آیتالله احمد بهشتی در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم
پژوهشفروشی مشکل امروز عرصه پژوهش کشور
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مشکل امروز کشور در عرصه پژوهش، ضعیف بودن پژوهش و به زبان بهتر پژوهشفروشی است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله احمد بهشتی ۱۵آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم، عنوان کرد: از وقتی در دهه سی برای فعالیت علمی از شیراز به قم آمدم، تلاش کردم که دو بخش حوزوی و دانشگاهی را به یکدیگر پیوند بزنم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه خوشبختانه در آن سالها بزرگانی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح پیشگام این مسئله بودند، اظهار کرد: شهید مطهری در دانشکده فلسفه دانشگاه تهران تدریس میکرد و همین مسئله برای ما طلاب الهامبخش بود که میتوانیم، اثرگذاری خاصی در عرصههای علمی در کشور داشته باشیم.
عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مشکل امروز کشور در عرصه پژوهش، ضعیف بودن پژوهش و به زبان بهتر پژوهشفروشی است، تصریح کرد: امروز در خیابان انقلاب، عده بسیاری ایستادهاند و پژوهش خرید و فروش میکنند و افراد بسیاری که نیاز به مدرک دارند، مشتری خوبی برای این افراد هستند و با این روش، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
تلاش مدیریت حوزه، پاسخگو کردن پژوهشها ناظر به نیازهای جامعه است
معاون پژوهش حوزههای علمیه نیز در این مراسم، یکی از سیاستهای اصلی حوزه علمیه در عرصه پژوهش را، توجه به نیازهای روز دانست.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمیحاجی، پژوهش را موتور پیشران تولید علم دانست و افزود: اگر بخواهیم در عصر فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم و کالای ما در بازارهای رقابتی مورد پسند مشتریان باشد، باید فناوری و علم این رضایتمندی را ایجاد کند که بار بزرگ آن، به عهده پژوهش است که دانشگاهها و اندیشمندان در حوزههای مختلف علوم این را به دوش میکشند.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، با اشاره به اینکه دانشگاهها در این عرصه رشد خوبی داشتهاند؛ اما حلقه اتصال بین علم و صنعت همچنان مورد مطالبه است، بیان کرد: در عرصه علوم انسانی نیز، دانشگاهها و حوزههای علمیه سالهاست که زحمات زیادی میکشند.
وی اظهار کرد: علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی، مطالبه رهبر معظم انقلاب است و باید علوم انسانی را با بوم و مبانی فلسفی خود همراه کنیم تا در جامعه اسلامی بتواند کارآمد باشد و حوزه علمیه در این زمینه وظیفه دارد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه ادامه داد: پژوهشکدههای حوزوی و مراکز پژوهشی متعددی وجود دارند که در رشتههای مختلف مشغول به فعالیت هستند و تولیداتی دارند که نقطه مهم آن اتصال به نیازهای جامعه است.
وی با اشاره به اینکه آموزش زیرساخت پژوهش است، گفت: حوزه علمیه در رشتههایی مانند فلسفه، کلام، تفسیر و... پیشینه کهن داند اما بعد از انقلاب اسلامی و رخ نمودن نیازهای جدید، حوزه علمیه باید به نیازهای مختلف و جدید در علوم انسانی هم پاسخ میداد که برای این امر باید استاد و محقق تربیت کرد.
این استاد حوزه ادامه داد: حوزه علمیه از کمتر از ۱۰ رشته به ۷۰ رشته رسید و با توجه به درختواره رشتههای حوزه علمیه که از طرف آیتالله اعرافی ابلاغ شد، برای افزایش این رشتهها به ۳۵۰ رشته و گرایش نیز برنامه وجود دارد که تحقق این امر میتواند در آینده در زمینههای مختلف، پژوهشگر تحویل جامعه بدهد.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمیحاجی گفت: سال گذشته دبیرخانه حمایت از پژوهشها در حوزه علمیه تأسیس شده که در این دبیرخانه ۲۵ رشته با موضوعات مختلف بررسی میشوند و اولویتهای مورد نیاز جامعه در هریک از این گروهها طبق فرآیند میدانی، نامهنگاری با دستگاههای حاکمیتی و مشاورههای نخبگانی شناسایی میشوند.
وی عنوان کرد: اگر دستگاهها در عرصه علوم انسانی که سؤال، نیاز و ابهامی دارند حوزه علمیه باید پاسخگو باشد و این آمادگی را داریم که با روی گشاده این امر را انجام دهیم.