printlogo


printlogo


گفت‌وگو با مسئول دفتر امور اجتماعی- سیاسی حوزه‌های علمیه
جهاد تبیین چیست و حوزه علمیه در این خصوص چه کرده است؟
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، با اشاره به اهمیت و ضرورت مسئله جهاد تبیین بر لزوم افزایش ظرفیت‌های این عرصه برای تبیین‌گری ماهیت اسلام و انقلاب اسلامی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت مسئله جهاد تبیین و لزوم پیگیری آن در حوزه‌های علمیه کشور، به ریشه‌های دینی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این شعار آرزوی خارج از واقعیت نیست؛ زیرا اولاً دین ما جهانی است و دوم اینکه حضرت امام خمینی(قد) فرمودند: ما انقلابمان را به جهان صادر می‌کنیم. انقلاب اسلامی ایران بر اساس نظر و دیدگاه امامین انقلاب بر چنین رسمی استوار است. ولی وقتی دشمنان اسلام و دول استعماگر مشاهده می‌کنند که انقلاب اسلامی جایگاه خود را بیش از پیش پیدا می‌کند و کشورهای منطقه و مسلمان مثل عراق، یمن، سوریه و... را بیدار و از زیر سلطه دشمنان بیرون می‌کشد. طبعاً دشمنان تلاش کردند که این جریان را قطع کنند؛ ولی هیچ‌کدام از این تلاش‌ها، نتوانست انقلاب را به زانو در بیاورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه آخرین تیر دشمن جنگ شناختی و رسانه‌ای است و تلاش می‌کنند شناخت جامعه و تحلیل جامعه ایرانی را از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تغییر دهند، گفت: در این زمینه، باید حقایق را برای مردم تببیین کرد و به‌همین جهت است که این تبیین را جهاد قلمداد می‌کنند.

  جایگاه اثرگذاری جهاد تبیین
مسئول دفتر امور اجتماعی  سیاسی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: اگر قرار است تهاجم دشمن را خنثی کنیم که این خنثی‌سازی در چند وجه انجام می‌شود؛ نخست باید این مسیر را بشناسیم و خود را برای دفع این خطرات آماده کنیم. دشمنان نیز در این جنگ یا خود به‌شکل مستقیم وارد عمل می‌شوند و یا دیگران را تحریک می‌کنند. شهادت شهید سلیمانی، نمونه‌ای از حضور عملی دشمنان است و شهادت دو طلبه مظلوم ما در حرم مطهر رضوی نیز، نمونه‌ای از تحریکات دشمن است. حال چرا دشمنان ما این جنایت را مرتکب شدند و دو طلبه‌ای را که کارهای جهادی و خدماتی به جامعه انجام می‌دادند، شهید کردند؛ چون به خطرات این طلاب جهادی برای خود واقف هستند.
وی گفت: به‌طور کلی جهاد تبیین برای دشمنان ما خطرآفرین است؛ زیرا توطئه‌های آنها را نقش برآب می‌کند و در این موارد است که دشمن مجبور به حذف فیزیکی است.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد: سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که مگر شهید مطهری در اول انقلاب برای دشمنان ما خطر نظامی داشت؟ خیر! قطعاً مهمترین خطر ایشان خطر تبیینی بود. ایشان از بزرگترین دشمنان استعمار جهانی بود. شهید بهشتی و سایر بزرگان ما خطر بزرگی برای استعمار جهانی بودند؛ زیرا کار آنها تبیین بود؛ تبیین این بزرگان در جامعه روحیه‌بخش و امیدافزا و دشمن‌شکن بود. آنها بودند که دسیسه‌های دشمنان را از بین می‌بردند.

   حوزههای علمیه و جهاد تبیین
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در این راستا و با درک این اهمیت ویژه بود که مرکز مدیریت حوزه، همه معاونت‌ها و از جمله دفتر اجتماعی سیاسی باید وارد کار می‌شد. دفتر اجتماعی سیاسی نیز، در این زمینه فعالیت‌هایی را دنبال کرد.
وی افزود: اولین کاری که در این زمینه انجام شد، تشکیل شورای جهاد تبیین به دستور آیت‌الله اعرافی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور بود که مسئولیت این شورا به دفتر واگذار شد.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در همین راستا در دفتر اجتماعی سیاسی حوزه، طرح جامع جهاد تبیین را با هم‌اندیشی و خرد جمعی تهیه و ابلاغ کردیم. در این طرح موضوعاتی که باید در دستور کار روحانیون و مبلغان قرار گیرد، فهرست‌بندی کردیم که بیست موضوع کلان، انتخاب و در اختیار مبلغان، طلاب، اساتید و مدیران قرار گرفت.
