در جلسه مشترک شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی حوزه علمیه خراسان، «محورهای مشترک همکاری این دو شورایعالی» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از بررسی الزامات اجرایی و نحوه برگزاری جلسات مشترک در نهایت این محورها برای اجرای آزمایشی در یک بازه زمانی 2 ساله، مورد توافق طرفین قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورایعالی حوزههای علمیه، پنجاه و ششمین جلسه از نهمین دوره شورایعالی حوزههای علمیه بهصورت مشترک با حضور اعضای شورایعالی حوزه علمیه خراسان شب سهشنبه (27 آبان) در محل سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این جلسه «محورهای مشترک همکاری شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی حوزه علمیه خراسان» و راهکارهای اجرایی آن مورد بحث، تبادل نظر و توافق قرار گرفت.
مطالبات رهبر انقلاب تنها با همکاری نزدیک نهادهای حوزوی امکانپذیر است
آیتالله محمدمهدی شبزندهدار دبیر شورایعالی حوزههای علمیه، با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزه علمیه، ابراز کرد: آنچه مورد انتظار مقام معظم رهبری نسبت به حوزه علمیه است، درصورتی انجام میشود که حوزههای علمیه سراسر کشور و شوراهای مختلفی که وجود دارد، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.
وی با اشاره به برخی از بزرگان و علمای فقید حوزه علمیه خراسان، بر اهمیت و جایگاه این حوزه علمیه تأکید کرد.
هدف شورایعالی، احیای سنتهای موفق حوزوی استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به هدف شورایعالی حوزههای علمیه در احیای سنتهای موفق حوزوی در هزارسال گذشته، احیای دروس فقه و اصول بهصورت آزاد در سطح یک حوزه را یکی از اقدامات انجامشده در این خصوص عنوان کرد و افزود: مقصود از حوزه آزاد این نیست که هرج و مرج و آزادی مطلق باشد؛ بلکه آزادی در برنامهریزی مد نظر است و در کنار مدارس علمیه مختلفی که وجود دارند، حوزه علمیه آزاد هم با ضوابط خود به رسمیت شناخته میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه آزاد حتی یک استاد و یک شاگرد هم به رسمیت شناخته میشود، ابراز کرد: امیدواریم که این حوزه آزاد رونق بگیرد و نقش خود را در کنار سایر مدارس علمیه ایفا کند.
عضو فقهای شورای نگهبان، برگزاری رسمی دروس فوقبرنامه برای تکمیل و تعمیق ابعاد علمی طلاب را دیگر اقدام انجامشده بهمنظور احیای سنتهای حوزوی برشمرد و بیان کرد: بهمنظور احیای کُتُب مختلف حوزوی، علاوه بر کتابهای متداول، کُتُب دیگری نیز در این طرح به رسمیت شناخته خواهد شد.
وی سومین اقدام انجامشده برای احیای سنتهای حوزوی گذشته را اینگونه توضیح داد: طلاب مستعد و فضلای علاقهمند به تکمیل تحصیلات در مقطع خارج فقه و اصول، میتوانند درس خارج را علاوه بر 4 سال اول، 6 سال دیگر نیز با ضوابط خاص خود بهصورت رسمی ادامه دهند.
تقویت توجه به احادیث اهلبیت(ع) با تمرکز بر نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نیز، چهارمین مسألهای بود که دبیر شورایعالی حوزههای علمیه مورد تأکید قرار داد.
تشکیل کمیسیونهایی در دبیرخانه شورایعالی خراسان
حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورایعالی حوزه علمیه خراسان هم در این جلسه، با تبیین اقدامات انجامشده پس از انتخاب اعضای جدید این شورا، تدوین اساسنامه شورایعالی حوزه علمیه خراسان را نخستین گام در ساماندهی فعالیتها عنوان کرد.
وی همچنین از تشکیل کمیسیونهایی در دبیرخانه شورایعالی خراسان بهعنوان بازوان مشورتی این شورا یاد کرد و با اشاره به تفاهمنامه مشترک همکاری شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی حوزه علمیه خراسان، افزود: مفاد این تفاهمنامه، زمینه تعامل سازنده و گسترده میان دو حوزه را بیش از پیش فراهم میسازد.
در ادامه این جلسه، مفاد مصوبهای تحت عنوان «محورهای مشترک همکاری شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی حوزه علمیه خراسان» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از بررسی الزامات اجرایی و نحوه برگزاری جلسات مشترک، در نهایت برای اجرای آزمایشی در یک بازه زمانی 2 ساله مورد تصویب هر دو شورایعالی قرار گرفت.
در این جلسه همچنین نسبت به ضرورت برگزاری جلسات مشترک و همافزایی بیشتر شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی حوزه علمیه خراسان تأکید شد و مصوب شد، کمیسیون مشترکی پیگیری و پیشبرد این همکاریهای مشترک را بر عهده داشته باشد.
در بخش پایانی هم، گزارشی از اقدامات صورتگرفته در حوزههای علمیه قم و مشهد بهمنظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در پیام حوزه پیشرو و سرآمد، توسط مدیران و مسئولان دبیرخانه ارائه شد.
جلسات متعددی در همه مدارس و در همه سطوح درباره پیام رهبری تشکیل شد
حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان هم در اینباره ابراز کرد: از روزی که این پیام در یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم صادر شد، جلسات متعددی در همه مدارس و در همه سطوح تشکیل شد و طلاب ملزم شدند که این پیام را خوانش کنند که در نهایت، جمعبندی این خوانشها و پیشنهادات به شورایعالی خراسان ارائه شد.
