printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی
محتاج وحدتیم حریم ذوات قدسی را رعایت کنید

در پی انتشار بخشی از سخنان تفرقه‌افکنانه «گرگیج» امام جمعه سابق اهل‌سنت آزادشهر از توابع استان گلستان در نمازجمعه 19 آذرماه، که به موضوع ازدواج دختر یزدگرد و امام حسین(ع) و نقش خلیفه دوم در این ازدواج اشاره کرده بود، قلوب مسلمانان جهان به‌ویژه مردم ایران اسلامی را جریحه‌دار کرد و با واکنش‌های زیادی حتی در بین جامعه اهل‌سنت روبه‌رو شد. به دنبال این جریان، مراجع عظام تقلید، علما و ائمه جمعه شیعه و اهل‌سنت سراسر کشور، در موضع‌گیری مشترکی ضمن محکومیت اهانت به اهل‌بیت پیامبر(ع)، این سخنان را عامل ایجاد تفرقه در میان مسلمانان و نیز شادی دشمنان اسلام دانستند. علمای اهل‌سنت و شیعه با انتشار بیانیه‌ها و گفت‌و‌گوهایی در رسانه‌های رسمی، ضمن ارائه پاسخ‌های علمی، مراتب انزجار خود را اعلام و تصریح کردند: سخنان گرگیج دیدگاه اهل‌سنت نیست.
هفته‌نامه افق حوزه در این گزارش، برای روشن شدن سستی و بی‌پایه و اساس بودن سخنان امام جمعه اهل‌سنت سابق آزادشهر،  پاسخ‌های علمی و واکنش‌های برخی از علمای شیعه و اهل‌سنت را تقدیم خوانندگان ارجمند می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی، ۲۴‌آذر در پایان درس خارج فقه خود، در واکنش به این اظهارات نسنجیده، اظهار داشتند: در خصوص این حرف ناصوابی که برخی متأسفانه از زبانشان درآمده، اینها باید بدانند، بعضی از امور از این قبیل نیست که جزء روایت واحد باشد و مثلاً شیعه این‌جور گفته باشد! این طهارت اهل‌بیت(ع) در آیه تطهیر آمده، در ادعیه هست، در زیارت هست و امثال ذلک، «الأصلاب‌الشامخه، الأرحام‌المطهرة» روایت که یکی دو تا نیست.
از طرفی هم این خاندان کریم‌اند و بزرگ‌اند. وجود مبارک پیغمبر(ص) دستور دادند که اگر شما جنگ کردید و پیروز شدید، باید احترام افراد را به‌حسب شخصیت‌ها حفظ کنید «أکرموا کریم قوم»؛ بالاخره شما وقتی مسلط شدید، همه را با یک چوب نرانید؛ حتی اگر کافر باشد. اگر بر کفار مسلط شدید، آن بزرگانشان را در یک حد، آن کوچک‌ها را در یک حد.
از این معلوم می‌شود که این‌ها کریمانه زندگی می‌کنند. امام فرمود: آنها که اسیر کردید از خانواده سلاطین، اینها را پیش ما بیاورید؛ چون ما می‌توانیم حریم اینها را حفظ کنیم. این یک ادب انسانی است!
اگر جریان شهربانو و امثال‌ذلک با آن نقلی که درست شد، آوردند خدمت وجود مبارک اهل‌بیت(ع)، به دستور آنها بود؛ برای اینکه اینها می‌توانند این را حفظ کنند.
بنابراین بهترین راه برای اینها این است که حریم این ذوات قدسی(ع) را کاملاً رعایت کنند و ما همیشه محتاج به وحدت هستیم؛ مخصوصاً در این امور.