وی گفت: در همین راستا به تمام مدیران حوزه ابلاغ شد که شورای جهاد تبیین را با عضویت نهادهای حوزوی استان تشکیل دهند. اعزام اساتید حوزه به مدارس کشور در راستای آشنا نمودن طلاب با اصول جهاد تبیین و ضرورت این مسئله، ایجاد کمیسیون اجتماعی سیاسی در درون مرکز مدیریت حوزه برای همسو‌سازی جریانات فعال در این عرصه، از جمله فعالیت‌های این دفتر بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با ذکر این مطلب که دستاوردهای نظام اسلامی که در دو سه سال اخیر بیشتر روی آن کار شده بود، به‌روزرسانی شده و در اختیار مراکز قرار گرفت، گفت: ما در جریان قیام‌های ۵۴ و ۵۵ و ۵۶ در میدان بودیم؛ ولی هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که اگر پیروز شویم، چنین دستاوردهایی داشته باشیم.
این استاد حوزه علمیه، یادآور شد: مقایسه موفقیت انقلاب اسلامی با سایر نهضت‌ها و کشورهای دیگر اعم از اسلامی و غیراسلامی بسیار جالب توجه است؛ مقایسه انقلاب‌های جهان معاصر، مثل انقلاب کمونیستی شوروی در ۱۹۱۷ و انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی و انقلاب بزرگ چین با انقلاب اسلامی، نتایج جالب توجهی را به دنبال دارد و قطعاً اگر به‌شکل کاملاً واقعی به شرح این مسئله بپردازیم، متوجه تفاوت‌ها خواهیم شد.
وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه، توسعه فرهنگ و روح دین در تمام ارکان جامعه است. در یکی از دانشگاه‌های عربستان سعودی از من خواستند که گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در ایران ارائه دهم که در آنجا به ۱۰نوع کار قرآنی که نظام اسلامی انجام داده است، اشاره کردم که برای آنها اعجاب‌آور بود؛ زیرا آنها گمان می‌کنند که قرآن ما با قرآن اصیل متفاوت است. متأسفانه در این حوزه تبیینی در کشورهای اسلامی کار زیادی نکرده‌ایم. در این زمینه باید مصاحبه‌هایی با مراکز و شخصیت‌های مطلع در شئون قرآنی انجام شود و این دستاوردها را به جهان اسلام بیان کنیم.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه اظهار کرد: لازم است که ماهیت خون‌خوار و جنایت‌کارانه آمریکا به جامعه ایران و جهان اسلام معرفی شود تا امت اسلامی فکر نکنند که لبخند‌های مصنوعی که آنها می‌زنند تا خود را انسان‌هایی مهربان و خدوم معرفی کنند، واقعی است. در همین راستا در یک کار پژوهشی تاریخچه عملکرد دولت آمریکا از زمان ورود به ایران را بررسی کردیم و ۷۰جنایت بزرگ را از پرونده آمریکایی‌ها در ایران جمع‌آوری کردیم و در اختیار اساتید، طلاب و مدیران استان‌ها قرار دادیم.
وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر، تبیین خدمات گسترده و دستاوردهای جامعه روحانیت در جامعه است. این جامعه شامل طلاب، اساتید، خطبا، ائمه جمعه و جماعات، اساتید، مبلغان و... است.

   پروژههای مختلف جهاد تبیین در دفتر اجتماعی سیاسی حوزه
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: به‌طور خلاصه اگر بخواهیم، به ۲۰ عنوان از فعالیت‌های مرتبط به جهاد تبیین در این دفتر اشاره کنیم، باید موارد زیر را شمارش نمود. نخست آموزه‌های سیاسی و انقلابی اسلام شامل، ضرورت اقامه حکومت اسلامی، ولایت پیامبر و ائمه(ع)، ضوابط صلح‌های پیامبر(ص) و قاعده نفی سلطه کفار.
