مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر وجود ظرفیتها و فرصتهای حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، عنوان کرد: در این مرکز دهها ظرفیت وجود دارد که میبایست نخبگان و کانونهای نخبگانی به سمت آنها رفته و از آنها بهرهگیری نمایند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، 8 اردیبهشت در نشست صمیمانه با نخبگان جوان و استعدادهای برتر حوزه، گفت: اگر خطا و اشتباهی در کار نخبگان باشد، عقاب و پیامدهای آن هم، نسبت به خطاهای سایر افراد جامعه دوچندان است.
وی اخلاق فرزانگی را از لوازم نخبگی دانست و گفت: این موضوع فصل مهمی است که باید از سوی نخبگان مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه اگر کسی بخواهد به وظایفی که از سوی خداوند به او واگذار شده است، جامه عمل بپوشاند، باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهد.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: نخبه، هم پیشاهنگ و هم نقاد است؛ فرد فرزانه در عین حال که نقاد است، متواضع، فعال، پرکار و جهادی میباشد.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه، بیان کرد: طبعاً همه ما و نهادهایی که دارای امکاناتی هستند، وظیفه ریلگذاری برای اثربخشی نخبگان را برعهده داریم؛ اما همه این حمایتها و ریلگذاریها، تنها معداتی برای ظهور و بروز نخبگان هستند و وظیفه اصلی بر عهده خود این عزیزان است تا رسم فرزانگی را در وجود خود رشد دهند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی در حوزه، جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده است، اظهار کرد: تلاش ما این است که با بهرهگیری از اندیشههای امامین انقلاب رویکرد نظاممند، جامع و راهبردی داشته باشیم.
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر لزوم توجه به میراث گرانبهای حوزه، عنوان کرد: وسواس در مراقبت از این میراث و در عین حال نوآوری و نواندیشی در حوزههای علمیه، از لوازم امروز این نهاد علمی و فرهنگی است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: مردمی و انقلابی بودن حوزههای علمیه در طول تاریخ، همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده و هست؛ خروجیمحور بودن حوزه و رویکرد جهانی و بینالمللی داشتن نیز، از دیگر اصول حوزه پویا و فعال است.
وی ادامه داد: نخبهگرایی و اعتماد به میدان و اقشار پیشگامی که کمتر درگیر حواشی و امور دست و پاگیر هستند، از دیگر راهبردهای محوری در حوزههای علمیه میباشد.
عضو شورایعالی حوزه، وجود زیرساختهای مناسب برای حضور حوزه در عرصههای مختلف را، از مسائل مهم امروز حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طراحی اسناد و در برنامه پنجساله حوزه حدود ۲۰۰ برنامه تحولی وجود دارد که بخش مهمی از آنها معطوف به زیرساختهای حضور در صحنه میباشند.
آیتالله اعرافی بیان کرد: ظرفیت سنتی حوزه در عین حفظ آن، باید به سمت رویکردهای جدید امتداد یابد؛ راهاندازی دفتر فقه معاصر، یکی از حرکتهای عملی در این راستاست.
وی ضمن تأکید بر لزوم نقدپذیری مدیران حوزوی، افزود: ما میبایست از نقد و انتقادات استقبال نماییم تا بتوانیم در انجام مسئولیتها موفقتر عمل کنیم.
عضو شورایعالی حوزه اظهار کرد: اجتهاد عمیق حوزوی باید بیاید و در خدمت فلسفههای مضاف قرار گیرد؛ باید سنت تدریس درس خارج در مباحث غیر از فقه و اصول هم نهادینه شوند.
وی گفت: بهزودی و پس از ۴ سال تلاش، نسخه نهایی طرح آمایش ظرفیتهای حوزه منتشر خواهد شد؛ این موضوع به کارهای متنوع حوزویان انسجام خواهد بخشید.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر برنامههای مشترک حوزه با دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور، عنوان کرد: در این زمینه و در نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش، اجرا و عمل هم آغاز شده است.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: در عرصه بینالملل تعاملات خوبی در سطوح بالا بین حوزه علمیه قم، با نهادهای علمی و دینی دنیا ایجاد شده است.
