌آدم از اوست17
اگر شهیدی، از فرشته بالاتر می‌رود، تعجب نکنید. اگر یک انسان ملکوتی، از فرشته بالاتر می‌رود، تعجب نکنید.
مخالفی که حاضر نیست، اختلاف را از بین ببرد، مخالفی که تمام کوشش او این است که مخالف را از بین ببرد، نه اختلاف را. فرمود: در برابر او شما مردانه مبارزه کنید. این دستورات رسمی است، در بخش دوم فرمود: «ردوا الحجر من حیث جاء»؛18 هر‌جا سنگ آمد، فوراً برگردانید. این بیان نورانی علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است. فرمود: سنگ‌خور نباش! ملت ضعیف، ملت ذلیل و ملت تابع نباش! تا سنگ آمد، برگردان: «ردوا الحجر من حیث جاء»؛ این یک اصل.
اصل دیگر اینکه فرمود: «لا‌یمنع الضیم الذلیل‏»؛19 ستم را جز ملت فرومایه و پست، کسی تحمل نمی‌کند. فرمود: مبادا این را تحمل کنید! این گردن‌فرازی است! آن بخش اول، بخش جهانی است که تمام سعی را می‌کنیم که اختلاف را از بین ببریم، نه با کسی بجنگیم، نه کسی با ما بجنگد. این وظیفه هر انسانی است که دین دستور داده است؛ اما اگر درنده‌هایی خواستند، حمله کنند، فرمود: هیچ ملتی جز ملت فرومایه، ظلم را تحمل نمی‌کند. مبادا پست باشید!
در جبهه‌های جنگ[اگر] انسان بخواهد، بستر پهن کند و بخوابد، این‌طور نباشد. خدا غریق رحمت کند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی را! ما به‌اتفاق هم دعوتی داشتیم در این سپاهی که مربوط به برادران جنوب بود. رفتیم آنجا. ما مکه هم رفتیم، در شب دهم در مشعر روی شن خوابیدیم، آن صحنه را دیدیم. آنجا هم رفتیم در جبهه به اتفاق این بزرگوار روی آن شن‌ها خوابیدیم. برای ما مثل صحنه مشعر بود! پیرمردی بود که مدت‌های مدید در جبهه بود و فداکاری می‌کرد. این پیرمرد مأمور بود، حدود نیم‌ساعت به اذان صبح این جوان‌ها را بیدار کند. اینها وضو می‌گرفتند، نماز شب را می‌خواندند نافله صبح را می‌خواندند، نماز صبح را به جماعت می‌خواندند، زیارت عاشورا را می‌خواندند. خب این سرمایه است. اینها را چه کسی پروراند جز قرآن و اهل‌بیت(ع)! جز دعاهای امام سجاد(ع)! اینها جوان هم بودند؛ حالا اگر یک حاجی، شبی را در شب دهم در مشعر روی شن بخوابد، یک شب است در تمام مدت عمر؛ اما اینها مدت‌ها روی همین شن‌ها می‌خوابیدند! این سرمایه بود. پس می‌شود این کار را کرد و کشور را حفظ کرد. فرمود: «لا‌یمنع الضیم الذلیل‏»؛
 بعد فرمود: در جبهه‌ها باید بخوابید: اما «من‏ نام‏ لم ینم‏ عنه‏»20 -این نامه‌ای است که وجود مبارک حضرت امیر(ع) برای مردم مصر نوشت نه برای مالک- فرمود: مالک اشتر استاندار فداکاری است؛ اما شما بخوابید، غفلت داشته باشید و از اوضاع داخل و خارج بی‌خبر باشید، دشمن که بیدار است، دشمن بیدار، شما هم خواب، خب حمله می‌کند. پس چه کار بکنیم؟ نخوابیم؟ فرمود: بخوابید اما شما در‌حالی‌که روزه دارید، وضو که می‌گیرید، مضمضه می‌کنید، اما آب را فرو نمی‌برید؛ «لا تذوقوا النوم‏ إلا غرارا او مضمضة»؛21، خواب را هم در چشمتان این کار را بکنید. اگر خواب به‌اندازه همین مضمضه کردن باشد، آدم فوراً بیدار می‌شود؛ این فرمایش علی(ع) است.
