printlogo


printlogo


مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
پژوهش، قله فعالیت‌های علمی و رمز گشایش در تولید دانش است
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مسیر کار دانشی و علمی، به‌ویژه آنچه به پژوهش مربوط است، از شیرینی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا پژوهش به‌معنای تولید علم یا بازتولید دانش است؛ درواقع ثمره نهایی کار فکری و علمی تلقی می‌شود و در قله فعالیت‌های علمی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در پیامی به دوره‌های «مهارت‌افزایی مربیان کشوری سئو»، «تربیت پژوهشگر فنون و مهارت‌های حوزه‌های تمحضی» و «آموزش تخصصی و مهارتی کتابداران حوزه‌های علمیه سراسر کشور» که به‌همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در مشهد برگزار شد، بیان کرد: کاری که شما به آن مشغول هستید، از زیباترین و جذاب‌ترین عرصه‌های کار علمی است؛ طبیعتاً در دوره‌های ابتدایی که انسان به دانش‌اندوزی و دانش‌آموزی می‌پردازد، این دوره‌ها با مرارت‌هایی همراه است؛ اما هرچه پیش‌تر می‌رویم و پس از انجام کارهای اولیه و رسیدگی‌هایی که در مسیر اتفاق می‌افتد، هنگامی که به زمان به‌ثمر نشستن کار نزدیک می‌شویم، ذوق و شوق و شعف بیشتری ایجاد می‌شود.
وی افزود: مسیر کاردانشی و علمی، به‌ویژه آنچه به پژوهش مربوط است، از شیرینی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا پژوهش به‌معنای تولید علم یا بازتولید دانش است؛ در واقع ثمره نهایی کار فکری و علمی تلقی می‌شود که در قله فعالیت‌های علمی قرار می‌گیرد؛ پس از مرحله تحصیل، کار تحقیق سبب می‌شود که بتوانیم مرزهای دانش را به پیش ببریم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: پژوهش به‌شدت با مقوله منبع‌شناسی و دسترسی مفید و آسان به منابع دانش گره خورده است. علم اطلاعات نیز عهده‌دار تبیین نحوه دسترس‌پذیری همین اطلاعات است که یکی از خدمات ارزشمند و کهن آن در این زمینه، کتابداری نامیده می‌شود.
وی مطرح کرد: هرچه دسترسی سخت‌تر شود، کار برای پژوهشگر دشوارتر می‌شود؛ بنابراین، اگر بتوانیم با انگیزه بهتر، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی لازم را جهت ارائه بهترین خدمات به علاقه‌مندانِ تحصیل و پژوهش فراهم کنیم، گامی مهم در جهت تسهیل و تسریع مسیر دانش‌اندوزی و تولید دانش برداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، با اشاره به اهمیت انتشار و اشتراک‌گذاری دانش، اظهار کرد: انتشار دانش و اشتراک آن، دو گام مهم پس از تولید دانش هستند و پس از آنکه دانشی تولید شد، رساندن آن به دست مصرف‌کنندگان، اهمیت فراوانی دارد؛ آن هم در عصری که به‌حق «عصر انفجار اطلاعات» نام گرفته است. در چنین شرایطی، تنها ادیان، گروه‌ها و ایدئولوژی‌هایی موفق خواهند بود که بتوانند با ظرافت و دقت، پیام خود را به بهترین وجه به دیگران انتقال دهند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: شکلی از بلاغ و ابلاغ در دوران امروز، وابسته به فنون و مهارت‌هایی است که باعث می‌شوند، تولیدات ما دسترس‌پذیرتر و قابل‌رؤیت‌تر شوند. همان‌طور که می‌دانیم موتورهای جست‌وجو با رعایت استانداردهایی که ما اتخاذ می‌کنیم، محتوای ما را بهتر و سریع‌تر در معرض دید جستجوگران قرار می‌دهند که اگر در این زمینه برنامه‌ریزی، کادرسازی و تربیت نیروهای دانشی مجهز انجام ندهیم، یافته‌ها و دانش تولیدی ما، در پستوها باقی می‌ماند و به‌تعبیر معروف، خود گوییم، خود خندیم، خود مرد هنرمندیم.
وی ادامه داد: دانش تولیدی ما باید به ‌دست مخاطب و مصرف‌کننده واقعی برسد. در همین راستا برگزاری دوره پیشرفته مهارت‌افزایی مربیان کشوری سئو، دوره‌ای ارزشمند و ضروری است. امیدواریم بتوانید مربیان توانمند این نیازمندی جدیِ دانشی و پژوهشی باشید.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، در ادامه، با تمرکز بر موضوع پژوهش، گفت: بر اساس تجربه چند دهه‌ام در مدیریت آموزش و پژوهش و هدایت کلاس‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در سطوح سه و چهار و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، همواره مشاهده کرده‌ام که از دشواری‌های عرصه پژوهش این است که فردی که پا در این مسیر می‌گذارد، قلق کار را نمی‌داند و با فنون آن آشنا نیست؛ در واقع، اگر پیش از آنکه ماهی را به او بدهیم، ماهی‌گیری را به او بیاموزیم، خدمت بزرگی کرده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: اگر فردی که در پی تحقیق است، بر این نکات، ظرائف و مهارت‌های پژوهشی مسلط نباشد، هرچه بیشتر تلاش کند، بیشتر در انبوه مدارک علمی محاصره می‌شود و در سامان‌دهی و استنتاج اطلاعات، دچار سردرگمی خواهد شد که درنتیجه، گاه شاهد گریز طلاب از نگارش پایان‌نامه هستیم. وقتی پژوهشگر از این مهارت‌ها بی‌بهره است، احساس ضعف و درماندگی می‌کند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد؛ درحالی‌که اعتمادبه‌نفس برای محقق، عامل کلیدی موفقیت است.
وی بیان کرد: زمانی که برای محقق نقشه راه ترسیم شود، می‌تواند از آنچه گردآوری، تحلیل و استنتاج کرده است، به‌درستی دفاع کند و گزارش علمی خود را با منطق ارائه دهد؛ یعنی توضیح دهد که مسیر از کجا آغاز شده، در چه ایستگاه‌هایی توقف کرده و چگونه به نتیجه نهایی رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: برای رشد دانشی حوزه‌های علمیه خواهران، به‌ویژه در قله تولید دانش، بحث روش تحقیق، متدولوژی پژوهش و ظرائف آن در حوزه‌های مختلف از فقه و اصول و منقول تا معقول و حتی مطالعات میان‌رشته‌ای آینده، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و هرچه بتوانیم افراد بیشتری را که بر این مهارت‌ها تسلط دارند و قدرت انتقال مؤثر آن را دارند، تربیت کنیم، چرخه تولید دانش در حوزه‌های علمیه خواهران سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.