printlogo


printlogo


رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
علمای اهل‌سنت نسبت به این سخنان موضع جدی بگیرند
آیت‌الله فاضل لنکرانی، 24‌آذر در ابتدای درس خارج اصول خود، ضمن محکوم کردن صحبت‌های اخیر گرگیج و با بیان استدلال قرآنی درباره اثبات امامت در قرآن، گفت: در طهارت، در ولادت و نورانی بودن، هیچ گروهی قابلیت همتایی با ائمه اطهار(ع) را ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: کسی که اندک توجهی به قرآن کرده باشد، این یاوه‌گویی‌ها بر زبانش جاری نمی‌شود. منصب و مقام امامت مورد توجه اکید قرآن کریم قرار گرفته است. هرکسی که اندک اطلاعات از تفسیر قرآن کریم داشته باشد، با توجه به دو آیه 143 سوره بقره و آیه 78 سوره حج به‌خوبی می‌فهمد که بعد از مقام رسول خدا(ص) افرادی به‌عنوان شاهدان بر خلق خدا؛ یعنی شاهدان بر افکار و اعمال مردم چه مسلمان و چه غیرمسلمان، چه شیعه و چه غیرشیعه وجود دارد؛ «لتكونوا شهداء على‌الناس». با چنین حقیقتی که در قرآن کریم وجود دارد، چرا افرادی به خود اجازه می‌دهند که مقام ائمه(ع) را در حد یک بشر عادی تصور نمایند. مگر می‌توان احکامی که مربوط به یک انسان عادی مطرح است، در مورد ائمه(ع) مطرح کرد؟!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه هرکسی منادی تفرقه بین مسلمین بشود، از خط اساسی اسلام فاصله گرفته است، ابراز کرد: در این تردیدی نیست که یک خط اساسی که از اول ائمه ما(ع) برایمان ترسیم کرده‌اند، وحدت بوده؛ اما آیا معنای وحدت این است که یک آدم بی‌سواد، یک آدمی که پیداست، قلبش مملو از حقد و کینه است، بیاید یک حرف مزخرف این‌چنینی را که ما تصورش را هم نمی‌توانیم بکنیم، بزند؟!
آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: ما نمی‌توانیم آرام باشیم! یک مسلمان نمی‌تواند آرام باشد! چه برسد به یک شیعه. باید انسان فریاد بزند. ما انتظارمان این است که چنین آدمی را همه محکوم کنند؛ علمای اهل‌سنت و عده‌ای از ائمه جمعه در مقابلش موضع‌گیری هم کردند؛ ولی این کافی نیست. این آدم را باید از جامعه مسلمین طرد کنند و نگذارند، نماز جمعه بخواند. نگذارند محل مراجعه مردم باشد. اینها اقل آن چیزی است که باید نسبت به این آدم انجام بشود؛ چراکه وجود چنین افرادی موجب بروز فتنه برای جامعه مسلمین است.
وی با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز و در کمال آرامش شیعه و سنی تحت نظام اسلامی، گفت: زندگی‌ای که اهل تسنن الآن در این نظام اسلامی دارند، قابل مقایسه با زمان طاغوت نیست. زمان طاغوت به اهل‌سنت در ایران بها داده نمی‌شد. برایشان ارزش قائل نبودند، با قهر و غلبه با آنها برخورد می‌کردند؛ ولی امروز در نظام اسلامی مثل حوزه‌های شیعه، مدرسه دارند و مدارس‌شان چندین برابر حوزه‌های شیعه شده است.
وی خطاب به علمای اهل‌سنت، با بیان اینکه سر سوزنی نسبت به ائمه(ع) هتک حرمت را تحمل نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: هم علمای اهل‌سنت باید یک موضع‌گیری قوی‌تر کنند و هم مسئولان نگذارند، چنین آدمی در جامعه مورد مراجعه خود اهل‌سنت هم باشد!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نسبت به دسیسه‌های دشمن برای اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی هشدار داد و افزود: دشمن در حال کار کردن است. دشمن برنامه‌ریزی می‌کند که در یک موقعیتی، یک کلامی را از زبان یک عالم سنی یا یک عالم شیعی بیرون بیاورد. باید بیدار و هوشیار باشیم؛ ولی هوشیاری و بیداری به این نیست که اغماض کنیم.