الآن با توجه به دشمنی این صهیونیست‌ها، این ترورهایی که می‌کنند و آن دشمنانی که داریم، همه عزیزان مخصوصاً شما سرداران، باید خواب سیاسیتان مضمضه باشد و انشاءالله امیدواریم ما نیازی به بخش دوم نداشته باشیم، ولی اگر _خدای ناکرده_ نیازی به بخش دوم داشته باشیم، شب و روز آماده‌ایم و شب و روز باید آماده باشیم! خواب در چشمان در حد مضمضه کردن باشد؛ البته خواب غفلت و خواب سیاسی نه خواب طبیعی؛ خواب طبیعی را انسان می‌تواند داشته باشد.

  نظام اخلاقی نیروهای مسلح تدوین شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در همایش ملی «تربیت در نیروهای مسلح»، با بیان اینکه «فلسفه، فقه و اخلاق» هر کدام به‌عنوان پایه‌های دفاعی اسلام بر اساس منابع دینی قابل بررسی است، اظهار کرد: نیروهای مسلح باید در این سه حوزه ورود کرده و مباحث مرتبط با خود را استخراج کنند.
وی اضافه کرد: در حوزه اخلاق و نظام ارزشی تربیت در عرصه دفاع و جنگ از منظر اسلام، نیازمند مطالعات گسترده‌تری هستیم و نیروهای مسلح انقلاب اسلامی، باید نسبت به این موضوع ورود کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: منابع و متون اولیه دینی اسلام در حوزه اخلاق عمومی آموزه‌های مشخصی را ارائه کرده است و بزرگان دینی نیز، در این حوزه آثار و کتاب‌های مشخصی را پدید آورده‌اند؛ اما در روزگار معاصر، اخلاق متفاوتی مطرح شده که از منظر اسلامی، می‌توانیم به آن بپردازیم؛ اخلاقی که از آن به‌عنوان اخلاق حرفه‌ای یاد می‌شود.
وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای برش تخصصی بر اخلاق عمومی است، عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای این است که در محدوده شغل‌ها، رسالت‌ها و مأموریت‌ها، ویژگی‌های اخلاقی مورد نیاز را بررسی و دنبال کنیم.
آیت‌الله اعرافی از اخلاق پزشکی به‌‌عنوان یکی از اخلاق‌های حرفه‌ای یاد کرد و گفت: هر چند که این نام جدید است؛ اما مضمون آن در تاریخ اسلام وجود دارد و در تاریخ اسلام، آداب تعلیم و تعلم در حوزه‌های مختلف قابل استخراج است.
عضو شواری‌عالی حوزه‌های علمیه اخلاق را مرتبط با قواعد دیگرسازی و تربیت را معطوف به خودسازی دانست و تصریح کرد: در حوزه اخلاق و تربیت حرفه‌ای، ما باید به‌صورت مستمر به دنبال تعالی و ارتقا باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: برخی از عناوینی که در اخلاق عمومی وجود دارد، در اخلاق حرفه‌ای مورد تأکید قرار می‌گیرد یا تضعیف می‌شود؛ شجاعت یک موضوع عمومی است؛ اما در اخلاق حرفه‌ای، نیروهای مسلح از یک جایگاه ویژه برخوردار می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند نظام تربیتی اخلاقی نیروهای مسلح را استخراج و تدوین کنند، باید بدانند که هم باید نظام عام اخلاقی اسلام را مورد پژوهش قرار دهند و هم به نظام‌های تخصصی‌تر ورود کنند.
امام جمعه قم گفت: در نظام دفاعی اسلام، فلسفه‌ها و اهداف متدرج و مقول به تشکیک داریم؛ یک نظامی اولیه است که اهداف مقدماتی را می‌بیند و نظام‌های والاتری داریم که اوج آن این است که یک نظام دفاعی، حاکمیت ارزش‌های الهی، بر جامعه و جهان می‌داند؛ نیروی نظامی اسلام گاهی در یک سطح نازل تنظیم می‌شود که دفاع از جان و مال افراد است؛ اما گاهی این نیرو با عشق به حاکمیت ارزش‌های الهی، در همه نظام‌های سیاسی اجتماعی جهان تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه عنصر کلیدی که به همه اجزا جان می‌دهد، فرماندهی است، عنوان کرد: ویژگی نیروهای مسلح نظام اسلامی این است که از نظر تئوریک، بر پایه فلسفه، فقه و اخلاق اسلامی تشکیل شده است و محور آن فرماندهی الهی است.
