printlogo


printlogo


در همایش بین‌المللی «قدس شریف محور وحدت امت اسلامی» عنوان شد
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت با قرآن است
همایش بین‌المللی «قدس شریف محور وحدت امت اسلامی» با حضور حجج‌اسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اختری رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ، راشدی‌نیا سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران، به‌همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اتحادیه جوانان و نوجوانان مخالف اشغالگری، 6 اردیبهشت در سالن رسول اکرم(ص) تالار رایزن تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری در همایش بین‌المللی«قدس شریف محور وحدت اسلامی» با انتقاد از معیارهای دوگانه غرب در برخورد با قضایای بین‌المللی از جمله قضیه یمن و اوکراین، تأکید کرد: استکبار حقوق ملت‌ها را نادیده می‌گیرد. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از استیلا بر متملکات فلسطین، یهودی‌سازی آن، ممانعت از اهالی قدس برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در مسجدالاقصی، فشار اقتصادی بر ملت فلسطین و...، به‌عنوان نمونه‌هایی از نقض حقوق فلسطینیان یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: فلسطین سرزمین مقدس همه ادیان الهی است و بر اساس آیات قرآن، سرزمین مقدسی است. معتقدیم که قدس محور و مرکزیت جهان اسلام است و نباید نسبت به هتک حرمت به آن بی‌تفاوت بود؛ اما از سویی توجه به این محور اصلی، نباید ما را از دیگر محورها یعنی یمن، بحرین و... غافل کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: امروز مقاومت زنده است و شاهد فروپاشی رژیم صهیونیستی از داخل و خارج هستیم.
وی با انتقاد از کشورهایی که به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند، تأکید کرد: این کشورها لکه ننگی در بین کشورهای اسلامی هستند و گویی سفارش‌های قرآن کریم را فراموش کرده‌اند. ما انواع هتک حرمت و عادی‌سازی را محکوم و به این کشورها توصیه می‌کنیم، به آغوش ملت‌های خود باز گردند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری اظهار کرد: قدس روز همبستگی بین ملت‌های مسلمان و مقابله با متجاوزان به مسجدالاقصی است و باید تلاش کنیم، این همبستگی کلیه ملت‌های مسلمان را در بر گیرد. ما باید امت اسلامی را به تلاش برای حفظ وحدت و هم‌بستگی و نفی هرگونه تفرقه فراخوانیم و همه را به تحکیم وحدت برای محقق شدن آرمان اتحادیه کشورهای اسلامی و تمدن نوین اسلامی دعوت کنیم.
 
  پارلمانها و دانشگاههای اسلامی برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدحسن اختری نیز در این همایش، اظهار کرد: به‌گفته امام راحل(قد) و مقام معظم رهبری، اساساً برنامه‌های متعددی از سوی استکبار جهانی برای کشورهای منطقه از جمله فلسطین برنامه‌ریزی شده بود که یکی از این برنامه‌ها، از محو کردن این کشورها از نقشه و فراموش کردن آن بوده است.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اضافه کرد: اقدام تاریخی حضرت امام(قد) و ندای رحمانی ایشان یکباره همه این مسائل را دگرگون کرد و مسئله فلسطین در صحنه تغییر پیدا کرد؛ در واقع باید گفت که اقدام امام راحل(قد) باعث شد که فلسطین و قدس شریف واقعاً جهانی شود و یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای اسلامی به‌شمار رود.
وی تصریح کرد: امام(قد) همواره تأکید داشتند که هیچ کس نمی‌تواند بر سر قضیه فلسطین معامله کند و همین مسئله، باعث شد تا امروز شاهد جهانی شدن آن باشیم.
رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با بیان اینکه امروز آزادگان جهان با ما همفکر هستند و ما مسلمانان ظرفیت‌های بسیار بزرگی داریم، تصریح کرد: امروز قدس واقعاً محور وحدت است، ما در گذشته هیچگاه شاهد چنین هماهنگی و یکپارچگی بین کشورهای اسلامی در مقابل مظلومیت فلسطین نبوده‌ایم. سالیان سال بسیاری از گروهای فلسطینی، فعالیت‌های فراوانی در جهت آزاد‌سازی آن داشتند؛ اما به‌دلیل اینکه اتحاد و همدلی پشتوانه آن نبود، در این امر پیشرفتی حاصل نشد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین اختری اذعان کرد: اکنون چند کشور اسلامی پشتیبان فلسطین هستند و حتی بسیاری از مردم آمریکا و غرب، از فلسطینیان حمایت می‌کنند و علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات به‌پا می‌کنند.
رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، به بیان راهکارهایی که می‌توان برای مقابله با رژیم صهیونیستی انجام داد، پرداخت و گفت: انعکاس رسانه‌ای خوب مبارازت فلسطین و مظلومیت آنها از جمله این راهکارهاست؛ باید گفت هنوز رسانه‌های صهیونیستی و امپریالسیم رسانه‌ای تلاش می‌کنند، قضایای فلسطین را وارونه جلوه دهند و مظلومیت را برای صهیونیست‌ها قرار دهند؛ بنابراین علما و نخبگان می‌توانند، از این فرصت استفاده کنند و با انعکاس رسانه‌ای خوب، اخبار صحیح را به گوش اذهان عمومی برسانند.
وی ادامه داد: باید پارلمان‌ها و دانشگاه‌های اسلامی برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند و حقایق را بازگو کنند.
 
  رژیم صهیونیستی بیم تکرار دوباره نبرد سیف القدس را دارد
خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران هم در این همایش، اظهار کرد: امروز قدس، به کانون درگیری و حربه‎های صهیونیست‌ها تبدیل شده است و این جنایت‌کاران کل امت اسلام را هدف قرار داده‌اند؛ بنابراین مسلمانان باید در مقابل این حربه‌ها متحد عمل کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته سال مهمی برای فلسطین و جهان اسلام و عرصه رویارویی دو جریان متناقص بود، تصریح کرد: سال گذشته سال مقابله با یهودی‌سازی بود و فلسطینیان در مسیر مبارزات خود مفهوم پایداری و خیزش‌های مقاومت را تثبیت کردند و در مقابل رژیم صهیونیستی فعالیت خود را افزایش دادند و دستاورد‌های زیادی را محقق ساختند.
نماینده جنبش حماس در تهران در همین خصوص ادامه داد: امسال ما شاهد بودیم که نمازگزاران فلسطینی به دفاع از مسجدالاقصی برخاسته‌اند و جانانه از آن دفاع می‌کنند. در واقع ملت فلسطین در یک مسیر موازی و مخالف خط اشغالگران توانسته‌اند، رخداد‌های بی‌نظیری را رقم بزنند که بسیار بیشتر از دستاوردهای صهیونیست‌ها اهمیت دارد.
خالد قدومی تصریح کرد: امروز دشمن بیم دارد تا نبرد سیف‌القدس دوباره تکرار شود و امروزه امت اسلام، در برابر تصویر درخشان قهرمانی ملت فلسطین قرار دارد.
گفتنی است، در حاشیه این همایش، با اهدای لوحی، از تلاش‌های صلاح الزواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران قدردانی و نیز کتاب «بحر تا نهر» رونمایی شد.