وی برگزاری جلسات منظم با استعدادهای برتر حوزوی را دیگر اقدام انجامشده در این خصوص عنوان و بیان کرد: هر 2 هفته یکبار، جلساتی با اقشار مختلف طلاب خواهر و برادر برگزار شد و خروجی آن، در قالب مجموعهای از راهکارها و آسیبها آماده شد.
حجتالاسلام خیاط اضافه کرد: همچنین موضوعاتی برای پایاننامههای سطح 3 و 4 استخراج شد تا مسائلی که در این خصوص نیازمند کاوش بیشتر هستند، مورد بررسی قرار گیرند.
حضور اعضای شورایعالی خراسان در مدارس علمیه بهمنظور تبیین پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» برای طلاب، برگزاری مسابقه با تقدیر از پیشنهادات برتر و تشکیل کمیسیونهایی بهمنظور بررسی راهکارها و آسیبهای موجود، از دیگر محورهای گزارش مدیر حوزه علمیه خراسان در این جلسه بود.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی کرامتی، مسئول دبیرخانه شورایعالی حوزه علمیه خراسان نیز در این جلسه، از تدوین سند سیاستی تبلیغ و پیگیری برنامههای عملیاتی برای حمایت از مبلغان، تشکیل کارگروههایی بهمنظور تدوین سند تحقق «حوزه پیشرو و سرآمد» و اصلاح برنامههای عملیاتی و زماندار بر اساس اولویتبخشی به تبلیغ و پیام حوزه پیشرو و سرآمد، به اقدامات جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزههای علمیه خبر داد.
تدوین نظریات رهبر انقلاب در پیام «حوزه پیشرو و سرآمد»، با نگاهی به بیانات 3 دهه گذشته ایشان
در ادامه، آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور، با اشاره به اقدامات انجامشده در خصوص پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» بیان کرد: نظریات رهبر انقلاب در این پیام، با نگاهی به بیانات 3 دهه گذشته ایشان، بهصورت تحلیلی تدوین شده و اکنون آماده چاپ است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین کتابچهای متشکل از حدود 350 توصیه از مجموع بیانات و مطالبات حضرت آقا در 3 دهه گذشته تنظیم شده و تحقق نسبی تکتک موارد، مورد بررسی قرار گرفته است.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: این محورهای استخراجشده، اکنون توسط مرکز مدیریت حوزههای علمیه و دبیرخانه شورایعالی حوزههای علمیه بهصورت مشترک در حال بررسی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور اظهار کرد: به هر بخش از حدود 30 بخش فعال در مدیریت حوزههای علمیه اعلام کردیم که خود را مخاطب پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» بداند و محورهای مرتبط با خود را استخراج کند تا در نهایت اگر در مواردی نیاز به ارائه طرحهایی به شورایعالی جهت تصویب میباشد، اقدام شود.
وی با اشاره به اتمام برنامه پنجساله حوزههای علمیه ابراز کرد: با توجه به اتمام برنامه اول پنجساله حوزههای علمیه سعی شده است، محورهای استخراجشده از مطالبات رهبر معظم انقلاب، در تدوین برنامه پنجساله دوم حوزههای علمیه در نظر گرفته شود.
برگزاری سلسله نشستهایی توسط شورایعالی و مرکز مدیریت بهمنظور جمعآوری نظرات اساتید و طلاب، تشکیل ستاد گفتمانسازی بیانیه گام دوم انقلاب و پیام «حوزه پیشرو و سرآمد»، تشکیل قرارگاه و ایجاد اندیشکدهای برای تحقق تحول در حوزههای علمیه، از دیگر محورهای گزارش آیتالله اعرافی در این جلسه بود.
طرح تحولی تبلیغ، تحت عنوان «بلاغ مبین» آماده شده است
حجتالاسلام و المسلمین احمد فرخفال مسئول دبیرخانه شورایعالی حوزههای علمیه هم ابراز کرد: از نخستین روز پس از صدور پیام «حوزه پیشرو و سرآمد»، مرکز مطالعات راهبردی و کمیسیونهای شورایعالی، کار خود را در جهت بررسی این پیام و تدوین راهکارهای عملیاتی بهصورت مشترک آغاز کردند.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی مدارک حوزوی بهعنوان یکی از مطالبات رهبر انقلاب اظهار کرد: در خصوص مدارک، شورایعالی 3 جلسه تشکیل داد و حدود و ثغور نحوه تحقق دغدغه مقام معظم رهبری را مشخص کرد و اکنون طرحهایی در این خصوص با مشارکت مرکز مدیریت حوزههای علمیه آماده شده است که بهزودی در صحن شورایعالی بررسی خواهد شد.
مسئول دبیرخانه شورایعالی حوزههای علمیه، طرح «بلاغ مبین» را یکی دیگر از اقدامات انجامشده بهمنظور تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب نسبت به مسأله تبلیغ برشمرد و افزود: طرح تحولی تبلیغ، تحت عنوان «بلاغ مبین» آماده شده است و سوم دی ماه در یک جلسه طولانی یکروزه، توسط شورایعالی حوزههای علمیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با یادآوری دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به رشتههای تخصصی حوزوی بیان کرد: بازطراحی رشتههای تخصصی با توجه به مطالبات حضرت آقا در دستور کار قرار دارد و این مسأله توسط شورایعالی و مرکز مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.