آیت‌الله اعرافی بر لزوم شناخت درست از غرب و تمدن غربی، توسط نیروهای مسلح تأکید کرد و گفت: دستاوردهایی در تمدن غربی در زندگی مادی بشر وجود داشته است؛ اما معتقد به آن هستیم که در منظومه فکری غرب، انحراف‌های فکری وجود دارد که برای بشر، آینده متعالی را رقم نمی‌زند و اینکه امروز شاهد جنگ ترکیبی بسیار پیچیده علیه انقلاب اسلامی هستیم، طبیعی است؛ چراکه ریشه در نگرش به تاریخ، جهان و بشریت دارد.
وی از دیدار اخیر خود با پاپ فرانسیس یاد کرد و گفت: 10 چالش در دنیای معاصر را با این شخصیت مطرح و به منشأهای آسیب‌های موجود امروز در دنیای غرب اشاره کردم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه شناخت از ابعاد عمیق انقلاب اسلامی، اولویت دیگری برای نیروهای مسلح است، گفت: در اخلاق حرفه‌ای نیروهای مسلح، باید به دعای بیست‌و‌هفتم صحیفه سجادیه مراجعه کنیم که منظومه‌ای از تفکر دفاعی اسلام در آنجا مورد اشاره قرار گرفته است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه منطق خداخواهی، اخلاص و فراموشی دنیا در روحانیت و نیروهای مسلح باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: امام زین‌العابدین(ع) از خداوند متعال می‌خواهند که نیروهای مسلح به قله‌ای از معنویت برسند که همه دنیا را فراموش کنند.

  ارتقای تربیت در نیروهای مسلح، نیازمند بازشناسی نظامهاست
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این همایش، برجسته‌ترین مؤلفه برتری نیروهای مسلح انقلاب اسلامی بر نیروهای مسلح تمام عالم را، تربیت دینی دانست و با تأکید بر اینکه رفع موانع تربیت، باید در نیروهای مسلح بیشتر مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: بازخوانی نظام‌های نیروهای مسلح و جاری شدن تربیت در سازمان، راهکاری مؤثر است که باید در اولویت قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از نظام‌ها حرکت تربیتی را کند می‌کنند و ما برای اینکه بتوانیم، نظام‌های تربیتی را نهادینه کنیم، باید نسبت به سه گروه روحانیون، فرماندهان و اساتید به‌عنوان عناصر اصلی متمرکز شویم.

  راهبردهای دفاع مقدس برای رفع مشکلات کشور کارآمد است
به گزارش خبرگزاری حوزه، سرلشکر محمد‌حسن باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در این همایش، با بیان اینکه علم بدون تزکیه و تربیت، مانع رشد انسان است، عنوان کرد: اگر در کشور مشکلی وجود دارد، بیش از آنکه به ندانستن و ضعف مدیریت برگردد، به نقصان در تهذیب، تزکیه و ساختن انسان‌های درست‌کار بر‌می‌گردد؛ والّا اگر انسان متعهدی وجود داشته باشد، یاد گرفتن کار درست‌کار سختی نیست.
سرلشکر باقری با تأکید بر اینکه نیروی انسانی بدون قدرت معنوی و روحی لازم، امکان ایستادگی و مقاومت ندارد، گفت: ما باید قدرت خود مقابل آمریکا را از معنویت و مسیر تربیت نیروی انسانی جست‌وجو کنیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با تأکید بر دستیابی به مبانی و اصول تربیت، خاطرنشان کرد: ما نیازمند نظام جامع تربیتی هستیم که همه تنوع نیروی انسانی را در‌برگیرد؛ از جوانان بزرگواری که دو سال از مهم‌ترین سال‌های عمر خود را در نیروهای مسلح طی می‌کنند تا بسیجیان، پایوران و دیگر عناصر نیروهای مسلح که در این نیرو خدمت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه نظام تربیتی نیروهای مسلح، باید به خانواده‌های نیروهای مسلح نیز توجه کند، اظهار کرد: با یک جمعیت بیش از پنج میلیون نفری روبه‌رو هستیم و باید افق‌های خود را با نگاه به این جمعیت برنامه‌ریزی کنیم و بر هر کدام از این اقشار، ویژگی‌های تربیتی مورد نظر را پیش‌بینی کنیم.
