بخشی از تبلیغ امروز ما این است که دستیارهای هوشمندی در حوزههای سبک زندگی، مسائل دینی و اجتماعی طراحی کنیم که بر اساس مبانی اسلامی باشند و مخاطبان جامعه را به سمت درستی سوق دهند؛ چون مرجعیت انتقال پیام بهشکلی سنتی در حال از بینرفتن است. با رشد عجیب فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، باید شاهد تحول در مسأله تبلیغ دین از جانب حوزه علمیه باشیم. جایی که مردم برای هر سؤالی سریعا منبع خود را چتباتها میدانند و فارغ از صحت و سقم آن به پاسخش بسنده میکنند.
در اینباره، خبرگزاری حوزه با حجتالاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به گفتوگو نشسته است که تقدیم خوانندکان محترم میشود.
□
در حوزه تبلیغ، ما شاهد تحولات عظیمی هستیم. تبلیغ سنتی و چهره به چهره در برابر ابزارهایی قرار گرفته که مبلغان مسلح به هوش مصنوعی را بسیار قدرتمندتر کردهاند. دیدگاه شما در این باره چیست؟
بله، طبیعتاً مبلغی که امروزه به ابزارهای هوش مصنوعی مجهز است، چون دسترسی به منابع دارد و میتواند آمارها را تحلیل کند، تبلیغ قویتری میتواند داشته باشد؛ اما نکته کلیدی این است که اگر تبلیغ را بهمعنای رساندن پیام و نشاندن آن در دل مخاطب در نظر بگیریم، تهاجمی که طرف مقابل با این ابزارها انجام میدهد، ما را وادار میکند که محیط زیست مخاطبمان را بشناسیم.
□
مخاطب امروزی ما عمدتاً در فضای مجازی است و به چتباتها تکیه میکند و دانش خود را از آنها میگیرد. به نظر شما جایگاه مبلغ در این فضا چگونه باید تعریف شود؟
مخاطب ما مرجعیت سنتیِ انتقال پیام را کمرنگ میبیند و دانش خود را از منابع دیجیتال کسب میکند؛ بنابراین مبلغ باید دقیقاً همانجا حضور داشته باشد و بر آن ابزارها سوار شود. به نظر من، بخشی از تبلیغ امروز ما این است که دستیارهای هوشمندی در حوزههای سبک زندگی، مسائل دینی و اجتماعی طراحی کنیم که بر اساس مبانی اسلامی باشند و مخاطبان جامعه را به سمت درستی سوق دهند؛ چون مرجعیت انتقال پیام بهشکلی سنتی در حال از بینرفتن است.
□
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در این زمینه چه گامهایی برداشته است؟
ما در آغاز راه هستیم؛ اما قدمهایی برداشتهایم. در حال حاضر، یک چتبات حدیثی و یک چتبات قرآنی راهاندازی کردهایم. چتبات گفتوگو با حدیث ما مدتی است که در دسترس قرار دارد و کار گفتوگو با تفاسیر ما نیز همزمان با نمایشگاه دستاوردهای علوم انسانی اسلامی دیجیتال آغاز بهکار کرده است.
□
چشمانداز بلندمدت شما در مسیر فناوری و تبلیغ چیست؟
چشمانداز ما این است که انشاءالله بهزودی دسترسی به یک دستیار جامع علوم اسلامی فراهم شود تا بتواند در حوزههای مختلف، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد و عمق بیشتری از معارف اسلامی را به کمک فناوری ارائه دهد.