مدیر حوزههای علمیه، خروجی شایسته برای تلاشهای نخبگان حوزه را در عرصههای کلان نظام و جامعه اسلامی دانست و گفت: نخبگان، ممتازان و اساتید جوان ما باید به آفاق بلندی بیندیشند و در عین حال از بنیانهای علمی قوی حوزوی غافل نشوند.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: ما باید خروجی کار خود را در جامعه ببینیم؛ نباید در پرداختن به جامعه نخبگانی غوطهور شده و از توده مردم و دغدغههای آنان غافل شویم.
وی با اشاره به تعریف علمی ممتاز و نخبه، افزود: این لفظ شامل فرد یا افرادی است که تلاش و استعداد بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.
عضو شورایعالی حوزه بیان کرد: در طرح کمکهزینه هدفمند حوزههای علمیه، چهار دسته از حوزویان شامل: طلاب متأهل در حال طی کردن کمتر از ۱۸ سال تحصیل در حوزه، اساتید، مبلغان و محققان مورد حمایت واقع میشوند؛ این طرح آغاز شده است و با قوت پیش میرود.
وی با بیان اینکه در بخش تولید محتوا برای فضای مجازی، حمایتهایی را در نظر گرفتهایم که امسال اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: راهاندازی مرکز رشد حوزه، یکی دیگر از اقداماتی است که نیازمند مشارکت نخبگان حوزوی میباشد.
وی با تأکید بر وجود ظرفیتها و فرصتهای حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، عنوان کرد: در این مرکز دهها ظرفیت وجود دارد که میبایست نخبگان و کانونهای نخبگانی به سمت آنها رفته و از آنها بهرهگیری نمایند.
آیتالله اعرافی در پایان گفت: تا ۱۰۰ شاخص مختلف را برای گنجاندن در نظام کمکهزینههای هدفمند میتوانیم، به مرکز خدمات حوزههای علمیه ارائه دهیم تا این حمایتها بهشکل دقیقتری انجام گیرند.
شناسایی بیش از 3هزار نفر استعداد برتر در حوزههای علمیهحجتالاسلام والمسلمین عماد رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از قلمروهای اجرایی این مرکز، شناسایی نخبگان و تکریم مفاخر حوزوی است، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 3هزار نفر استعداد برتر در حوزههای علمیه مورد شناسایی واقع شدهاند؛ در بخش برگزیدگان که شامل افراد فعال بالای ۴۰ سال در عرصههای تحصیل، تدریس و مدیریت است نیز، افراد زیادی شناسایی شدهاند که در سال جاری مورد تکریم واقع خواهند شد.
وی ورود جدی و انگیزهمند معاونتهای مختلف و دستگاههای پیشران در افزایش انگیزه نخبگان را امری لازم دانست و گفت: خوشبختانه امروز برای ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامههای منسجم، آمادگی معاونتهای مختلف حوزه وجود دارد.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه تصریح کرد: شناسایی رویدادهای نخبگانی، یکی دیگر از قلمروهای فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه است.
وی با اشاره به لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای جامعه نخبگانی در حل مسائل روز جامعه اسلامی، افزود: در این زمینه فعالیتهایی انجام گرفته است؛ اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم؛ خوشبختانه از سوی مراکزی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دفتر تدوین متون درسی حوزه، همکاریهایی را شاهد بودهایم و زمینههایی نیز در عرصههای بینالملل و رسانه برای استفاده از ظرفیت نخبگان حوزوی ایجاد شده است.
اسناد و آییننامههای امور نخبگان حوزه نیازمند بازنگری هستندحجتالاسلام بهاری مدیر دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه هم در این نشست، با اشاره به رویکرد مسئلهمحوری این جلسه، گفت: ما تابهحال اسنادی را که در امور نخبگان تنظیم شده، جهت اثرگذاری بهشکل نمایشگاهی در معرض دید مسئولان حوزه تنظیم نمودهایم.
