printlogo


printlogo


آیت‌الله مروی تأکید کرد
نظام حوزه رهاورد یک حرکت ژرف و دقیق از گذشته تا به امروز
دبیر دوم شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه سازمان و ساختار حوزه‌های علمیه از یک نظام ویژه‌ای با قدمت بیش از هزار سال برخوردار است، گفت: این نظام رهاورد یک حرکت ژرف و عمیق و دقیق از گذشته تا به امروز بوده است و امروز وظیفه ما این است که ضمن حفظ دستاوردهای بسیار مهمی که این سازمان داشته است، با ابتکار و نوآوری، این حرکت عظیم روحانیت را به سمت کمال ببریم.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله مروی در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع عالی تربیت مدیر و مدرس واقع در فاز یک مجتمع شهید صدوقی(ره) قم، با بیان اینکه سازمان و ساختار حوزه‌های علمیه از یک نظام ویژه‌ای با قدمت بیش از هزار سال برخوردار است، گفت: این نظام رهاورد یک حرکت ژرف و عمیق و دقیق از گذشته تا به امروز بوده است و امروز وظیفه ما این است که ضمن حفظ دستاوردهای بسیار مهمی که این سازمان داشته است، با ابتکار و نوآوری، این حرکت عظیم روحانیت را به سمت کمال ببریم.
دبیر دوم شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به تلاش‌های روحانیت برای گسترش تشیع در جهان، بیان کرد: روحانیت شیعه با انجام وظایفی که بر عهده داشت، مکتب و مذهب را پیش برد و یک جمعیت اندک در دنیا را به‌صورتی که امروز شاهد آن هستیم، گسترده کرد.
وی اضافه کرد: سابقه حوزه‌های علمیه شیعه در مسیر بسط و گسترش تشیع، سابقه تابناکی است و امروز وظیفه تبلیغ مکتب و زدودن شبهات از مذهب به دوش ماست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: هر جای دنیا که انسان قدم می‌گذارد، مشاهده می‌کند که شعاع مکتب اهل‌بیت(ع) در آنجا گسترش پیدا کرده و جمعی، مشتاقانه می‌خواهند معارف این مکتب را بیاموزند و این را طلبه‌ای می‌گوید که به 31 کشور دنیا سفر کرده است.
وی با بیان اینکه وظیفه روحانیت بسیار سنگین است، گفت: هرچه حوزه‌های علمیه بالنده شوند و بتوانند سربازان موفقی برای حضرت حجت(عج) تربیت کنند، پیشرفت ما در جهان بیشتر خواهد شد.
مدیر و مدرس، ستون فقرات حوزه علمیه هستند
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: مدیر و مدرس، ستون فقرات حوزه‌های علمیه هستند؛ اما متأسفانه در استان‌ها در هر دو زمینه مشکل داریم؛ لذا باید همه تلاش خود را بکار ببریم تا این دو رکن حوزه‌های علمیه، به یک وضع مطلوبی تأمین شوند.
وی با اشاره به علوم ادبی، علوم عقلی و فقه و اصول، ادامه داد: هر کدام از این‌ها برای بالندگی حوزه‌های علمیه بسیار مهم‌‌اند.
آیت‌الله مروی ضمن انتقاد از ضعف ادبیاتی در حوزه‌های علمیه ابراز کرد: طلبه در هر زمینه گرایشی از علوم اسلامی، اعم از فقه، اقتصاد، روانشناسی اسلامی، اخلاق و تربیت و ... که بخواهد متخصص شود، منبعش قرآن و سنت است و فهم این دو متوقف بر فهم دقیق ادبیات عرب است.
دبیر دوم شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ضمن تأکید بر اهمیت احیای سنت‌های حوزوی اظهار کرد: متأسفانه حوزه‌های علمیه در حال جداشدن از سنت‌های بسیار والایی هستند که در گذشته سبب ارتقای حوزه‌های علمیه می‌‌‌‌‌شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، با اشاره به لزوم ارتباط اساتید با طلاب به‌عنوان یکی از سنت‌های حوزوی، بیان کرد: مگر می‌شود که استاد ارتباط وثیق با طلبه و دانش‌پژوه خود نداشته باشد و طلبه به جایی برسد؟!
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت علوم عقلی در حوزه‌های علمیه تأکید و ابراز کرد: بدون علوم عقلی نمی‌توان به انبوه شبهاتی که امروز در فضای مجازی بر علیه مذهب مطرح می‌شود، پاسخ گفت.
قابل ذکر است، در این جلسه که با حضور مسئولان، اساتید و طلاب مجتمع عالی تربیت مدیر و مدرس برگزار شد، از ممتازان تحصیلی سال گذشته این مجتمع نیز تقدیر شد.