سرلشگر باقری با تأکید بر اینکه مربیان باید الگو باشند و با عمل، رفتار و گفتار خود بیشترین تأثیر را بر جان مخاطبان خود بگذارند، عنوان کرد: انسان‌های کارآمد و فهیم باید در درون تشکیلات تربیت شوند و اگر موفق شویم، نظام‌های خود را تربیت‌زا و معنویت‌زا تشکیل دهیم، به تربیت درست انسان‌ها می‌رسیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه گام دوم انقلاب اسلامی، انتظارات بزرگی را از جوانان و نسل پس از انقلاب بیان می‌کند، عنوان کرد: در سرتاسر این بیانیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتظاراتی را بیان کردند که همه تجربه 40 سال حضور و رهبری این عالم بزرگوار است که با جانبازی، در صحنه بودن را نشان داده است و با فرماندهی خود، کشتی انقلاب را در میان امواج خروشان به پیش برده و به امید خدا به‌دست حضرت صاحب‌الزمان(عج) خواهند رساند.
وی از امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده، به‌عنوان دیگر مؤلفه‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نام برد و افزود: البته در شرایط امروز و کارشکنی‌ها و سوء مدیریت‌ها و تهاجم‌های دشمن، مشکلات وجود دارد؛ اما فرمانده انتظار دارد که جوانانی تربیت کنیم که خوش‌بین به آینده باشند و وجدان اخلاقی در آن‌ها رشد کرده باشد و نگاه انقلابی و عمل جهادی بر آن‌ها غلبه داشته باشد.
سرلشگر باقری با اشاره به دستاوردها و کارهای انجام‌شده در حوزه تربیت انقلابی در میان نیروهای مسلح کشور، عنوان کرد: کشور در دفاع مقدس با ارتش بزرگ رژیم بعثی روبه‌رو شد و روحیه یأس و ناامیدی با پیشرفت دشمن در جبهه‌ها ترویج شد و عملیات‌های مختلف نیز به شکست رسید؛ اما از حوالی بهمن و اسفندماه 59، شاهد یک اتفاق متفاوت بودیم که 6 ماه بعد، عملیات شکست حصر آبادان را با موفقیت پشت سرگذاشتیم و در نهایت به عملیات بزرگ فتح خرمشهر رسیدیم.
گفتنی است، رونمایی از ۲۱ کتاب در حوزه «تربیت در نیروهای مسلح» و تقدیر از خانواده شهدای نیروهای مسلح، پیشکسوتان و بازنشستگان و جمعی از شخصیت‌های علمی، از جمله برنامه‌های این همایش بود.
..............................................

   پی نوشتهای پیام آیتاللهالعظمی جوادی آملی
1. سوره مدثر، آیه36؛
 2. سوره انفال, آیه24؛
 3. دیوان سنایی، قصیده90؛
 4. سوره فرقان، آیه 1؛
 5. سوره بقره، آیه151؛
 6. معانی‌الأخبار، ص289؛
 7. سوره مومنون, آیه96؛
 8. سوره بقره، آیه129؛ سوره آل عمران، آیه 164؛ سوره جمعه، آیه 2؛
 9. سوره نساء، آیه113؛
 10. سوره فصلت، آیه 34؛
 11. الصحیفة‌السجادیة، دعای 27؛
 12. بحارالانوار، ج 68، ص23؛
 13. نهج‌البلاغه, خطبه108؛
 14. نهج‌البلاغه، خطبه147؛
 15. سوره توبه، آیه14؛
 16. سوره انفال، آیه17؛
 17. دیوان سعدی، مواعظ، غزل13؛
 18. نهج‌البلاغه، حکمت314؛
 19. نهج‌البلاغه، خطبه29؛
 20. نهج‌البلاغه، نامه62؛
 21. نهج‌البلاغه، نامه11؛