وی گفت: بخش دوم شامل مفاسد و جرائم رژیم طاغوت و ضرورت انقلاب اسلامی بود که شامل زیر موضوعاتی چون؛ ذلت پادشاهان ایرانی در برابر دول غربی، استبداد داخلی، فساد اخلاقی، جنایات ساواک، دین‌ستیزی، فساد مالی و اخلاقی دربار، قراردادهای استعماری، فقر طبقات محروم، عقب‌ماندگی صنعتی و اقتصادی، کم‌سوادی و تعداد دانشگاه‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: بخش سوم شامل؛ حوادث و تحولات مهم تاریخچه انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های مؤمنان مبارز است که شامل زیر موضوعاتی چون؛ نهضت‌های اسلامی گذشته ایران، مجاهدت‌های مبارزان دهه‌های قبل از انقلاب، شخصیت‌های دینی مبارز، زندانی و شهید قبل از انقلاب و مبارزات فداکارانه ملت در سال ۵6 و ۵7 هستند.
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه گفت: چهارم، دستاوردها و پیشرفت علمی و عملی انقلاب اسلامی است که شامل زیر موضوعاتی چون؛ حاکمیت دین، استقلال کشور، آزادی و مردم‌سالاری در پرتو دین، رفاه عمومی مانند: آب، برق، تلفن، گاز، راه‌سازی، کمیته امداد، گسترش سواد، رشد آموزش و پرورش، گسترش دستگاه‌ها، تولید دانش صنایع نظامی و پزشکی، نانولوژی، انرژی هسته‌ای و اقتدار و عزت جهانی است.
این استاد حوزه علمیه، پنجمین عرصه جهاد تبیین را در حوزه خدمات و نقش روحانیت ذکر کرد و افزود: در این زمینه، مسائلی چون؛ رهبری انقلاب تا وصول به هدف، مدیریت دینی نظام در ۴۰ سال، تأسیس و مشارکت در تأسیس نهادهای انقلاب و نظام، اقامه نماز جمعه‌ها، حضور در دفاع مقدس، حضور در حوادث سیل و کرونا، ترویج اخلاق و مدیریت مراکز خیریه مد نظر بوده است.
وی اظهار کرد: ولایت فقیه موضوع بعدی بود که این دفتر در خصوص آن، فعالیت‌های گسترده‌ای در دست داشته و دارد که شامل زیرموضوعاتی چون؛ مبانی دینی، کارآمدی، ابعاد شخصیتی امام خمینی(قد) و امام خامنه‌ای، استبداد دینی، حوزه اختیارات، شبهات و مقایسه نظام ولایت فقیه با دیگر نظام‌های حکومتی است.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه، مقاومت منطقه و مدافعان حرم را هفتمین بخش از فعالیت‌های تبیین‌گری این دفتر ذکر کرد و گفت: در این بخش به موضوعاتی همانند مقاومت رمز پیروزی، پیامدهای تسلیم، خطر گسترش نفوذ صهیونیسم در جهان اسلام، نقش حزب‌الله، خطر جهانی داعش، نقش نیروی قدس، ضرورت حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و صدور انقلاب، پرداخته شده و می‌شود.
وی گفت: ارتباط با آمریکا موضوع دیگری بود که در این عرصه، باید فعالیت کرد که شامل: پرونده جرائم ۱۷۰ ساله آمریکا در ایران، جنایات آمریکا در کشورهای جهان، اسناد لانه جاسوسی، عدم صداقت آمریکا، جلوه‌های قساوت و خون‌خواری آمریکا و تحلیل انگیزه‌ها و دلایل جریان‌ سازش است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی برجام را موضوع دیگر این دفتر عنوان کرد و افزود: موضوعات این بخش شامل: اصول و محتوای برجام، موضوعات مورد اختلاف، اهداف غرب از برجام، خواسته‌های رهبری، تحلیل مواضع جناح اصلاح‌طلبان و بررسی آخرین وضعیت برجام است.
وی تورم و معیشت را موضوع دیگر این حوزه دانست و گفت: گزارشی از تورم در ایران قبل از انقلاب و دیگر کشورها، تحلیل عوامل تورم و گرانی، موفقیت‌های جمهوری اسلامی در کنترل تورم، نقش سیاه‌نمایی رسانه‌های دشمن، مقایسه وضعیت معیشت فعلی ایران با گذشته و دیگر کشورها، از جمله زیرموضوعات این حوزه هستند.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه بیان کرد: عدالت اجتماعی با زیرموضوعاتی چون: شاخص‌های عدالت از نگاه قرآن و احادیث، سیره عدالت پیامبر(ص) و ائمه(ع)، جایگاه عدالت در نظام اندیشه قرآنی و اسلامی، موفقیت‌های نظام در تحقق عدالت، کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌های موجود، ریشه بی‌عدالتی‌ها و راه‌هکارهای تحقق عدالت کامل است.