حجتالاسلام بهاری خاطرنشان کرد: نزدیک به یک دهه از تنظیم آییننامهها و اسناد بالادستی مرتبط با امور نخبگان حوزه میگذرد و این اسناد، نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.
وی داشتن رویکرد حمایتی نسبت به تولید علوم اسلامی را، از الزامات بنیاد ملی نخبگان کشور دانست و گفت: میبایست برای انگیزهبخشی به نخبگان این عرصه، استعدادهای برتر در تولید علوم اسلامی نیز، مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان کشور قرار گیرند.
در امور نخبگان باید از مرحله شناسایی به مرحله حمایت وارد شویممجتبی رستمیکیا سرپرست دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه هم در این نشست، گفت: اگر بخواهیم حمایت خوبی از نخبگان داشته باشیم، باید به سمت فعالیتمحوری و اثربخشی فعالیتهای نخبگان برویم.
وی با اشاره به حمایت مرکز خدمات از نخبگان حوزوی، افزود: در دهه گذشته مسئله امور نخبگان در حوزههای علمیه، بیشتر معطوف به شناسایی آنان بوده است و از این به بعد، میطلبد که برنامههای حمایتی مشخص و گرهگشایی در این راستا تدوین شود.
نخبگان حوزوی باید با دغدغه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی رشد یابندحجتالاسلام رضازاده مدیر مؤسسه علمی، فرهنگی و جهادی انصارالمهدی(عج) هم در این نشست، گفت: باید حمایتهای حوزه از نخبگان به سمتی برود که اهداف انقلاب اسلامی را دنبال نمایند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ذات خود یک واقعه تحولآفرین است و حوزه علمیه بهعنوان خاستگاه این انقلاب، میبایست نگاه تحولی داشته باشد، گفت: این نخبگان هستند که میتوانند، بار جریان تحول در حوزه را به دوش بکشند.
جای درسنامه انقلاب اسلامی در میان منابع درسی حوزه خالی استحجتالاسلام گرامیپور مدیر مؤسسه مطالعات انقلاب اسلامی نیز در این نشست، با بیان اینکه این مؤسسه اقدام به تولید و نشر پایاننامههای مرتبط با شخصیت و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی نموده است، گفت: درسنامه انقلاب اسلامی از منابعی است که جای خالی آن در میان متون درسی حوزه محسوس است.
حمایتها باید به فضای ایدهپردازی نیز سرایت کندحجتالاسلام مهریزی مدیر بنیاد بینالمللی مطالعات راهبردی، آیندهپژوهی و تمدنی امین هم در این نشست، گفت: ما در این بنیاد به دنبال شناسایی و رفع کمبودهای نظری در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و تحقق الگوی اندیشکده بومی اسلامی هستیم.
وی با اشاره به راهاندازی دو سایت از سوی بنیاد بینالمللی مطالعات راهبردی، آیندهپژوهی و تمدنی امین، افزود: ایجاد دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی در معاونت پژوهش حوزه، امری بسیار مبارک بوده که لازم است، فعالیتهای آن به فضای ایدهپردازی نیز سرایت نماید.
تحول بهوسیله جوانان نخبه و کاردان شروع میشودحجتالاسلام علی محمدی رئیس مؤسسه معنا نیز در این نشست گفت: یکی از مسائل تحولی که باید در حوزه به وقوع بپیوندد، پرداختن به تمهیداتی برای به ثمر رسیدن تلاشهای علمی نخبگان و اساتید است.
وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز سازوکار مناسبی در چگونگی مواجهه با گروههای خودجوش نخبگانی و حمایت از آنها در حوزههای علمیه نداریم.
وی با تأکید بر اهمیت به رسمیت شناختن جریان اصلی حوزه، افزود: تحول در حوزههای علمیه از جوانان نخبه و کاردان آن شروع میشود؛ نباید توقع داشته باشیم، این تحول و چرخش از سوی بزرگان باشد.