وی بیان کرد: فتنه‌ها و بصیرت، دیگر موضوع مهم این دفتر است که شامل زیرموضوعات، آموزه‌های بصیرت در قرآن و احادیث، اهمیت بصیرت و خطرات فقدان آن، مردان بصیرت صدر اسلام، مفهوم فتنه در قرآن و احادیث، گروه‌های فتنه صدر اسلام، فتنه‌های ۴ دهه انقلاب، فتنه امروز و فردا و رسالت حوزویان در بصیرت‌افزایی و فتنه‌زدایی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: دفاع مقدس زمینه دیگری در عرصه جهاد تبیین است که در این دفتر به موضوعاتی چون: زمینه‌ها و انگیزه‌های صدام برای حمله، گستره پشتیبانی ده‌ها دولت غربی و عربی و اهداف آنان از صدام، وضعیت امکانات محدود نظامی ایران، گزارش مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها، ابتکارات رزمندگان، تولد بسیج، سنگینی حملات و خسارات، رموز موفقیت ایران و تحلیل بررسی قطعنامه می‌پردازد.
وی گفت: چهاردهمین حوزه جهاد تبیین به مسئله آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد که شامل زیرموضوعاتی چون: توطئه استعمار و خطرات آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، فساد جنسی، خشونت، بحران جمعیت، طلاق، سبک زندگی غربی، ضعف باورهای ایمانی، سرقت، اختلاس، فقر، رشوه، بیکاری و اشرافی‌گری مدیران و روحانیت است.
این استاد حوزه علمیه افزود: بحران‌های اجتماعی و سیاسی، پانزدهمین حوزه فعالیت جهاد تبیین در این دفتر است که شامل زیرموضوعاتی چون: نارضایتی‌های اقتصادی، آزادی‌خواهی‌های رفتار اجتماعی، احزاب و جریان‌های وابسته به استعمار، سلطنت‌طلبان و ملی‌گرایان، سکولاریسم، اختلاف مذهبی، جریان تکفیری، تشیع لندنی، فرقه‌های انحرافی، عرفان‌های کاذب، اختلاف قومی و خودمختاری و نقش استعمار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، اقتصاد مقاومتی را شانزدهمین حوزه فعالیت این دفتر عنوان کرد و گفت: موفقیت‌های اقتصادی و شکوفایی در انقلاب، گزارش گسترده تحریم اقتصادی چهار دهه، توطئه‌های اقتصادی دشمنان، نمونه‌های ضربه اقتصادی استعمار در دیگر کشورها، اصول اقتصاد مقاومتی و رسالت حوزه‌های علمیه زیرموضوعات این بخش را تشکیل می‌دهند.
وی گفت: بیانیه گام دوم نیز، حوزه دیگر کاری این مجموعه است که شامل: تبیین محتوای بیانیه، تبیین ۷ توصیه و استخراج برنامه‌های عملی برای تحقق هرگونه توصیه‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی حقایق و رخدادها و تحولات دنیای اسلام را، دیگر زمینه کاری این دفتر ذکر کرد و افزود: این بخش نیز، به وضعیت کشورهای جهان اسلام، نقطه‌های قوت، چالش‌های عمده و رقابت تمدن‌ها می‌پردازد.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: عفاف و حجاب، دیگر بخش این پروژه را شامل می‌شود که شامل زیرموضوعاتی چون: مفهوم عفاف و حجاب و تفاوت آنها، عفاف و حجاب از منظر قرآن و احادیث، راه‌های ایجاد تقویت عفاف، عوامل تضعیف عفاف، خاطرات تلخ اندلس و دیگر حوادث تاریخی ناشی از زوال عفاف و حجاب، اهداف و ابراز استعمار در ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی در ایران، جلوه‌های بی‌عفتی و بی‌حجابی، راه‌کارهای درمان وظائف هر یک از دستگاه‌های حوزوی و غیرحوزوی و راز ناکامی منشورهای رسمی عفاف و حجاب نظام است.
وی گفت: فضای مجازی بخش بیستم این پروژه است که شامل زیرموضوعاتی چون: آسیب‌شناسی و انواع آسیب‌های فضای مجازی بر نسل نوجوان، جوان، کودک و... ، اهداف و روش‌های دشمن در عرصه فضای مجازی، راهکارهای آسیب‌زدایی و مصونیت‌سازی جامعه است.
وی در پایان بر لزوم پایش و رصد فعالیت‌های مراکز و معاونت‌های مختلف حوزه تأکید کرد.